مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار از آغاز کشت دانه روغنی سویا در شهرستان بیله سوار خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ربعلی جهانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار گفت: کشت دانه روغنی سویا در اراضی کشاورزی شهرستان بیله سوار آغاز شد.

وی افزود: جهادکشاورزی در جهت تهیه و تامین به‌موقع نهاده‌های تولیدی از جمله بذور گواهی شده و کود‌های شیمیایی تمهیدات لازم را انجام داده بطوری که انواع بذر گواهی شده سویا از ارقام مختلف بین زارعین منطقه در حال توزیع بوده و تاکنون بیش از ۱۴۰ تن انواع بذور یارانه‌دار در بین زارعین توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بیله سوار با اشاره به مزایای زراعت سویا افزود: ارزش تناوبی سویا و نقش آن در افزایش تولید سایر محصولات زراعی، تقویت خاک‌های زراعی از طریق تثبیت بیولوژیکی ازت، استفاده از شاخ و برگ سویا به عنوان خوراک دام و نیاز به آب کمتر در مقایسه با ذرت از مزایای زراعت سویا می‌باشد.

جهانی افزود: در دشت مغان ۹۵ درصد مزارع سویا بصورت کشت دوم پس از برداشت غلات کاشته می‌شود؛ لذا عمده‌ترین تناوب سویا در این منطقه تناوب غلات (گندم و جو) و سویا می‌باشد.

وی رعایت تاریخ کاشت را به‌عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار در میزان تولید و عملکرد دانسته و تصریح کرد: تاخیر در کاشت این محصول موجب کاهش تولید ماده خشک، میزان رشد محصول و عملکرد شده و برداشت آن را با شرایط نامساعد جوی و بارش‌های پائیزی و احتمالا سرمازدگی زودرس پاییزی مواجه می‌نماید و کاشت زود هنگام چنین محصولات گرمادوست نیز، استقرار گیاهچه را به دلیل خنکی هوا در مخاطره قرار داده و موجبات افزایش رشد رویشی و کاهش عملکرد را فراهم می‌نماید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار از کشاورزان خواست از تداوم کشت غلات بصورت جاکار خودداری نموده و محصولاتی مثل حبوبات و دانه‌های روغنی بخصوص سویا، کلزا، بادام زمینی و ... را بعنوان کشت‌های استراتژیک جهت افزایش حاصلخیزی خاک و دستیابی به توسعه پایدار بعنوان یک تناوب حیاتی برای سیستم‌های زراعی خود مورد توجه و عمل قرار دهند.

انتهای پیام/ع

توزیع بیش از ۱۴۰ تن انواع بذور یارانه‌دار در بین زارعین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.