سفری به دنیای لنز‌های ماکرو + معرفی اکستنشن تیوب

لنز‌های ماکرو قابلیت بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی سوژه در فاصله از خاص را ایجاد می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای انواع دیگر عکاسی نیز استفاده کرد.

سفری به دنیای لنز‌های ماکرو + معرفی اکستنشن تیوب

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، لنزهای ماکرو از جمله لنزهایی محسوب می‌شوند که قادرند در فاصله‌های کم به سوژه نیز فوکوس داشته باشند و اشیا رو بزرگ کنند. اما این لنزها چه خصوصیات دیگری را در خود نهفته‌اند و چند نوع دارند؟ لنز ماکرو لنزی است که علاوه بر دارا بودن همهٔ مشخصات لنز‌های معمولی، امکان فوکوس در فاصله‌های کم را داشته و از طرفی نیز قابلیت بزرگنمایی اشیا که برای عکاسی ماکرو لازم است را نیز دارد.

این لنز‌ها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی سوژه در فاصله از خاص را ایجاد می‌کنند. معمولا از این لنز‌ها جهت عکسبرداری از اشیای کوچکی که قصد بزرگنمایی آن‌ها باشد یا موجوداتی همچون حشرات که امکان نزدیک شدن به آن‌ها نیست، استفاده می‌شود.

باید بگوییم، اگر شما تصمیم گرفته اید که می‌خواهید در دنیای شگفت انگیز عکاسی از چیز‌های کوچکی که قبلا به آن‌ها اهمیتی نمی‌دادید کاوش کنید، یک لنز ماکرو می‌تواند فرصت‌های خیلی بیشتری را به روی شما باز کند.

بهترین گزینه‌ها برای انتخاب لنز‌ها چند منظوره

اگرچه لنز‌ها چند منظوره، لنز‌های ماکرو هستند، اما می‌توان از آن‌ها برای انواع دیگر عکاسی نیز استفاده کرد و فاصله کانونی معمول آن‌ها به ویژه برای عکاسی پرتره مطلوب است.

  • Canon EF ۱۰۰mm f/۲.۸ Macro

این لنز مانند بسیاری از لنز‌های ماکرو، فوکوس خودکار آن در سطح ماکرو گاهی خوب و گاهی بد است، اما این مشکل بزرگی نیست. قیمت آن بسیار مناسب بوده و نتایجی عالی ایجاد می‌کند. نوع دیگری دارای L وجود دارد که قیمت آن در مقایسه با گزینه غیر L تقریبا دو برابر است.

  • Sigma ۱۰۵mm f/۲.۸ EX DG OS HSM Macro

بعد از پرسیدن از دوستان عکاس و خواندن مجموعه‌ای از بررسی ها، به نظر می‌رسد که این لنز بهترین گزینه برای نیکون و سونی و همچنین گزینه بسیار خوبی برای کانن است. قیمت این لنز مشابه قیمت لنز ماکروی Canon ۱۰۰mm بدون L است.

لنز ماکروی اختصاصی

  • Canon MP-E ۶۵mm ۱-۵x Macro

این لنز فقط و فقط برای عکاسی ماکرو است. استفاده از آن در ابتدا نیازمند کمی مهارت است و قبل از این که به پتانسیل واقعی آن برسید، به تمرین نیاز خواهید داشت؛ با این حال، پتانسیل آن واقعا خیلی عمیق است. شما می‌توانید از مقدار بسیار کمی از تنها یک میلی متر عکس بگیرید و جزئیات بی نظیری را ببینید. قیمت آن در حدود همان قیمت Canon ۱۰۰mm f/۲.۸ L است، اما با کاربرد‌های بسیار محدود تر.

این لنز به دلیل بزرگنمایی (magnification) بالا معمولا با یک فلاش ماکروی بسیار پیشرفته  MT-۲۴ استفاده می‌شود که می‌توانید در بخش نورپردازی اطلاعات بیشتری در مورد آن یاد بگیرید. در زیر می‌توانید یک نمونه از پتانسیل بیشتر آن را ببینید. لنز Canon MP-E ۶۵mm سبب ایجاد تصاویر با بزرگنمایی ۵ برابر بیشتر از اندازه در زندگی واقعی روی سنسور می‌شود (یعنی ۵:۱ یا ۰٫۵ x). عمده لنز‌های ماکرو، وقتی به اندازه کافی از نزدیک فوکوس شوند، عکس‌های اندازه زندگی واقعی (life-size) تولید می‌کنند، این یعنی بیشینه بزرگنمایی ۱:۱ یا ۱٫۰ x

سفری به دنیای لنز‌های ماکرو + معرفی اکستنشن تیوب

اکستنشن تیوب‌ها

اکستنشن تیوب‌ها (Extension tubes) به طرز شگفت آوری ساده هستند. آن‌ها بر خلاف مبدل‌های تله که ممکن است با آن‌ها اشتباه گرفته شوند، هیچ المان نوری‌ای ندارند؛ به عبارت دیگر، هیچ شیشه‌ای در آن‌ها وجود ندارد. در واقع، روی هم رفته اجزای بسیار کمی دارند. هدف از کاربرد اکستنشن تیوب‌ها کاهش حداقل فاصله فوکوس است به طوری که شما بتوانید به سوژه خود نزدیک‌تر شده و بزرگنمایی بیشتری به دست آورید و این مسئله به ویژه وقتی که دارید با حشرات بسیار کوچک کار می‌کنید، مفید است.

حداقل فاصله فوکوس (minimum focusing distance)، کوتاه‌ترین فاصله‌ای است که یک لنز می‌تواند فوکوس کند. بعنوان مثال، اگر حداقل فاصله فوکوس لنز شما ۸ اینچ باشد، شما باید تا سوژه حداقل ۸ اینچ فاصله داشته باشید تا دوربین بتواند فوکوس کند.

اکستنشن تیوب‌ها معمولا با سه اندازه عرضه می‌شوند؛ ۳۶ میلی متر، ۲۰ میلی متر و ۱۲ میلی متر. برای به دست آوردن حداکثر اثر می‌توان از آن‌ها با هم (روی هم) استفاده کرد. آن‌ها نسبتا ارزان هستند و تاثیر شدیدی در حداقل فاصله فوکوس شما دارند، هرچند که نور بسیار بیشتری برای نوردهی صحیح یک عکس مورد نیاز است، به خصوص وقتی هر سه با هم استفاده شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار