حسینی گفت: لازمه ارتقای نظام تعلیم و تربیت اجرای سند تحول بنیادین است که زیر نظام‌های آن تهیه شد.

رونمایی از داشبورد برنامه عملیاتی سند تحول بنیادین/ لازمه رتبه بندی فرهنگیان سنجش صلاحیت حرفه‌ای استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مراسم آغازین گردهمایی سالیانه مدیران استانی و روسای پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور که در پردیس زینبیه پیشوای ورامین برگزار شد، اظهار کرد: امروزه نظام تعلیم و تربیت با مشکلاتی عدیده‌ مواجه بوده و آسیب‌های بسیاری پیشروی این نظام بوده که استمرار پیدا کرده است و البته همه ما برای تبدیل این مشکلات به فرصت تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: لازمه ارتقا نظام تعلیم و تربیت اجرای سند تحول بنیادین است که زیر نظام‌های آن تهیه شد و ۶۷۰ برنامه از آن استخراج کردند؛ ۷۲ برنامه آن اولویت پیدا کرده است و به زودی داشبورد سامانه عملیاتی سند تحول را رونمایی می‌کنیم.

حسینی بیان کرد: از میان ۶۷۰ برنامه ۳۷۰ برنامه در برنامه ششم توسعه و ۲۷۰ در برنامه هفتم توسعه خواهد بود و برنامه‌های در نظر گرفته شده در برنامه ششم از ستاد به ادارات کل و از ادارات کل استانی به منطقه و سپس به مدرسه می‌رسد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند ۱۳۱ راهکار را برای رسیدن به درجاتی از حیات طیبه در نظر گرفته است، گفت: ۶۴ درصد از راهکار‌های ۱۳۱ گانه بر ۲ خرده نظام رهبری و مدیریت و دیگری بر مبنای تربیت معلم و منابع نیروی انسانی استوار است.

حسینی با اشاره به این که چهار محور و جوهره اصلی در سند تحول بنیادین وجود دارد، اظهار کرد: در این سند خرده نظام منابع انسانی رهبری و مدیریت، تعادل بخشی هویتی را داریم که در مقابل تغییرات هویتی هم‌چون هویت ملی محلی دینی و انقلابی قرار دارد.

سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: باید طرح‌های تحول‌آفرین مورد توجه قرار گیرند و نظام تعلیم و تربیت باید از یک نظام حافظه محورگرا و کنکور محور به نهادی تربیتی و اجتماعی تبدیل شود.

حسینی به چهارمین جوهره سند تحول بنیادین اشاره و اظهار کرد: تعلیم و تربیت تمام ساحتی موضوعی است که امروزه متاسفانه می‌پذیریم نظام آموزشی ما از تک بعدی بودن و آموزش صرف بودن رنج می‌برد و این موضوع در بین دانش آموزان اولیا و معلمان وجود دارد و سند تحول باید این مشکل را برطرف کند.

حسینی با تاکید بر اینکه اتکای اصلی اجرای سند تحول بنیادین برای معلمان و نیروی انسانی است، تصریح کرد: بزرگترین ماموریت دانشگاه فرهنگیان تربیت نیروی انسانی با توانمندی‌های منشی، دانشی و نگرشی در طراز جمهوری اسلامی ایران بوده است که باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

وی با تاکید بر که در این زمینه ٢ رویکرد وجود دارد، گفت: برخی معتقدند وظیفه وزارت علوم  تربیت نیروی انسانی است به این معنی که نیازی به دانشگاه فرهنگیان نداریم، اما در مقابل رویکرد دومی وجود دارد که معتقد است این دانشگاه باید نیروی انسانی با شایستگی‌های حرفه‌ای، اخلاقی، دینی، تربیتی، منشی و نگرشی داشته باشد، به همین دلیل رسالت دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه دانشگاه‌ها جدا می‌شود و صاحب نظران بر این نگاه متمرکز هستند.

وی با اشاره به اینکه ویژگی اصلی دانشگاه فرهنگیان تربیت محور بودن آن است، تصریح کرد: اگر تربیت محور بودن را در دانشگاه در دستور کار قرار ندهیم رویکرد اول را مورد توجه قرار داده‌ایم و بنابراین باید نگرش اخلاق محوری و منش محوری را در این دانشگاه برجسته کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه ریزی باید بر اساس سند تحول بنیادین باشد، تصریح کرد: معلمی یک شغل و حرفه معمولی نیست؛ بلکه یک مربی است، یعنی به‌طور مثال معلم تنها کارش انتقال فیزیک و شیمی نیست بلکه عنصر خلاق حرفه‌ای و اخلاقی و دانشی و به بیان دیگر فردی تمام ساحتی است تا افرادی تمام ساحتی داشته باشیم.

حسینی بیان کرد: در سند تحول نباید به مدیر مدرسه، مدیر بگوییم بلکه رهبر آموزشی است؛ در واقع رهبر از اقتدار و نفوذ استفاده می‌کند و اقتدار یعنی به حرکت در آوردن افراد با نسل باطنی و نفوذ.

وی ادامه داد: رهبر آموزشی در مدرسه نقش فرا مدرسه‌ای ایفا می‌کند و مدرسه محل اصلی تحول است.

حسینی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم نیروی انسانی که عامل ۶۸ درصد توسعه جهان محسوب می‌شود، به نتیجه برسد، حتما باید توانایی منشی و روشی داشته باشد و با این نگرش می‌گوییم نقش اساسی دانشگاه فرهنگیان تربیت محور بودن است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بهترین شرایط آن است که به ازای ۶۰ هزار خروجی آموزش و پرورش همین تعداد ورودی از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم، اما اکنون که این شرایط وجود ندارد روش‌های جایگزینی را برای خالی نبودن کلاس‌های درس در نظر گرفتیم و حتی برای معلمان در آستانه بازنشستگی احکام ۳۰ ساعته در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: اول مهر امسال را با نشاط و شادابی آغاز می‌کنیم و هیچ مشکلی بابت تامین نیروی انسانی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
چرا اینقدر در اموزش و پرورش و بین مسولینش با کلامات بازی می شه؟ اساس سند تحول بنیادین شایسته سالاری هست, در همین ازمون انتصاب مدیران این اصل رعایت شده؟؟؟؟
آخرین اخبار