کشته شدن یک اتیوپیایی به ضرب گلوله پلیس، هزاران آفریقایی مهاجر را به خیابان‌ها کشاند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شکاف‌های جامعه صهیونیستی در حال خودنمایی هستند. چند هفته پس از ناکامی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه، از جامعه صهیونیست‌ها -همچون کنستشان- صدای چندپارگی و شکاف به گوش می‌رسد. همین وضعیت نیز باعث شده صبح‌ها یهودیان ارتدوکس به خیابان‌ها بیایند و در اعتراض به خدمت اجباری در سرزمین‌های اشغالی با نظامیان درگیر شوند و شب‌ها صهیونیست‌های اتیوپیایی. این وضعیت دو روز گذشته سرزمین‌های اشغالی است. اما اصلی‌ترین نشان توسعه شکاف در جامعه صهیونیستی به اعتراض یهودیان مهاجر آفریقایی‌تبار مربوط است. سه‌شنبه هزاران نفر از صهیونیست‌های اتیوپیایی در فلسطین اشغالی در واکنش به کشته‌شدن یک جوان ۱۹ ساله توسط یک افسر پلیس رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند.

آپارتاید صهیونیستی علیه صهیونیست‌ها!


بیشتربخوانید: محکومیت حفر تونل در مسجد الاقصی از سوی مالزی


آن‌گونه که رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند، روز یکشنبه یک مامور پلیس صهیونیستی در زمانی که گفته می‌شود خارج از زمان خدمت بوده است، «سلومون تیکا» جوان ۱۹ ساله اهل اتیوپی را هدف قرار می‌دهد و به قتل می‌رساند. پلیس رژیم صهیونیستی مدعی شده قصد داشته است از یک زد و خورد خیابانی جلوگیری کند، اما سه جوان به او حمله و به طرفش سنگ پرتاب کرده‌اند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شاهدان ماجرا می‌گویند جان این مامور پلیس در خطر نبوده با این حال وی از اسلحه خود استفاده کرده است.

انتشار خبر قتل یک اتیوپیایی، اعتراضات خیابانی را در سرزمین‌های اشغالی به دنبال داشت. با وجود اینکه پلیس اعلام کرد عامل قتل این جوان در بازداشت موقت به سر می‌برد و مقامات پلیس درباره جزئیات مربوط به این حادثه تحقیق می‌کنند، هزاران جوان یهودی اتیوپی‌تبار شامگاه سه‌شنبه به خیابان‌ها آمدند تا نسبت به رفتاری که آنان نژادپرستانه می‌دانند، اعتراض کنند. برخورد پلیس با معترضان، درگیری‌های خشونت‌باری را بین دوطرف رقم زد. معترضان تعدادی از راه‌ها را بستند و در مناطق مختلف لاستیک‌ها را آتش زدند و در برخی مناطق هم درگیری‌هایی میان آن‌ها و پلیس رخ داد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد حدود ۸۳ نفر در این تظاهرات زخمی شده‌اند که در میان آن‌ها ۴۷ پلیس، ۲۶ معترض و ۱۰ نفر شهروندان عبوری مشاهده می‌شود. بر اساس گزارش این رسانه اسرائیلی نیرو‌های پلیس سه‌شنبه‌شب ۶۱ نفر از تظاهرات‌کنندگان را بازداشت کرده‌اند. این شبکه عبری‌زبان افزود: «معترضان شرکت‌کننده در این تظاهرات ده‌ها خودروی پلیس و شهروندان عادی را به آتش کشیدند و تخریب کردند و شعار‌هایی درخصوص عدم توقف این اعتراضات و ادامه آن در روز چهارشنبه سر دادند.» شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «هشدار‌هایی درخصوص قصد تظاهرات‌کنندگان برای تیر‌اندازی به عناصر پلیس به دست ما رسیده است و نسبت به برگزاری مجدد این تظاهرات در روز چهارشنبه هشدار می‌دهیم.»

تلاش ناکام نتانیاهو

اعتراضات گسترده یهودیان اتیوپیایی، باعث شد بنیامین نتانیاهو برای آرام کردن آنان، پیامی توئیتری صادر کند. نتانیاهو در این پیام به بستن خیابان‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «ما دولت قانون هستیم و بسته شدن راه‌های اصلی دولت را تحمل نمی‌کنیم. از شما می‌خواهم در کنار یکدیگر و در چارچوب احترام به قانون همه مشکلات را حل کنیم.» وی کشته شدن جوان اتیوپیایی در اثر تیراندازی پلیس در روز شنبه را به خانواده وی و همه اقلیت مهاجر اتیوپیایی در اراضی اشغالی تسلیت گفت. وی افزود: «می‌دانم که مشکلاتی وجود دارند و باید حل شوند، اقدامات برای حل این مشکلات ادامه خواهند داشت.» نتانیاهو در ادامه از معترضان خواست دست از بستن راه‌ها بردارند.

تبعیض دلیل اعتراض

یهودیان اتیوپیایی معتقدند رژیم صهیونیستی به مهاجران اتیوپیایی بی‌توجه است و سیاست‌های تبعیض‌گونه علیه آنان دارد. این یهودیان که به آن‌ها یهودیان فلاشا گفته می‌شود از جمله گروه‌های فقیری هستند که بنابر وعده‌های دروغین صهیونیست‌ها، از دهه ۷۰ میلادی به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کردند و سپس در آنجا مورد تبعیض شدید قرار گرفتند و به آن‌ها به چشم شهروندان درجه سه نگاه می‌شود. آنان پس از مراکشی‌ها، پرشمارترین جامعه مهاجران آفریقایی اسرائیل هستند. بر اساس اخبار منتشرشده این مهاجران یهودی، حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارند.

از این تعداد، نزدیک به یک‌سوم متولد سرزمین‌های اشغالی هستند، ولی برخلاف یهودیان اروپایی، از امکانات مساوی برخوردار نیستند. بر اساس اطلاعاتی که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» منتشر کرده است، متوسط درآمد یک یهودی اتیوپیایی فقط ۵ هزار شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) است. همچنین متوسط درآمد یک خانواده اتیوپیایی ۱۰۵۹۷ شِکِل است، در حالی که یک خانواده اسرائیلی غیر اتیوپیایی ۱۴۶۴۴ شِکِل درآمد دارد. آمار و ارقام در بخش آموزش نیز نگران‌کننده است و میزان موفقیت یهودیان اتیوپیایی در امتحان «البغروت» (معادل دبیرستان) در سال ۲۰۱۳، فقط ۵۰ درصد در مقابل موفقیت ۶۳ درصدی دیگر اسرائیلی‌ها بوده است. همچنین حدود ۲۵.۵ درصد دانش‌آموزان اتیوپیایی موفق شده‌اند وارد دانشگاه شوند، در حالی که این آمار در میان دانش‌آموزان غیر اتیوپیایی ۵۰.۵ درصد است. در بخش آموزش نیز فقط ۱۶ درصد اتیوپیایی‌ها معلم هستند و در بحث مشاغل حکومتی نیز فقط ۱۰۷۴ اتیوپیایی مشغول هستند. هنوز در تاریخ ارتش اسرائیل هیچ اتیوپیایی‌ای به درجه ژنرالی نرسیده و هیچ‌کدام به درجات عالی نظامی نرسیده‌اند.

آنان در میان سایر یهودیان، دارای کمترین درآمد و سطح زندگی هستند. بسیاری از آن‌ها به دلایل مالی از ادامه تحصیل محروم می‌شوند و تعدادی از زندانیان اسرائیل را آن‌ها تشکیل می‌دهند. رفتار‌های نژادپرستانه صهیونیست‌ها علیه این بخش از جامعه، باعث شد هزاران نفر از اتیوپیایی‌ها در سال ۲۰۱۲ در اعتراض به تبعیض نژادی علیه‌شان در خیابان‌های بیت‌المقدس تظاهرات کنند. بسیاری از این مهاجران می‌گفتند که مالکان اسرائیلی خانه‌شان را به آن‌ها اجاره نمی‌دهند.

چهارسال پیش نیز این بخش از جامعه صهیونیستی، بار دیگر در اعتراض به رفتار‌های نژادپرستانه، خیابان‌ها را اشغال کردند. اعتراضات سال ۲۰۱۵ پس از انتشار یک ویدئو شکل گرفت. در این ویدئو ماموران پلیس تل‌آویو، یک سرباز اتیوپیایی‌تبار را کتک می‌زدند. پلیس رژیم صهیونیستی به‌منظور متفرق کردن معترضان اتیوپیایی‌تبار که معتقد بودند پلیس این کشور رفتاری بی‌رحمانه و نژادپرستانه علیه آن‌ها دارد، به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

شکاف‌های نژادی دامنه‌دار

علاوه‌بر یهودیان اتیوپیایی‌تبار، جامعه صهیونیستی با شکاف‌های دیگر نژادی، چون نژاد سفاردیم، نژاد اشکنازی، نژاد یهودیان روسی نیز درگیر است. یهودیان اشکنازی، یهودیانی هستند که بین قرن هفتم و هشتم از جنوب ایتالیا به آلمان مهاجرت کردند. یهودیان سفاردیم نیز در اسپانیا زندگی می‌کردند. سفاردیم به یهودیانی که از مناطق عربی و اسلامی مانند ایران، کردستان و حتی یمن مهاجرت کردند هم گفته می‌شود. هرچند این دو گروه بر سر زبان، شیوه عبادات و نماز، احوال شخصی، پوشش و تفسیر‌های دینی نیز با یکدیگر اختلاف دارند، اما اصل شکاف به نگاه برتری‌جویانه غربی‌ها نسبت به شرقی‌ها و تحقیر فرهنگ‌شان باز می‌گردد. سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت رژیم صهیونیستی در بین یهودیان و مهاجران، یکی از علل شکاف اجتماعی است. این شکاف نژادی در حال نهادینه شدن است. این نهادینگی نتیجه اتخاذ سیاست‌های نابرابر در اعطای امتیازات مالی، شهرک‌سازی و اسکان یهودیان در مناطق مسکونی و جغرافیایی است. علاوه‌بر این شکاف نژادی، جامعه صهیونیستی از شکاف دینی و شکاف طبقاتی گسترده نیز رنج می‌برد. همین وضعیت باعث شده صهیونیست‌ها به فکر مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی باشند.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که سال ۲۰۱۵ از سوی موسسه اسرائیلی «میدگام» منتشر شد ۲۷ درصد از یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی خواهان مهاجرت به کشور‌های دیگر و ترک این سرزمین هستند. این آمار در بین یهودیان سکولار بیشتر بوده و به ۳۶ درصد نیز می‎رسد. شاید همین وضعیت که ناشی از شکاف‌های بین یهودیان است باعث شده فردی مانند «عاموس گلعاد»، ژنرال احتیاط ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس موسسه هرتزل روزگذشته بگوید: «اسرائیل منزلی احاطه شده با دیوار‌های قوی است، اما موریانه از داخل آن را می‌خورد. فساد موجود در اینجا و تشتت مردم عامل نگرانی بزرگی برای من است.» پیش از او نیز «اسحاق نیر» و «اریک چرنیاک» از افسران بلندپایه نیروی هوایی و «میشکا بن دیوید» از ماموران سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) از آینده تاریک این رژیم در سایه از آنچه آن را «شکاف‌های بزرگ‌تر بین اقشار اجتماعی» در درون فلسطین اشغالی خواندند، ابراز نگرانی کردند.

منبع:روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.