کارشناس حقوقی فوتبال:

حکم محرومیت فتاحی و بهاروند در کمیته مشترک قابلیت تجدیدنظرخواهی دارد/ حاضر نشدن محرومان در جلسه کمیته اخلاق نوعی دهن کجی است

کارشناس حقوقی فوتبال: حکم محرومیت فتاحی و بهاروند کمیته مشترک قابلیت تجدیدنظرخواهی دارد/عدم حضور محرومان در جلسه کمیته اخلاق نوعی دهن کجی بودآرش شکرریز کارشناس حقوقی فوتبال در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حکم کمیته اخلاق در ارتباط با محرومیت سعید فتاحی مدیر مسابقات سازمان لیگ فوتبال و حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ بیان کرد: طبق ماده ۱۹ و ۲۰ اساسنامه کمیته اخلاق، این کمیته جز ارکان قضایی فدراسیون فوتبال است. در ماده ۱۹ اساسنامه کمیته اخلاق چنانچه تخلف یا اتفاقی داخل زمین بیافتد صلاحیت رسیدگی به آن با کمیته انضباطی است. اما اگر این اتفاق بیرون از زمین فوتبال طراحی و سازماندهی شود، در این صورت رسیدگی با کمیته اخلاق است.

در بحث رسیدگی به محرومیت فتاحی و بهاروند کمیته مشترک تشکیل نشد

او ادامه داد: حالا اگر ما بین کمیته اخلاق و کمیته انضباطی اختلافی پیش بیاید باید کمیته مشترک با حضور نمایندگان ۲ طرف تشکیل شود و در باب اختلاف صلاحیت هر ۲ تصمیماتی اتخاذ شود که در این موضوع خاص کمیته مشترک تشکیل نشد.

شکر ریز در پاسخ به این سوال که کمیته اخلاق می‌تواند به اختلافات داخل زمین رسیدگی کند یا خیر عنوان کرد: در بند‌های ۶ گانه ماده ۲۰ اساسنامه کمیته اخلاق چنانچه رفتار اشخاص رسمی فوتبال باعث خدشه به فوتبال و نهاد بین المللی فوتبال ایران به سبب مسائلی که از پیش در بیرون فوتبال طراحی شود تبانی یا افعال عمدی زده شود و برگزار کنندگان توانایی درستی در برگزاری مسابقات نداشته باشند که در نهایت باعث خدشه در بعد بین المللی، چون‌ ای اف سی و فیفا نسبت به فوتبال ایران می‌شود، کمیته اخلاق صلاحیت آن را دارد که نسبت به این اتفاقات ورود کند. نتیجه حاصل شده از عمل و اعتبار فوتبال ایران این صلاحیت را به کمیته اخلاق داد تا به این پرونده ورود کند.

حاضر نشدن فتاحی و بهاروند در جلسه کمیته اخلاق نوعی دهن کجی به این رکن قضایی بود

وی اظهار کرد: اتفاقی که مقامات رسمی باید به آن توجه می‌کردند این بود که حاضر نشدن آنها با توجه به دعوت رسمی کمیته اخلاق از آن‌ها، دهن کجی به مقام قضایی فدراسیون فوتبال بود و باید توجه داشت کمیته اخلاق رکنی مستقل است. باید به یاد آورد وقتی بحث فساد در فیفا مطرح شد این کمیته اخلاق بود که به آن ورود و سپ بلاتر را محروم کرد. باید به استقلال کمیته اخلاق احترام گذاشت و در کنار آن به آرای صادر شده اجازه اعتراض وجود دارد.

کمیته اخلاق طبق ماده ۲۰ صلاحیت خود را احراض کرده و این هجمه روا نیست

شکرریز گفت: کمیته اخلاق مرجعی اختصاصی است و تمام ارکان قضایی فدراسیون فوتبال مرجع اختصاصی هستند و برای رسیدگی کردن به موضوعی باید ابتدا صلاحیت خود را احراز کنند. وقتی صلاحیت احراز شد زمان رسیدگی به موضوع فرا می‌رسد. محرومان این پرونده می‌توانند از باب شکایت در جلسه با اعضای کمیته درخواست تجدید نظر داشته باشند. کمیته اخلاق طبق ماده ۲۰ صلاحیت خود را احراز کرده و این هجمه روا نیست. تورک خود جز مراجع قضایی است و فشار بیرونی نمی‌تواند تاثیری روی رای آن‌ها داشته باشد.

او افزود: فعلا حکمی به صورت قطعی صادر نشده و قابلیت اجرا ندارد بنابراین بهاروند و فتاحی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین امکان درخواست تجدید نظراز طرف فتاحی و بهاروند وجود دارد. حتی حکم قابلیت پیگیری از CAS را دارد.

شکرریز همچنین در مورد رای پرونده سورجام عنوان کرد: نماینده استقلال عنوان کرده بود ما در روز مقرر در سوپر جام بازی نمی‌کنیم. سازمان لیگ با این تفاسیر موضوع را مختومه انگاشت و جام را به پرسپولیس داد.


بیشتر بخوانید:

بهاروند و فتاحی همچنان امورات سازمان لیگ را پیگیری می‌کنند

طالقانی: کمیته اخلاق باید برای برخی متخلفان حکم حبس ابد بزند/ ویلموتس منطقی است و مشکلات ما را درک می‌کند


انتهای پیام/

اظهارات شکر ریز در مورد حکم کمیته اخلاق نسبت به پرونده فتاحی و بهاروند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار