مدیرکل هواشناسی استان سیستان وبلوچستان گفت:سیستان و بلوچستان نیازمند توسعه شبکه ایستگاهی و استفاده از تجهیزات راداری است. چراکه این استان کلکسیونی از پدیده‌های مخرب جوی است.

سیستان و بلوچستان نیازمند توسعه شبکه ایستگاهی استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری مدیرکل هواشناسی استان سیستان وبلوچستان اظهار داشت: ثبت و دسترسی به نیم قرن داده اقلیمی در سیستان و بلوچستان یک سرمایه ملی است که باید از آن در راستای توسعه پایدار استان استفاده شود.

وی با بیان اینکه شناخت اقلیم ضامن توسعه پایدار است، افزود: در واقع هر گونه تصمیم گیری در هر حوزه‌ای نیازمند دسترسی به اطلاعات است تا تصمیمی مطمئن اتخاذ شود، آمار هواشناسی و اقلیمی یک منطقه نیز یک نمونه از اطلاعات مهم برای تصمیم گیری‌های کلان در راستای توسعه پایدار است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: هر چه دسترسی به اطلاعات اقلیمی بیشتر باشد، به طور قطع توسعه پایدارتر خواهد بود.

حیدری ادامه داد: دلگان از اقلیم‌های ناشناخته استان است که چند سال پیش با تأسیس یک ایستگاه هواشناسی کشف شد. در چند سال اخیر به طور میانگین ۱۵۰ روز دمای بالای ۴۰ درجه در این شهر ثبت شده و بیشینه دمای آن به بیش از ۵۰ درجه سلسیوس نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: مقایسه اقلیم دلگان و زاهدان، که سالی تنها ۱۳ روز دمای بالای ۴۰ درجه دارد، امکان پذیر نیست. در واقع نوع مصالح بکار رفته در سازه ها، معماری، توسعه اقتصادی، و حتی زمان انجام فعالیت‌های عمرانی در دلگان باید تفاوت‌های بنیادین با شهر زاهدان یا سایرمناطق داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دما تنها یکی از عناصر اقلیمی موثر بر توسعه پایدار است، افزود: توسعه کشاورزی در منطقه‌ای که میانگین بارش بسیار پایینی داشته و دمای هوا در آنجا بسیار بالاست، به هیچ وجه اقتصادی نبوده و آسیب‌های اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی به همراه خواهد داشت.

حیدری گفت: در گذشته در مناطق خشکی مانند سیستان و بلوچستان که خشکسالی رخ می‌داد، مردم روستا‌های یک منطقه برای مدت کوتاهی دست از کشاورزی می‌کشیدند و به صورت موقت یا دائمی به مناطق دیگر کوچ می‌کردند. اما حالا اصرار دارند تا با استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی در این مناطق باقی بمانند که این شرایط به نفع هیچ کس نیست و ممکن است باعث کوچ گسترده‌تر در آینده شود.

وی در بخش دیگری به ضرورت توسعه شبکه پایش هواشناسی در استان تأکید کرد و افزود: سیستان و بلوچستان نیازمند توسعه شبکه ایستگاهی و استفاده از تجهیزات راداری است. چراکه این استان کلکسیونی از پدیده‌های مخرب جوی است.

این مسئول ادامه داد: اکنون در نوار ۳۰۰ کیلومتری دریایی جنوب سیستان و بلوچستان تنها یک سکوی هواشناسی دریایی وجود دارد که به دلیل نیاز‌های تجهیزاتی غیر فعال است، این در حالی است که این نوار ساحلی نیازمند حداقل سه تا چهار سکوی هواشناسی دریایی است.

حیدری خاطرنشان کرد: برخی کشور‌های اروپایی نظیر انگلستان برای رصد تغییرات جوی و اقیانوسی نواحی استوا سکو‌های هواشناسی دریایی در این منطقه مستقر کرده اند تا کوچکترین تغییرات مؤثر بر آب هوای کشور خود را رصد کنند.

انتهای پیام/ع

هواشناسی سیستان وبلوچستان 

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار