استاد دانشگاه وین گفت: علی رغم نقش موثر اتحادیه اروپا در تحقق برجام؛ امروز شاهد کوتاهی آنها در حفظ این توافق هستیم.

اروپا در اجرای برجام کوتاهی می‌کندبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هاینز گارتنر رئیس کمیته مشورتی سیاست‌های استراتژیک و امنیتی در نیرو‌های مسلح اتریش در نشستی تحت عنوان «نقش اروپا در دنیای امروز» که با محوریت خاورمیانه و ایران برگزار شد، با اشاره به تلاش‌ها برای تحقق توافق برجام گفت: امروز برجام به عنوان توافقی که اروپا نقش موثری در تحقق آن داشته یکی از موضوعات اساسی سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

استاد دانشگاه وین افزود: ما معتقد هستیم برجام معاهده خوبی است که از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پیشگیری می‌کند. ما در وین پذیرای هیأت‌های ایرانی و آقای ظریف بودیم و درباره این توافق گفتگو می‌کردیم، علی رغم نقش موثر و بسیار مفید اتحادیه اروپا در تحقق توافق برجام؛ امروز در حفظ آن از سوی اروپا کوتاهی و نقص‌هایی را شاهد هستیم.

عضو موسسه بین المللی صلح با اشاره مسائل و تنش‌های منطقه خاورمیانه اظهار کرد: اسناد موسوم به هلسینکی می‌تواند راه حل مناسبی برای جلوگیری از خشونت و نزاع و امکان رسیدن به صلح در منطقه خاورمیانه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه سعودی‌ها به دنبال بازی با مباحث اختلافی بین کشور‌های منطقه هستند، تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه سعودی‌ها هم هستند که تلاش‌هایی را برای بازی با مسائل مورد مناقشه در منطقه دارند، البته افزایش تنش‌ها امکان به وجود آمدن رقابت تسلیحاتی را در خاورمیانه بیشتر می‌کند.

گارتنر با اشاره به اینکه اروپا نیازمند دشمن نیست گفت: امروز حفظ برجام یک راه حل برای ثبات منطقه خاورمیانه است که این راه حل مورد یکجانبه گرایی آمریکا قرار گرفته است و اروپا توان اینکه چندجانبه گرایی این موضوع را به نمایش بگذارد.

استاد دانشگاه وین در پایان با اشاره به نقش اروپا در بحران شبه جزیره کره گفت: اروپا توان نقش آفرینی موثر در حل اختلافات بین دو کره و حتی کره شمالی با ایالات متحده اروپا را دارد و در این راستا نیز در کره شمالی شاهد تمایل بیشتر برای تعامل هستیم.

وی ادامه داد: درباره حضور آمریکا در خاورمیانه ما با شعار اول آمریکا مواجه بودیم و دولت ترامپ هم ایده‌هایی در این خصوص ارائه داد با این حال من به صورت آکادمیک و نه سیاسی این تحولات را بررسی خواهم کرد چرا که بحث آکادمیک از موضوعات سیاسی مانند اول بودن آمریکا متفاوت است.

گارتنر  تصریح کرد: معتقدم انحصارگرایی و یکجانبه گرایی در قرن حاضر جایی برای پیشرفت نخواهد داشت بلکه چندجانبه گرایی اهمیت دارد و دنبال کنندگان یکجانبه گرایی موفق نخواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار