سرپرست دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: نرخ شیوع به اعتیاد در بانوان ۹/۳است که متاسفانه روند افزایشی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، خرمیان سرپرست دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در خصوص تعداد معتادان استان طبق آخرین شیوع شناسی سال گذشته عنوان کرد: نرخ شیوع به مواد مخدر در کشور ۴/ ۵و در استان ۲/۴است و حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال استان را در بر دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از جمعیت معتادان را بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: نرخ شیوع به اعتیاد در بانوان ۹/۳ است که متاسفانه روند افزایشی داشته است.

خرمیان با اشاره به افزایش گرایش مصرف از سنتی به صنعتی بیان کرد: از بین مواد مخدر شیشه و گل به دلیل مطرح شدن تاثیر لاغری بر افراد بیشتر مورد توجه قرار گرفته و فرهنگی در جامعه رواج یافته که قبح استفاده از مواد مخدر را در بین زنان از بین برده است.
 

علل افزایش نرخ شیوع مواد مخدر در بانوان



وی با اشاره به دلایل افزایش مصرف مواد مخدر اضافه کرد: البته دسترسی به این مواد و کاهش قیمت نیز در افزایش نرخ شیوع بی تاثیر نبوده است.

سرپرست دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تبلیغات گسترده ماهواره‌ای و فضای مجازی را از دیگر دلایل افزایش نرخ شیوع در بانوان عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این تبلیغات مواد مخدر به عنوان جایگزینی برای تامین نیازهایی، چون درمان لاغری، جنسی، کم رویی و خجالت و اختلالات روحی و فشار‌های خانوادگی مطرح می‌شود.
 
خرمیان با اشاره به برنامه‌های درمانی و سند چشم انداز ششم که باید در پایان منجر به کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد شود، تصریح کرد: ذیل ماده ۱ قانون در بحث درمان، مراکزی وجود دارد که کمپ‌های ترک اعتیاد رایج است و از ۶۵ کمپ رسمی در استان ۳ کمپ اعتیاد به بانوان اختصاص دارد.

وی ادامه داد:۱۰ مرکز کاهش آسیب نیز در استان فعالیت دارند که ۱ مرکز به بانوان و دیگر مراکز مشترک بین آقایان و بانوان است و ۲ مرکز مشاوره برای زنان آسیب پذیر آماده کمک رسانی به این افراد است.

سرپرست دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در خصوص دریافت خدمات درمانی به زنان باردار گرفتار اعتیاد عنوان کرد: سه بیمارستان مدرس، فارابی و خورشید در بحث درمان تا پایان زایمان بحث درمان این زنان را تقبل می‌کنند.
 
خرمیان با اشاره به تدوین طرح جامع همگانی با مبارزه با مواد مخدر و روانگردان بیان کرد: برنامه‌ای برای پیشگیری اولیه وثانویه تدوین و به ۴۰ دستگاه و سازمان ابلاغ شده تا در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت کنند.


زنانه شدن اعتیاد معضل امروز اصفهان است

 

مرضیه فرشاد مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه زنانه شدن اعتیاد معضل امروز اصفهان است، توضیح داد: زنانه شدن اعتیاد به این معنا نیست که بیشتری معتادان را زنان تشکیل می‌دهند؛ بلکه به معنای افزایش نرخ اعتیاد در زنان است.

وی ادامه داد: نگرانی در خصوص افزایش نرخ اعتیاد در بانوان به این دلیل است که او زن محور خانواده است و اولین مصرف زن بیشتر می‌تواند او را در اعتیاد پایدار کند و از یک مصرف کننده تفننی یک زن معتاد بسازد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان مصرف خانواده و به خصوص همسران را علت شروع اعتیاد در بانوان دانست و گفت: معمولا در مردان شروع اعتیاد از دوستان آغاز می‌شود، اما بانوان گاهی حتی ناخواسته و با نیت ترک اعتیاد همسر یک یا چند بار با او همراهی کرده و در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند؛ چرا که وابستگی به مواد مخدر و موانع درمان در بانوان بیشتر از مردان است.
 

فرهنگ سازی و آموزش بانوان راهکار کاهش نرخ اعتیاد

 
فرشاد به موضوع فرهنگ سازی در جامعه اشاره کرد و گفت: ازدواج به هنگام و ورود بانوان به کانون گرم خانواده، آموزش به بانوان و هشدار در خصوص مصرف مواد مخدر، موقعیت اجتماعی متناسب با روحیه زنان در محیط بیرون خانه، ایجاد فضای تفریحی متناسب با فرهنگ و مذهب در شهر برای بانوان باعث می‌شود تا گرایش به مواد مخدر کاهش یابد.
 
انتهای پیام/س

بررسی علل اعتیاد در بانوان اصفهان

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.