اعظمی گفت: ۸۰ درصد نیاز کاغذ برای ساخت کارتن و ورق در داخل کشور و تنها ۲۰ درصد آن وارد می‌شود.

تامین ۸۰ درصد کاغذ مورد نیاز کارتن‌سازان در داخل کشور/ ارز دولتی به واردات کاغذ کارتن داده نمی‌شود به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی قلی حسنی اعظمی، مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع کارتن و ورق کشور در نشست خبری دومین نمایشگاه بین المللی کاغذ و فرآورده‌های سلولزی، اظهار کرد: در شرکت تعاونی کارتن و ورق کشور ۱۶۷ واحد تولیدی و ۴ هزار واحد تبدیلی با ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی، توانسته‌اند کاغذ خوبی را تولید کنند که از این رو وابستگی ما به خارج از کشور کاهش یافته و در تلاش هستیم تا با تمام قوا حتی یک دلار هم برای خرید کاغذ پرداخت نکنیم.

اعظمی گفت: خوشبختانه در حال حاضر ۸۰ درصد نیاز کاغذ برای ساخت کارتن و ورق در داخل کشور و تنها ۲۰ درصد آن به گشور وارد می‌شود.

وی بیان‌کرد: دولت برای واردات کاغذ کارتن صنعتی و بسته بندی، ارزی تخصیص نداده و تنها به کاغذ تحریر ارز دولتی پرداخت می‌کند.

اعظمی بیان کرد: باتوجه به اینکه مصرف کاغذ تحریر در کشور چیزی حدود ۳۰۰ هزار تن در سال است این حوزه مورد توجه دولت قرار گرفته و کاغذ آلات صنعتی در این رسته شناسایی نشده است.

تولید یک میلیون تن کاغذ مورد نیاز کارتن در کشور/ صادرات ۳۰ هزارتن کاغذ خام

وی افزود: صنعت کاغذ بسته سال ۹۶ حدود ۵۰۰ هزار تن کاغذ برای کارتن سازی‌ها تولید کرد که این رقم در سال گذشته به یک میلیون تن در سال رسید.

عضو اتحادیه و انجمن تولید کننده کاغذ کارتن و ورق بیان کرد: اهمیت این رشته از آنجا مشخص می شود که ما برای فروش و بسته بندی و صادرات کالاهایمان مستلزم بسته بندی و کارتن‌ها مخصوص هستیم کارتن‌های فودگریت که برای مواد غذایی از جمله شیرینی جات و فستفود استفاده می‌شود کارتن های ورجین گرافت که در بسته بندی‌ها استفاده می‌شود.

وی گفت: سوال اصلی صنعتگران حوزا کاغذ این است که چرا وزارت صمت صادرات کاغذ را ممنوع و ظرف ۲۷ روز ان را ازاد کرد و این امر صبر خروج بیش از ۳۰ هزارتن کاغذ خام از کشور شد.

در ادامه این نشست خبری خیرخواه، عضو اتحادیه و انجمن تولیدکننده کارتن و ورق با اشاره با میزان تولیدات کارتن در کشور ابراز کرد: ایران در حال حاضر در سال یک میلیون تن کاغذ کارتن تولید میکند که این میزان باید از سه منبع تامین مواد اولیه شود.

وی افزود: در کشور بیش از ۲۲ میلیون تولیدات کشاورزی داریم که نیازمند بسته بندی صحیح هستند از این تعداد ۳ میلیون محصول صادر می‌شو که نیازمند ۱۵۰ هزارت تن کارتن مخصوص است. از طرفی هم برای صادرات اقلامی نظیر کاشی و سرامیک هم ۱۵۰ هزارتن کارتن استفاده می‌شود و عملا تکلیف ۳۰۰ هزار تن کارتن صادر شده معلوم می‌شود.

بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات کاغذ در 6ماه نخست سال/ افزایش قیمت نداشتیم


خیرخواه تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم یک میلیون تن کاغذ کارتن تولید کنیم نیازمند یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن آخال( ضایعات کاغذ) هستیم.

کاغذ کالایی است که هیچ جایگزینی ندارد بنابر این باید با دقت بالاتری به آن توجه کرد. قرار بود سال گذشته ۲۳۰ هزار تن آخال وارد شود که از این رقم تنها ۳۰ هزار تن به کشور وارد شده است.

همچنین کرامت، یکی دیگر از اعضای انجمن تولیدکنندگان کاغذ کارتن و ورق گفت: در سال ۹۶ که ارز تخصیص ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود هر کیلو کاغذ خام یک هزار و ۹۰۰ تومان و هر کیلو کاغذ برای فروش ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

وی افزود:، اما با افزایش نرخ ارز در سال گذشته این رقم برای هر کیلو کاغذ خام به ۵ هزار و ۳۰۰ تومان و هر کیلو کاغذ برای فروش به ۷ هزار تومان رسید که این امر بیانگر رشد ۳ برابری قیمت کاغذ برای تولید کارتن به نسبت افزایش نرخ ارز است.

به گفته امیدی، دبیر دومین نمایشگاه بین المللی کاغذ و فرآورده‌های سلولزی این نمایشگاه از ۱۵ مرداد شروع به کار خواهد که در این رویداد بیش از ۵۰ شرکت داخلی و ۷ شرکت خارجی از کشور‌های هند، چین و روسیه شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/
 
برچسب ها: قاچاق ، اصناف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار