معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس از افزایش ۵۰ درصدی ارزش کالای قاچاق و ارز کشف شده در سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمد احمدی‌زاده معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس چهارشنبه ۱۲ تیر در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته مبارزه با کالای قاچاق و ارز در جمع خبرنگاران، ارزش کالای قاچاق و ارز کشف شده در سال ۹۷ را بالغ بر ۳۳۶ میلیارد تومان برشمرد و اظهار کرد: این میزان نسبت به سال افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول امسال ۵۵ میلیارد تومان کالای کشف شده داشتیم که عمده آن‌ها کالای وارداتی از جمله لوازم خانگی، آرایشی بهداشتی و البسه و پوشاک بوده است.

احمدی زاده تصریح کرد: در حوزه صادرات نیز با قاچاق کالای یارانه‌ای و کالا‌هایی که با نوسان قیمت مواجه هستند از جمله داروها، نهاده‌های کشاورزی و گوسفند رو به رو هستیم و همان حساسیتی که نسبت به کالا‌های قاچاق وارداتی وجود دارد، نسبت به کالا‌های صادراتی نیز وجود دارد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس با اشاره به وضعیت خوب استان در مبارزه با کالای قاچاق، افزود: طرح جامع مبارزه با کالای قاچاق و ارز به دستگاه‌ها ابلاغ شده و هر سه ماه یکبار میزان اثربخشی آن‌ها گزارش می‌شود.

احمدی‌زاده به تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با بازار‌های سیاه از جمله انوری شیراز هم اشاره و بیان کرد: غرفه‌هایی که در دانشگاه علوم پزشکی امروز راه‌اندازی شده عمدتا مربوط به همین کالا‌هایی است که در خیابان انوری وجود دارد و قاچاق بودن آنها، محرز است.

وی از دستگاه‌های متولی و رسانه‌ها خواست تا با حضور پر رنگتر در آگاهی بخشی به جامعه نسبت به کالا‌های قاچاق اقدام کنند و ضمن اشاره به مبارزه با برند‌های نامعتبر در شیراز تصریح کرد: ۱۸ فروشگاه که اقدام به فروش پوشاک و کالای تحت عنوان برند می‌کردند، اما در واقع برند دست سوم و چهارم محسوب می‌شدند، شناسایی شده است.

احمدی‌زاده با یادآوری اینکه از سال ۹۶ براساس شیوه نامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا بحث برند‌ها در دستور کار قرار گرفته و از زمستان سال گذشته مدیریت این موضوع به اصناف سپرده شده است، ادامه داد: در حال حاضر تابلوی فروشگاه‌هایی که اقدام به عرضه برند‌های نامعتبر را انجام می‌دادند برداشته شده و تمامی فروشگاه‌ها با تخفیف کالای خود را به مصرف کننده عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: از فروشگاه‌های برند خواسته شده تا به شکل کاملا قانونی نسبت به ثبت برند خود در نمایندگی‌های خارجی اقدام کنند، اما تاکنون هیچ ‎ یک از این ۱۸ فروشگاه شناسایی شده، چنین اقدامی را انجام نداده‌اند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس همچنین به تجهیز و ساماندهی پاسگاه‌ها و کانکس‌های سیار مبارزه با کالای قاچاق در مبادی ‎‌های استان اشاره و یادآور شد که کانکس‌های سیار در مسیر‌ها نیز در حوزه مقابله پیش ‎ بینی شده است.

احمدی زاده با بیان اینکه در حوزه پیشگیری مردم خود باید وارد شوند، گفت: قوانین اولیه این مهم به بیش از ۸۰ سال گذشته بر می‌گشت، اما از سال ۹۲ نمایندگان مجلس قانونی ۷۲ ماده‌ای در این خصوص وضع کردند.

وی با تاکید بر اینکه در برخورد با کالای قاچاق با کسی تعارف نداریم، گفت: طی سه ماه گذشته حدود هزار و ۲۱۵ فقره پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی و ۷۴ فقره پرونده کالای قاچاق در دادگاه انقلاب برای کالا‌های ممنوعه تشکیل شده است.

همزمان با آغاز هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۱۰ غرفه با حضور دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جهاد کشاورزی فارس، سازمان اموال تملیکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در جنب دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی شده که پنج غرفه آن مربوط به شرکت‌های داخلی است.

انتهای پیام/چ

کشفیات کالای قاچاق در فارس

برچسب ها: قاچاق ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار