کارشناس مسائل آمریکا گفت:اروپا به هر دلیلی به برجام عمل نکند فرقی برای مانداشته و تهران  تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

در حال تکمیل//به گزارش  حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به کشور‌های باقی مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشور‌های مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: قدم بعدی ما در ۱۶ تیر آغاز می‌شود ، ایران غنی سازی را به بالای ۳/۶۷ درصد افزایش میدهد و هیچ حدی هم  برای آن وجود ندارد، همچنین بعد از این فرصت ۶۰ روزه کشور ما می‌تواند تغییری در طراحی نیروگاه آب سنگین اراک دهد و وضعیت آن را به پیش از برجام برگرداند.

وی افزود: اقداماتی که ایران انجام می‌دهد، کامل مشخص است، همچنین در نامه‌ای که روحانی به کشور‌های باقی مانده در برجام نوشت و در جلسه هیئت وزیران هم مطرح کرد، گام‌های ماکاملا مشخص و تعریف شده است.

ابوالفتح با بیان اینکه اقدامات ایران بعد از ۶۰ روز نقض برجام نیست، تصریح کرد: این موضوع به تفسیر برجام برمی گردد چراکه ما اعلام کردیم که تعهداتمان همچنان ذیل برجام در حال وقوع است و تهران به برجام همچنان پایبند می ماند ولی تعهدات خود را تدریجی کاهش می‌دهد.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: در برجام قید شده است که در صورت نقض تعهدات از سوی یک طرف ، طرف مقابل هم این حق را دارد که تعهدات خود را کاهش دهد، بنابراین ایران به ماده ۳۶ برجام استناد می‌کند، مبنی بر اینکه در صورت برگشت تحریم ها،  ما هم تعهدات خود را کاهش می دهیم، البته این نکته برداشت ایران از برجام است.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا به صراحت اعلام کرد، که عبور از سقف  ۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم غنی شده که در روز‌های پیش اتفاق افتاد، نقض برجام است، همچنین اروپایی‌ها هم معتقدند چنین اقداماتی از سوی ایران نقض برجام تلقی می شود و لطمه شدیدی به ساختار آن وارد می‌کند، درواقع اروپا و کاخ سفید این چنین برداشت کرده اند، ولی نگاه ایران متفاوت است.

ابوالفتح با اشاره به بد عهدی اروپا، تصریح کرد:ایران انتظارات و خواسته‌های خود را از اروپا به صراحت و شفاف اعلام کرده است، در حقیقت خرید نفت و همکاری‌های بانکی که تعهدات اروپا در مقابل ایران است، ولی این موضوع که  اروپا به هر دلیلی " نمی‌خواهد یا نمی‌تواند" تفاوتی در حال ما ندارد و در هر صورت  تهران  تعهدات خود را کاهش می دهد.

کارشناس مسائل آمریکا گفت: به محض اینکه اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام دهند، ایران هم به پیش از کاهش تعهداتش برمی گردد، همچنین کشور ما به همان اندازه متعهد به برجام می‌ماند که اروپا متعهد بماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سایه کاهش تعهدات ایران، تحریم‌های بین المللی برمی گردد؟ تاکید کرد:  بازگشت تحریم‌های بین المللی بر اساس مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در برجام، این امکان را فراهم می‌کند که کشوری که معتقد است طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است، به کمیسیون مشترک مراجعه می‌کند و با  راهکاری برای آن در نظر گرفته شده موضوع را پیگیری کند و در نهایت شورای امنیت برای آن رای گیری انجام دهد.

ابوالفتح ادامه داد: بر اساس برجام اروپایی‌ها می‌توانند با استناد به فرآیند مذکور تحریم‌ها را برگردانند، ولی نگرانی بزرگی که برای آن ها وجود دارد، این است که پاسخ ایران در واکنش به بازگشت تحریم‌ها شورای امنیت علیه ایران چه خواهد بود، در حقیقت حدس‌هایی زده می‌شود که در صورت بازگشت تحریم های شورای امنیت، ایران دست به اقداماتی نظیر خروج از "ان پی تی" بزند.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد:در حقیقت یکی  از دلایلی که اروپایی‌ها تاکید می‌کنند که عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلو گرم به منزله بازگشت تحریم‌ها نیست، اظهارات مکرون که بازگشت‌ها تحریم‌ها را ریسک بزرگی می داند، همچنین ۳ کشور اروپایی که مدعی شدند در این مرحله نمی‌خواهند تحریم‌ها را برگردانند، به دلیل نگرانی آن ها در رابطه با خروج "ان پی تی" باشد، چراکه این خروج پیام و مفهوم خاصی دارد که هیچ کشور غربی حاضر  به قرار دادن خود در برابر چنین شرایطی نیست.

وی با اشاره به رویکرد جدید نظام که همان قدری که اروپا تعهدات خود را عملی کند ایران نیز انجام دهد، گفت: این رویکرد کاملا منطقی است، چراکه ایران پس از خروج آمریکا از برجام یکسال صبر کرد، همچنین در این یکسال با خروج شرکت‌ها و تلاطماتی که در بازار اقتصاد ایران حاصل شد، خسارات بسیار سنگینی وارد شد.

ابوالفتح ادامه داد: ایران ۱ سال صبر کرد تا ببیند اروپایی‌ها  بر اساس تعهدات خود می‌توانند خسارات‌های ما جبران کنند، ولی پس از این دوره مشخص شد که نه تنها نمی‌توانند خسارات و خلاء خروج کاخ سفید را تامین کنند، بلکه شاهد سنگین‌تر کردن فشار‌های واشنگتن هستیم، از این جهت ایران در مقابل فشار حداکثری، مقاومت حداکثری در پیش گرفته است  و این بار از مقاومت خود وارد فاز ابتکار عمل شد، در نتیجه به همان اندازه که اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند، تهران هم به همان اندازه عمل می‌کند.

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایران نمی‌تواند تنها کشوری باشد که بار سنگین برجام را به دوش بکشد، آمریکایی‌ها داوطلبانه از برجام خارج شدندهمچنین اروپایی‌ها هم از روی اجبار و ترس واشنگتن می خواهند در برجام منفعل باشند، بنابراین نظام ما تصمیم گرفت که تعهدات خود را به میزان تعهدات‌ اروپایی‌ها اجرایی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار