سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد واشنگتن فاقد رویکرد مناسب در زمینه انجام مذاکرات سازنده بر سر پیمان موشکی ۱۹۸۷ است.

سفیر روسیه: آمریکا فاقد رویکرد سازنده در مذاکرات پیمان موشکی ۱۹۸۷ استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد مسکو آمادگی لازم برای انجام مذاکرات سازنده در خصوص حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را در واشنگتن نمی‌بیند.

سفیر روسیه در واشنگتن روز گذشته اعلام کرد: آمادگی لازم برای برگزاری مذاکرات سازنده به منظور حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را در آمریکا شاهد نیستیم. همتایان ما از برگزاری گفتگو‌های اساسی در خصوص نگرانی‌های روسیه درباره رویکرد آمریکا نسبت به این توافق امتناع می‌کنند. سران این (کشور) کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای را به راه انداخته و اقدامات ادعایی روسیه درباره ساخت و استقرار موشکی ورای مشخصات مندرج در این پیمان را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

آنتونوف همچنین برخی اقدامات طرف آمریکایی در جهت تضعیف پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای (سی ت بی تی) را یادآور شد. این دیپلمات وزارت خارجه روسیه افزود: ما آماده بازگشت به مذاکرات سازنده با آمریکا هستیم. با این حال به دنبال آن (انجام مذاکره) نمی‌دویم. پیشنهادات ما روی میز مذاکره قرار دارد. سرنوشت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در دست آمریکا است.

سفیر روسیه در آمریکا یادآور شد البته بسیار متاسفیم که این پیمان بسیار مهم در خصوص حذف دو نوع موشک به فراموشی سپرده می‌شود و جهان با آغاز یک رقابت تسلیحاتی در زمینه موشک‌های میان‌برد و کوتاه برد مواجه خواهد شد.

یادآور می‌شود اوایل سال میلادی جاری آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. در دوم فوریه امسال نیز رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار