به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عکاسی ورزشی از جمله سبکهای عکاسی محسوب میشود که یکی از چالشهای آن در سطح حرفهای پس از دوربین عکاسی انتخاب لنز مناسب و قدرتمند برای ثبت تصاویر است. اما اینکه چه لنزی مناسب این نوع از عکاسی بوده و می تواند عکاس ورزشی را در این زمینه یاری کند موضوعی است. عکاسی ورزشی، شاخهای از عکاسی محسوب میشود که در آن از صحنههای ورزشی و خاص و لحظهای عکسبرداری میشود. در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزارها نقش مهمی دارند، زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است و از طرفی دوربین نیز باید قابلیت استفادهٔ پیاپی شاتر را داشته باشد.
مهمترین مسئله در عکاسی از سوژههای ورزشی توجه به سرعت شاتر است، سوژههای ورزشی در اغلب مواقع در حال حرکت با سرعت بالا هستند بنابراین عکاس باید تمام توان و امکانات عکاسی خود را به کار گیرد تا سوژه ورزشی را در یک لحظه از زمان فریز کند (مگر در مواقعی که عکاس سعی دارد مفهومی خاص را در عکس دنبال کند، به عنوان مثال محو بودن پای اسبها در یک مسابقه سوارکاری، جهت انتقال هیجان حرکت و سرعت) در بیشتر مواقع عکاسان ورزشی از دوربینهایی استفاده میکنند که توان ثبت تصاویر متوالی زیادی را داشته باشند تا در میان آنها لحظهای که حتی از چشم عکاس هم دور مانده بوده، خود را نشان دهد.
اما باید بدانید که از مهمترین چالشهای یک عکاس حرفهای در حیطه ورزش انتخاب لنز صحیح است. استفاده از لنز مناسب عکاسی ورزشی میتواند سبب نمادینه شدن یک عکس شود و بالعکس لنز نامناسب بقدری ممکن است مخرب باشد که حتی روزنامههای محلی هم راضی به چاپ آن نشوند.
عکسهای گرفته شده در ورزشهایی مثل فوتبال، فوتبال آمریکایی و بیسبال، معمولاً توسط لنزهای تله فوتو با دیافراگمهای باز ثبت میشوند. این لنزها توانایی گرفتن عکسهای کلوزآپ در دورترین نقاط یک مسابقه را هم دارند و میتوانند با محو کردن پس زمینه خاصترین لحظات را ثبت کنند. ورزشهایی همانند تنیس و بسکتبال این اجازه را به عکاس میدهد تا به بازی نزدیکتر باشد که از این رو لنزهای با فاصله کانونی ثابت یا زوم که دیافراگمهای باز دارند بیشتر میتوانند کارساز باشند، اما هرچند در ورزشهای نامبرده که معمولاً داخل سالن انجام میشوند و به علت پایینتر بودن نور، لازم است از لنزهای با دیافراگم باز استفاده کنید، زیرا ممکن است امکان تابش نور با فلاش اکسترنال یا فلاش روی دوربین جایز نباشد.
از سوی دیگر، در مسابقاتی همانند دومیدانی، اسبدوانی و موتور سواری یا دوچرخهسواری، که ورزشکاران اکثراً در راستای طولی فریم با هم مسابقه میدهند، سرعت عکاسی از سوژهها بالاست و معمولاً باید از تکنیک Panning استفاده کنید، بدین معنا که باید بتوانید دوربین و لنز را رو به سوژه، با سرعت زیادی در جهت حرکت آن بچرخانید و این در حالی است که سرعت بالای سوژه معمولاً اجازه استفاده از سرعتهای شاتر پایین را به شما نمیدهد و اگر کمی سرعت را کم کنید، احتمالاً سوژه محو میشود که از این رو باید لنزی داشته باشید که نه تنها دارای فاصله کانونی بلند باشد، بلکه دیافراگم باز، لرزشگیر قدرتمند با امکان محدود کردن لرزش در حرکتهای Panning و نهایتاً اپتیک بسیار قوی و تصویری بسیار شارپ داشته باشد و چنین لنزی قطعاً بسیار گرانقیمت است.
اگر نتایج به دست آمده را کنار هم بگذارید متوجه میشوید چرا لنزهای تله فوتو زوم حرفهای که دارای دیافراگم باز هستند و لنزهای پرایم تلهفوتو میان عکاسان ورزشی طرفداران زیادی دارند و در نتیجه چرا در قیاس با دوربینهای فولفریم و دوربینهای بدون آینه یا اصطلاحا mirrorless دارای قیمت بالاتری هستند که از این رو، خرید این لنزها در واقع نوعی سرمایه گذاری بلند مدت در این شغل است! داشتن این لنزها به عکاسان اجازه میدهد تا عکسهای ورزشی را با بالاترین کیفیت ثبت کنند و مرتباً رتبه شغلی خود را افزایش دهند.
اگرچه ما چیزی به نام لنزهای عمومی برای عکاسی ورزشی نداریم، اما می توان گفت در اینجا منظور لنزهایی است که بیشترین استفاده را برای عکاسی ورزشی دارند. لنزهای زوم تله فوتو با دیافراگم باز، برای اغلب پروژههای عکاسی کاربرد دارند. اما این طور تصور می شود که شما میتوانید به عنوان یک بیننده، تا حد زیادی به زمین بازی نزدیک شوید و زمین بازی هم اندازه نسبتاً کوچکی دارد. به عنوان مثال عکاسی از مسابقات فوتبال با زمینی به آن بزرگی یا مسابقات اتومبیلرانی که دور تا دور یک زمین خیلی بزرگ انجام میشود، با این لنزها چندان ساده نیست.
اما این لنزها برای عکاسی از ورزشکاران در اغلب ورزشهای دیگر مانند بسکتبال، والیبال، تنیس، شنا و … که فاصله شما با ورزشکاران در حد معمول است، بسیار مناسب هستند. کاربرد این لنزها بسیار بالاست و به همین دلیل هم هست که تقریباً همه برندهای سازنده لنز، لنزهای حرفهای و خوبی را در این رده معرفی کردهاند.
این یکی از بهترین لنزها برای دوربینهای نیکون است. کیفیت اپتیک بسیار پیشرفته، بدنه قدرتمند و حرفهای با عایقبندی بالا در برابر شرایط بد محیطی است. اگرچه تمام این سری لنزها، لنزهای سنگینی هستند، اما این لنز حداقل کمی سبکتر از رقبای دیگر خودش است.
طبیعتاً مانند اغلب لنزهای حرفهای، این لنز برای دوربینهای فولفریم ساخته شده است و در صورتیکه آن را روی دوربینهای غیر فولفریم نیکون ببندید، با ۵۰ درصد افزایش، به ۱۴۰-۳۰۰ میلیمتر میرسد. نیکون در این لنز از ۶ عدسی Extra Low Dispersion استفاده کرده است که عدسیهای بسیار گرانقیمت و با کیفیتی هستند و از این رو در نام آن، عبارت ED را نیز میبینیم.
پوششهای ضد بازتاب، پوشش ضد جذب روی عدسیهای جلویی و عقبی، موتور فوکوس بسیار سریع و لرزشگیر ۴ استاپ از مشخصات مهم این لنز هستند و آن را به یکی از بهترین لنزهای ورزشی تبدیل میکنند.
این لنز هم یکی از بهترین لنزهای کانن برای عکاسی ورزشی است که در واقع نسخه دوم و بسیار پیشرفتهتر از مدل IS همین لنز است. البته باید توجه داشته باشید که همین چند روز پیش، نسخه جدیدتری از این لنز با نام Canon EF ۷۰-۲۰۰mm f/۲.۸L IS III USM AF هم معرفی شد. نسخه جدیدتر تفاوت چندانی با نسخه قبلی آن ندارد و هر دوی آنها از بهترین لنزهای ۷۰-۲۰۰ کانن هستند.
استفاده از یک عدسی فلوریت و ۵ عدسی UD در این لنز، امکان ثبت عکسهایی با کیفیت را در سرتاسر محدوده زوم آن فراهم میکند. وجود پوششهای مختلف، از پوششهای ضدبازتاب گرفته تا پوشش ضد آلودگی و رطوبت، باعث میشود تا بتوانید در شرایط آب و هوایی سخت هم از آن استفاده کنید. ضمن اینکه این لنز، از سری لنزهای L کانن است که عایقبندی و کیفیت آن از پیش تضمین شده است.
این لنز هم همانند همتای نیکونی اش، دارای لرزشگیر بسیار پیشرفته اپتیکال است که میتواند تا ۴ استاپ لرزش دست را در سرعتهای شاتر پایین، خنثی کند و به همین دلیل هم هست که اغلب عکاسانی که از کانن استفاده میکنند، این لنز را به عنوان لنز عکاسی ورزشی اصلی خودشان انتخاب میکنند.
این مدل نیز یکی از بهترین لنزهای سری ۷۰-۲۰۰ها است که محصول شرکت سیگما بوده و برای مانتهای مختلفی ساخته میشود. یعنی میتوانید نسخههای جداگانهای از این لنز را برای دوربین نیکون، کانن و سیگما، تهیه کنید . این لنز اگرچه لنزی نسبتاً قدیمی است و جزو نسخههای جدید لنزهای سیگما مانند سری Art این شرکت نیست، اما همچنان بازار خود را حفظ کرده و لنز پرطرفداری بین عکاسان ورزشی است.
دارا بودن لرزشگیر ۴ استاپ اپتیکال، استفاده از عدسیهای پیشرفته، دهانه باز f/۲.۸، بدنه بسیار قوی و عایقبندی شده و پوششهای مختلف روی عدسیها، سبب شده تا این لنز به عنوان یک رقیب جدی برای لنزهای اصلی کانن و نیکون، تلقی شود. اما موضوعی که استقبال عکاسان ورزشی از این لنز را سبب شده ، قیمت بسیار مناسب آن، در برابر مدلهای اصلی است. این لنز نزدیک به ۵۰۰ دلار ارزانتر از همتاهای کانن و نیکونی خودش است و از آنجا که کیفیت بسیار بالایی هم دارد، بسیاری از عکاسان ورزشی ترجیح میدهند، مدل ارزانتر را به عنوان لنز مناسب عکاسی ورزشی انتخاب کنند.
خصوصاً اینکه سرعت فوکوس این لنز در حالت خودکار که برای عکاسان ورزشی اهمیت زیادی دارد، اصلاً دست کمی از مدلهای اصلی ندارد و میتواند در شرایط عکاسی از سوژههای پرسرعت بسیار دقیق عمل کند.
جدیدترین لنز از سری لنزهای ۷۰-۲۰۰ شرکت تامرون با نام G۲ شناخته میشود. این لنز یکی از بهترین لنزهای فاصله کانونی ۷۰-۲۰۰ موجود در بازار است که با توجه به قیمت بسیار مناسبی که دارد، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. لنز جدید تامرون، برخلاف مدل قبلی خودش دارای بدنهای بسیار خوش ساخت و حرفهای با عایقبندی فوقالعاده است. استفاده از یک عدسی XLD و ۵ عدسی LD در ساختار اپتیک این لنز، کیفیت بالای تصویر را در سرتاسر محدوده زوم آن تضمین میکند.
موتور فوکوس اولترا سونیک و انواع پوششهای مختلف ضدبازتاب و ضد آلودگی روی عدسیهای آن، این لنز را برای عکاسی از سوژههای سریع در مسابقاتی که در فضای باز برگزار میشوند، آماده میکند. اما مهمترین مزیت این لنز مناسب عکاسی ورزشی نسبت به هر سه لنزی که در این رده معرفی شد، لرزشگیر Vibration Reduction بسیار پرقدرت آن است.
این لرزشگیر امکان حذف لرزشهای دست تا ۵ استاپ را دارد که در بین لنزهای ۷۰-۲۰۰ f/۲.۸ منحصر بفرد است. این لرزشگیر میتواند با مدهای مختلفی کار کند که از جمله آنها مد لرزشگیری روی حالت Panning است تا حرکتهای عمودی را در هنگام چرخاندن لنز روی سطح افق حذف نماید. با توجه به قیمت بسیار ارزانتر و عرضه مدلهای مخصوص برندهای مختلف، این لنز طرفداران زیادی را در بین برندهای مشهور بازار پیدا کرده است، که میتوان به عنوان یک لنز مناسب عکاسی ورزشی از آن بهره برد.
وقتی به مدلهای تلهفوتو پرایم میرسیم، لنزهای کمی با دهانه باز در میان آنها دیده میشود. داشتن دیافراگم باز، به دلیل افزایش زیاد وزن دوربین و بزرگ شدن شدید دهانه لنز، برای لنزهای تله بلند چندان ساده نیست و به همین علت لنزهایی که دارای چنین شرایطی باشند بسیار معدودند. به دلیل استفاده خاص و اندازه بسیار بزرگ آنها، افرادی که این لنزها را تهیه میکنند نیز زیاد نیستند و در اغلب موارد، تنها عکاسان ورزشی که از سوی مؤسسات معتبر برای پوشش مسابقات حرفهای مانند جامجهانی فوتبال یا المپیک اعزام میشوند از چنین لنزهایی استفاده میکنند. این لنزها معمولاً بسیار گرانقیمت هستند و اغلب فروشگاههای تجهیزات عکاسی حرفهای، به صورت سفارشی آنها را ارائه میکنند. از مهمترین این لنزها که جز بهترین لنز مناسب عکاسی ورزشی هستند، میتوان به این مدلها اشاره کرد:
این لنز یکی از بلندترین فاصلههای کانونی را در بین لنزهای پرایم کانن دارد و زاویه دید آن با نمای ۶ درجه بسیار بسته است. از آنجا که این لنز برای دوربینهای فولفریم کانن ساخته شده است، در صورت استفاده از آن روی دوربینهای غیر فولفریم این شرکت، فاصله کانونی آن به ۶۴۰ میلیمتر افزایش مییابد که فاصله کانونی بسیار بلندی است و در صورتی که از آن روی دست استفاده کنید، کمترین سرعتی که میتوانید با آن عکاسی کنید نباید از ۱/۶۰۰ ثانیه کمتر باشد.
کانن در این لنز از موتور فوکوس Ultrasonic مدور استفاده کرده که سرعت فوکوس آن را شرایط کمنور و فوکوس روی سوژههای متحرک سریع تضمین میکند. خوشبختانه این لنز به یک لرزشگیر قدرتمند مجهز شده است که میتواند تا ۴ استاپ لرزشگیری انجام دهد. هرچند به ندرت ممکن است یک عکاس ورزشی، بدون پایه و تجهیزات نگهدارنده با این لنز عکاسی کند. این لنز تقریباً نزدیک به ۴ کیلوگرم وزن دارد و نمیشود به راحتی آن را در دست گرفت.
این لنز هم همتای نیکونی لنز تله فوتو بلند کانن است که مخصوص مانت F یا دوربینهای فولفریم این شرکت ساخته شده و البته میتواند با ضریب بزرگنمایی ۱٫۵ برابر، روی دوربینهای غیر فولفریم این شرکت، نمایی برابر با فاصله کانونی ۷۵۰ میلیمتر را نمایش دهد. نیکون در این لنز سنگین وزن، از ۲ عدسی فلوریت و ۳ عدسی ED استفاده کرده است که عبارت ED در نام آن نیز نشاندهنده همین موضوع است.
همچنین یک موتور فوکوس بسیار پرسرعت مافوق صوت هم در این لنز استفاده شده که در ترکیب با فوکوس ۳ D در دوربینهای نیکون، میتواند به خوبی روی سوژههای متحرک قفل کرده و فوکوس را دنبال کند و به عنوان یک لنز مناسب عکاسی ورزشی به دارندگان دوربینهای نیکون کمک کند. ضمن اینکه یک رینگ بزرگ و بسیار روان هم روی این لنز قرار دارد که در هر زمان میتوانید با آن فوکوس را به صورت دستی کنترل کنید. همانند اغلب لنزهای تله فوتو، در این لنز هم از یک لرزشگیر ۴ استاپ استفاده شده تا لرزشهای خفیف دست را خنثی کند. این لنز با حدود ۴۰ سانتیمتر طول و وزن ۳٫۰۹ گرم یکی از لنزهای سبک با این فاصله کانونی محسوب میشود.
لنز سیگما ۵۰۰ میلیمتر یک جایگزین ارزان قیمت لنز مناسب عکاسی ورزشی برای کسانی است که میخواهند علاوه بر فاصله کانونی بسیار بلند، هزینه چندان زیادی را برای لنز پرداخت نکنند. البته نباید قیمت پایین این لنز شما را بدبین کند. سیگما در ساخت این لنز از عدسیهای بسیار پیشرفتهای استفاده کرده که از آن جمله میتوان به یک SLD و دو عدسی FLD اشاره کرد. تمامی عدسیها نیز با پوششهای چند لایه اختصاصی سیگما پوشیده شدهاند و ضمناً در داخل بدنه آن از یک موتور فوکوس Hyper Sonic AF هم استفاده شده است و همانند اغلب لنزهای این گروه، در این لنز نیز از یک لرزشگیر با قدرت ۴ استاپ استفاده شده است.
این لنز با بدنه و مانت فلزی و طول ۳۸ سانتیمتر، ۳٫۳ کیلوگرم وزن دارد و یکی از لنزهای سنگین وزن پرایم محسوب میشود. ضمناً از این لنز مانتهای مختلفی برای دوربینهای مختلف در دسترس است و میتوانید بسته به کانن یا نیکون بودن دوربینتان، مدلهای مختلفی از آن را در بازار تهیه کنید، پس میتواند یک لنز مناسب عکاسی ورزشی باشد.
انتهای پیام/