سردخانه و سورت و بسته‌بندی سیب زمینی شهرستان رزن به بهره برداری رسید.

بهره برداری از سردخانه و سورت و بسته بندی سیب زمینی در رزنبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با حضور وزیر جهاد کشاورزی سردخانه و سورت و بسته‌بندی سیب زمینی شهرستان رزن با ظرفیت ۱۵ هزار تن و زیربنای ۱۰ هزار و ۵۲۸ متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که با بهره برداری از این واحد برای ۳۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا سال ۹۲ ظرفیت سردخانه‌های کشور ۲ میلیون تن بوده است گفت: این در حالی است که این میزان به ۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.
محمود حجتی با اشاره به اینکه اگر مجموعه کشاورزان و تولیدکنندگان با سرخانه‌ها ارتباط داشته باشند بیشتر مثمر ثمر خواهند بود اظهار داشت: فروش محصولات کشاورزی بلافاصله پس از برداشت موجب کاهش قیمت محصول می‌شود و این باعث زیان تولیدکننده و کشاورز خواهد شد.
وی افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها در راستای ساخت سردخانه موجب می‌شود که در فصول مختلف محصولات را عرضه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان همدان تولید می‌شود ادامه داد: طبق گزارش‌هایی که به من داده شده ۲۰۰ هزار تن سردخانه در دست ساخت در استان وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا سال ۹۲ ظرفیت سردخانه‌های کشور ۲ میلیون تن بوده است افزود: این در حالی است که این میزان به ۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به نامه یک کشاورزی رزنی که موجب ناراحتی من شده است گفت: در این نامه کشاورز عنوان کرده من ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی دارم که در این زمین کشاورزی سوله ایجاد کردم برای نگهداری کمباین و ادوات کشاورزی که حالا تحت عنوان تغییر کاربری می‌خواهند آن را خراب کنند.

حجتی ادامه داد: اگر من مسوول تغییر کاربری هستم دو دهه هست که می‌گویم این کار تغییر کاربری نیست و این کار عین کشاورزی است کمااینکه سردخانه، دامداری و انبار برای ماشین‌آلات یا محصولات تغییر کاربری نیست.

وی با اشاره به اینکه قانون من را موظف به رسیدگی به تغییر کاربری کرده و در قانون هم به صراحت آمده است افزود: ما با آن تغییر کاربری مخالفیم که اراضی مرغوب، تجدیدناپذیر که حاصل هزاران سال تلاش اجداد ما است برداریم و تبدیل به ویلا، سایت یا واحد صنعتی یا شهرک صنعتی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دامداری بدون زراعت توجیهی ندارد، دامداری در کنار زراعت تلفیق دامداری و کشاورزی است.

وی گفت: اگر واحد تبدیلی ایجاد می‌کنیم کنارش یک زمین گوجه‌فرنگی هم داشته باشیم و این کاهش‌دهنده فاصله تولید تا مصرف است.

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس ادامه داد: سال ۹۸ توسط مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده است و شهرستان رزن این توفیق را دارد که در عمل به فرامین رهبری چهار پروژه بزرگ تولیدی را در دست اقدام دارد.

حسن لطفی گفت: کشتارگاه طیور ماکیان الوند با ۲۵۰ نفر اشتغال، پروژه مجتمع گلخانه عمان با ۴۰۰ نفر اشتغالزایی، دامداری ۶ هزار راسی شستا با هزار نفر اشتغالزایی و سردخانه رزن با ۳۲ نفر اشتغال از مهمترین پروژه‌های حوزه کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین است.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو در حوزه کشاورزی شهرستان رزن اظهار کرد: اولین مشکل کانال‌های کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین است که نیازمند مرمت است.

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایروبی ۸۷ قنات شهرستان و ایجاد راه‌های بین زمین‌های کشاورزی که در سیلاب‌ها امسال تخریب شده است از دیگر مشکلات شایان دو شهرستان است. بازدید از روند ساخت پروژه ماکیان الوند (کشتارگاه طیور) با ظرفیت ۶ هزار تن دیگر برنامه وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان رزن بود، این پروژه در سال ۹۵ عملیات اجرایی آن با زیربنای ۶ هزار و ۵۳۰ متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال آغاز شده که با تکمیل این پروژه برای ۲۱۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

بعد از افتتاح این سردخانه وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان درگزین رفت و در آنجا اسناد زمین‌های گلخانه ۳۰ هکتاری روستای عمان شهرستان درگزین به متقاضیان واگذار شد، این شهرک گلخانه‌ای در ۳۶ قطعه به صورت مجتمع ساخته خواهد شد.
حجتی نیز با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی به خوبی به تعهدات خود عمل نمی‌کند گفت: این موجب شده تا کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود تمایلی نداشته باشند.

نماینده مردم رزن پایین آوردن دبی آب توسط آب منطقه‌ای را از دیگر مشکلات کشاورزان شهرستان‌های رزن و درگزین عنوان کرد و ادامه داد: با وجود اینکه رزن دارای رتبه اول انسداد چاه‌های غیر مجاز است، اما پایین آوردن دبی آب چاه‌های عمومی که گا‌ها صد‌ها کشاورز از آن ارتزاق می‌کنند درست نیست.

لطفی ارائه تسهیلات به دامداری‌های سنتی را از دیگر درخواست‌های مردم این دو شهرستان عنوان کرد و گفت: در شهرستان‌های رزن و درگزین ۱۷۵ هزار هکتار زمین‌های قابل کشت با ۱۳ هزار نفر بهره‌بردار وجود دارد.

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: شهرستان رزن در تولید رازیانه مقام نخست کشور در تولید گندم و سیب‌زمینی هم جزء استان‌های پیش روی استان محسوب می‌شود.
انتهای پیام/ج

سردخانه و سورت و بسته‌بندی سیب زمینی شهرستان رزن به بهره برداری رسید.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.