معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : در حال تکمیل پرونده ثبت ملی نشان جغرافیایی چاقوی کرندغرب و تنبور دالاهو هستیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،پروانه حیدری معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بابیان اینکه چاقوسازی یکی از رشته‌های بومی کرمانشاه است که از دیرباز شهر کرندغرب پایلوت آن بوده، گفت : رونق و توجه به این صنعت در کرندغرب بگونه‌ای است که حدود ۱۸ کارگاه فعال چاقوسازی را در این شهر داریم.

وی به اقداماتی که به منظور بروزسانی و استانداردسازی این محصول طی چندسال اخیر صورت گرفته اشاره کرد و گفت : نتایج مثبت مجموعه این فعالیت‌ها باعث شده تا امروز پرونده ثبت نشان جغرافیایی این محصول را به نام کرندغرب پیگیری کنیم.

معاون صنایع دستی استان تصریح کرد: البته برای ثبت نشان جغرافیایی این محصول رقیبی به نام زنجان داریم که آن‌ها نیز پرونده ثبت جغرافیایی خود را تکمیل خواهند کرد، اما با توجه به اینکه روش ساخت و کیفیت چاقوی کرند متفاوت از چاقوی تولیدی زنجان است، امید بالایی به ثبت ملی آن داریم.

وی تصریح کرد: علاوه بر چاقوی کرند، درحاضر تکمیل پرونده ثبت نشان جغرافیایی تنبور دالاهو را نیز در دستورکار داریم که باتوجه به قدمت این ساز قدیمی در منطقه دالاهو در تلاش برای ثبت این ساز کهن به نام منطقه دالاهو هستیم.

حیدری در ادامه همچنین به تکمیل و ارسال پرونده ثبت هرسین به عنوان شهر ملی گلیم و ثبت کرند غرب به عنوان شهر ملی چاقو اشاره کرد و گفت: مرحله داوری این دو پرونده اواخر تیر در سازمان میراث فرهنگی برگزار خواهد شد که در این نشست تمام سعی خود را برای جلب موافقت هیات داوری و ثبت این دو پرونده بکار می‌گیریم .

 

 

انتهای پیام/د

وجود حدود ۱۸ کارگاه فعال چاقوسازی در شهر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.