سه مقام اروپایی گفتند مقامات نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سرگرم بررسی این هستند که آیا سامانه‌های دفاع موشکی خود را ارتقا دهند یا خیر.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از­ روزنامه نیویورک تایمز، ناتو سرگرم بررسی ارتقای سامانه‌های دفاع موشکی خود است که این ممکن است تنش‌ها با روسیه را تشدید کند.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی نوشت: سه مقام اروپایی گفتند مقامات نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سرگرم بررسی این هستند که آیا سامانه‌های دفاع موشکی خود را ارتقا دهند یا خیر. هدف از ارتقا دادن این سامانه‌ها قادر ساختن آن‌ها به ساقط کردن موشک‌های هسته‌ای میان‌برد روسیه خواهد بود که این کشور به تازگی مستقر کرده است.

هر گونه تغییر در ماموریت اعلام شده سامانه دفاع موشکی کنونی ناتو -- به منظور مقابله با تهدیدات بیرون از منطقه -- احتمالا موجب تفرقه در میان کشور‌های عضو و خشم روسیه خواهد شد، که از دیرباز اعلام کرده است سایت دفاع موشکی ناتو در رومانی و سایت در دست ساخت در لهستان را تهدیدی علیه زرادخانه هسته‌ای خود و منبع بی‌ثباتی در اروپا می‌داند.

جیم تانسند Jim Townsend, مقام سابق پنتاگون و کارشناس امور ناتو گفت: این به منزله یک نقطه بی بازگشت با روس‌ها خواهد بود. این واقعا به تشدید تنش خواهد انجامید.

آمریکا ماه فوریه اعلام کرد قصد دارد از پیمان ۳۱ ساله نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد که در سال ۱۹۸۷ در سال‌های پایانی جنگ سرد امضا شد، خارج شود. واشنگتن علت خروجش از این پیمان را تخلفات ادعایی چند ساله مسکو ذکر کرد و ناتو نیز از این تصمیم آمریکا استقبال کرد. این پیمان که استقرار موشک‌هایی با بُرد ۳۱۰ تا ۳۴۲۰ مایل را در اروپا منع می‌کند، دوم ماه اوت پایان می‌یابد مگر اینکه مسکو و واشنگتن برای احیای آن در چند هفته آینده به توافق برسند. سُفرای ناتو روز جمعه در بروکسل آخرین تلاش خود را خواهند کرد تا روسیه را برای عقب کشاندن موشک‌های کروز جدید خود و احیای این پیمان تحت فشار قرار دهند.

مقامات اروپایی گفتند بحث‌ها درباره سامانه‌های دفاع موشکی جدید در مراحل اولیه خود هستند. اوانا لانگسکیو Oana Lungescu سخنگوی ناتو تکذیب کرد که بررسی‌ها درباره امکان سنجی ارتقای سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک شروع شده است. وی گفت ناتو بار‌ها تصریح کرده است که سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک فعلی "علیه روسیه طراحی یا هدفگیری نشده است."

اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هفته گذشته بدون فاش کردن جزئیات اعلام کرد ناتو سرگرم بررسی سامانه‌های دفاع موشکی و هوایی جدید است. یک مقام ارشد ناتو گفت با توجه به افزایش خطر موشک‌های کروز روسیه، پیش‌بینی می‌شود اعضای ناتو به این پیمان دستور دهند گزینه‌های دفاعی را یا پس از نشست ماه اکتبر وزیران دفاع یا پس از نشست سران در ماه دسامبر، بررسی کند.

چنین دستوری مستلزم آن خواهد بود که همه ۲۹ کشور عضو ناتو با آن موافق باشند. اما برخی مقامات معتقدند اگر پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد پایان یابد، کشور‌های عضو ناتو دستکم این تمایل را خواهند داشت که گزینه‌ها را بررسی کنند. مقام ارشد ناتو گفت اگر اعضا در نهایت در خصوص تغییر ماموریت سایت‌های دفاع موشکی بالستیک به توافق نرسند، ممکن است آمادگی مصالحه‌ای را داشته باشند که سامانه‌های جدیدی را برای دفاع در برابر موشک‌های کروز روسیه معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناتو ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار