عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مشارکت مردم تنها به این معنا نیست که از آنها بخواهیم پای صندوق بیایند، گفت: مشارکت واقعی به معنای واگذاری امور به مردم است.

کاظمی///فراهانی خواستار ارائه گزارش شورایاران در صحن مجلس شد/ مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به آنهابه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود که صبح امروز در جلسه شورای شهر قرائت کرد، با بیان اینکه نقش شورایاری‌ها و دعوت از اقشار مردم برای مشارکت در انتخابات شورایاری‌ها امری مهم است، گفت: تهران به عنوان جهان شهری ایرانی و اسلامی و جمعیتی معادل 8 میلیون و 700 هزار نفر 21 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده که بیش از 50 درصد درآمدهای مالیاتی و 55 درصد سپرده‌های بانکی در تهران تأمین می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این ویژگی باعث شده تا تهران از سرمایه‌ها و استعدادهای قابل توجهی برخوردار باشد، اظهار کرد: این ظرفیت ویژه در نوع خود بی نظیر و دارای تنوع قومی، فرهنگی، مذهبی و عملکردی است و این سرمایه بدون شک می‌تواند در حل مسائل تهران نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه استقرار حکم روایی مناسب شهری بدون مشارکت و حضور شهروندان در تصمیم گیر‌ی‌های محلی امکان پذیر نخواهد بود، اظهار کرد: در این بین نقش شورایاری محلات انکار ناپذیر است و لزوم توجه به آن بیش از پیش روشن می‌شود.

فراهانی با بیان اینکه شورایاری‌ها به عنوان جزئی از نظام شوراهای اسلامی با اتکا بر قانون اساسی تشکیل شده‌اند، تصریح کرد: قانون گذاران قانون اساسی بعد از بیان اصل ششم با مضمون اداره امور کشور با اتکا به آرای عمومی و از راه انتخاب رئیس جمهور نمایندگان مجلس، اعضای شوراها و یا از طریق همه پرسی است، به صراحت در اصل هفتم به نقش شوراهای محلی پرداخته‌اند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در شورای اول با اتکا بر همین اصل طرح تشکیل انجمن شورایاری‌ها تصویب شد، گفت: ما امروز در آستانه بیستمین سال تصویب مصوبه تشکیل انجمن شورایاری‌ها در شورای شهر تهران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شورایاری‌ محلات زمانی می‌تواند نقش خود را در قانون اساسی ایفا کند که از مشروعیت و پذیرش توسط ساکنان محله و مدیریت شهری برخوردار باشد.

فراهانی افزود: در این میان افزایش مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد شایسته و موثر با رأی بالای اهالی محله رکن اصلی مشروعیت بخشی و انجمن شورایاری محله خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران از کوچه‌هایش شروع می‌شود، گفت: اگر شهروندان مطالبه مشارکت زنان در اداره امور شهر را دارند و اگر به دنبال دسترس پذیری شهر برای معلولان هستند برای رسیدن به این مطالبات نمی‌توانند از مشارکت در اداره محله غفلت کنند.

وی با بیان اینکه مشارکت فقط به این معنا نیست که فقط جنگ می‌شود از مردم بخواهیم به جبهه بروند یا در زمان انتخابات از آنها بخواهیم که پای صندوق‌ها بیایند و بعد هم بگوییم بروید در خانه‌هایتان بنشینید، اظهار کرد: مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم و باید آنچه را که با رویکردهای تصدی گرایانه انجام و اداره آن امور در طی سال‌ها از مردم سلب شده و اکنون به صورت گران و ناکارآمد توسط شهرداری ارئه می‌شود را به مردم بازگردانیم.

فراهانی با تأکید بر اینکه باید بخش قابل توجهی از تصدی‌گری‌های شهرداری را به مردم واگذار کنیم، گفت: از این طریق هم شهرداری از اجرای امور تصدی گرایانه آزاد می‌شود و هم شورا زمینه‌های بیش از پیش مشارکت مردم را فراهم می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه منتخبان مردم محلات در انجمن‌های شورایاری می توانند صدای مردم محلات را با بیان مشکلات و نیاز محله در صحن علنی شورا به گوش مدیران شهری برسانند، افزود: متأسفانه تاکنون شورای پنجم خود را از نعمت گزارش شورایاران در جلسات علنی محروم کرده است و من از مسیر ادای حق شهر و بهره‌گیری از ظرفیت شورایاران از آ‌قای هاشمی تقاضا داریم ارائه گزارشات شورایاران کمتر توسعه یافته را در دستور کار جلسات قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار