رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور گفت:با اصلاح بذر چغندر قند در کشور به رکورد تولید ۲ میلیون تن شکر در سال رسیدیم.

تولید ۲ میلیون تن شکر در کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، داریوش طالقانی ،رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور در جمع خبرنگاران استان همدان گفت:ایران تنها کشور منطقه خاورمیانه است که تجهیزات،فن آوری و توانایی تولید بذر چغندرقند را دارد.

وی با بیان اینکه مصرف شکر در کشور ما سالیانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است افزود: در سال ۹۶ با تولید ۲ هزار تن شکر به تامین ۸۵ درصد نیاز شکر کشور رسیدیم.

طالقانی از واردات ۴۰ درصدی نیاز شکر کشور خبر داد و گفت: مصرف سرانه شکر در کشور ما در سال ۳۰ کیلو گرم است.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قندکشور تغییر زمان کشت بهاره به پاییزه را روش مناسبی برای کاهش مصرف آب دانست و گفت: هم اکنون ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه کشور در فصل بهار و ۱۳ هزار هکتار در فصل پاییز زیر کشت چغندر قند می رود.

داریوش طالقانی از وجود ۳۰ کارخانه فرآوری چغندر قند در کشور خبر داد و اظهارداشت:طی ۸۰ سال فعالیت این موسسه ۳۰ رقم بذر چغندرقند در کشور تولید شد که در دهه ۹۰ با تسریع در تولید رقم های جدید، ۷ رقم آن در این ۸ سال اخیر تولید شده است .

وی از تولید رقم بذرهای جدید در کشور خبر داد و گفت: در این بذرها کیفیت محصول، میزان تولید بیشتر ،میزان قند چغندر قند و مقاومت آنها در برابر بیماری ها بالا می رود.

طالقانی از تهیه دو رقم بذر جدید سینا و دنا در مرکز تحقیقات همدان خبر داد و افزود: این رقم بذر از سال آینده در ۵ تا ۱۰ هکتار از مزارع کشور کشت می شود .

وی ادامه داد: این رقم های بذر قابل رقابت با بذرهای خارجی است و در برنامه ما تولید و توزیع بذر چغندر قند از سهم ۲۵ درصدی کشور به ۴۰ درصد می رسد.

طالقانی از بررسی بذرهای خارجی چغندر قند در ۵ مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی خبر داد و افزود:اکنون ۱۰ رقم بذر چغندر قند در کشور کشت می شوند و بذرهای خارجی هم  ابتدا ۲ سال در ۴ منطقه کشت می شود و بعد از بررسی های علمی در بین کشاورزان توزیع می شود.

انتهای پیام/ا

۲ میلیون تن شکر در کشور تولید می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.