کارشناس مسائل سیاسی گفت: اروپا با تمام توان به صحنه بیاید توانایی کمک به ایران را دارند در غیر اینصورت وعده هایشان عملیاتی نخواهد شد.

اینستکس زمانی راه حل خواهد بود که اروپایی‌ها شفاف و بی پرده جلو بیایندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ خروج آمریکا از برجام، اعمال تحریم و ناتوانی اروپایی‌ها در تأمین منافع اقتصادی ایران در این توافق، باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران برای توقف اجرای برخی موارد مندرج در توافق هسته‌ای بر اساس مفاد برجام تصمیم‌هایی را اعلام کند.

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به سازوکار مالی اروپا موسوم به «اینستکس» معتقد است که اینستکس در وضعیت فعلی، کافی نیست و این سازوکار بدون پول را به ماشین بسیار زیبای بدون بنزین تشبیه کرده است.

در حقیقت از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، اروپایی‌ها کار ملموسی انجام نداده‌اند، یعنی برجام به درستی کار نمی‌کند، به عبارت دیگر ما نمی‌توانیم به ایفای تعهدات خود در برجام به صورت یکطرفه ادامه دهیم و از منافع آن بهره‌مند نشویم.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اینستکس پیشنهادی از سوی اروپایی‌ها برای حفظ برجام است، تا آن را از یک متن بی روح تبدیل به داده ای فعال کنند و در عین حال در قبال خروج آمریکا هم یک نوع اقدام عملیاتی داشته باشند، ولی باید بدانند که الزامات برپایی برجام در حال حاضر پایبندی به تعهداتشان در قبال تهران است.

وی  با بیان اینکه  اروپا با عملیاتی کردن اینستکس باید نشان دهد که تنها حرف نمی زند بلکه عمل هم می کند، تاکید کرد: ایران در مواجهه‌ای که با آمریکا دارد، محدودیت ها، راهکار‌ها و رایزنی‌هایی را دنبال می کند، البته کشور‌های دیگر همچون  چین و روسیه و حتی اروپا هم با سلطه گری کاخ سفید مشکل دارند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ایران در تلاش است که فضای مواجهه، چالش و رقابت با آمریکا را به  صحنه ای عملیاتی در راستای خود اتکایی تبدیل کندهمانطور که شاهد بودیم پیشرفت های بسیاری داشتیم و نشان دادیم بدون وابستگی به واشنگتن هم می‌توانیم حرکت به سمت جلو داشته باشیم.

وی با اشاره به اقداماتی که اتحادیه اروپا در راستای اجرایی شدن اینستکس انجام می دهند، تصریح کرد: اروپا تلاش می کند در صحنه تبلیغات و عملیات روانی نشان دهد که در حال  انجام کار‌هایی برای اجرایی کردن اینستکس هستند، در حقیقت مقدمات در حال انجام این ساز و کار خوب و مثبت است.

لاسجردی ادامه داد: اینستکس کافی نیست چراکه  مشکلات و تحریم های ایران بیش از این مقدار است، در واقع ما  نمی‌توانیم تنها  به کلمات، تشریفات و تعارفات خالی دل ببندیم، لذا به دنبال  ارزش افزوده عملیاتی شدن حرف های اروپا در قالب انجام تعهداتشان هستیم.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اقدامات اروپایی‌هایی در برابر حجم بزرگ تحریم‌ها پاسخ گو نیست، در حقیقت اینستکس می‌تواند یک راه حل باشد، به شرطی که اروپایی‌ها واقعی و بی پرده جلو بیایند.

وی افزود: اروپا از تحریم و فشار های کاخ سفید هراس دارد، ولی به این دلیل که هدف بزرگ تری به نام  حفظ برجام را دنبال می کنند، باید هزینه آن را هم تقبل کنند.

لاسجردی با اشاره به گسترش تعاملات ایران، خاطر نشان کرد: در حقیقت ما نباید به اینستکس تکیه کنیم چراکه ایران برای دور زدن تحریم‌ها نباید تنها با یک واحد سیاسی ارتباط داشته باشد و بقیه را فراموش کند.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: ایران برای دور زدن تحریم‌ها با کشور‌هایی نظیر چین، روس، ترک، وعراق.. در حال تبادل است، همچنین بر این موضوع واقف هستیم که صرفا با اروپایی‌ها نمی توانیم تبادل داشته باشیم، بنابراین در تلاشیم تا از طریق اینستکس امتیازاتی بگیریم.

ی در پایان تصریح کرد: اروپایی‌ها توانایی کمک به ایران را دارند، در حقیقت اگر با تمام توان خود به صحنه عمل بیایند، بخشی از مشکلات ما حل می‌شود، در واقع اگر بتوانیم به همان اندازه که گذشته با اتحادیه اروپا روابط تجاری، اقتصادی، مالی داشته باشیم هم مسائل بسیاری حل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار