وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم توجه به بحث تصادفات جاده‌ای گفت: در این خصوص باید پیشگیری در دستور کار باشد و خودروسازها را تشویق کنیم که ارابه مرگ نسازند.

خودروسازان ارابه مرگ نسازند/انجام طرح پیشگیری قبل از درمان در بحث سلامتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،مراسم افتتاح ساختمان جدید بیمارستان شهید باهنر کرمان با حضور وزیر بهداشت و معاونین وی ، استاندار کرمان ، نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی در محل سالن اجتماعات ساختمان جدید بیمارستان شهید باهنر کرمان برگزار شد.

نمکی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: استان کرمان استان عجیبی است پر از رمز و راز ، وقتی از ناظم الطبا و خواجو کرمانی، از شهدای ناب سرزمین صحبت می‌کنیم مانند شهید باهنر و چه گمنامان و چه کسانی مانند سردار سلیمانی که افراد نفیس‌ ایران و جهان هستند می بینیم این سرزمین مملو از استعداد است.

وی گفت : بعد از انقلاب دستاورد‌های زیادی داشتیم که نفیس‌ترین آن بخش سلامت بود  قبل از انقلاب از هر هزار بچه متولد شده در منطقه حدود ۲۵۰ کودک یک سالگی خود را نمی‌دیدند و از هر ۱۰۰ هزار زن باردار حداقل بالای ۵۰۰ نفر فوت می‌شدند، اما امروز شاهد پیشرفت‌های بسیار چمشگیری در سایه انقلاب اسلامی در منطقه هستیم.

وی با یادآوری فعالیت کاری خود در جنوب کرمان و گسترش تب مالاریا در آن زمان افزود :از خیرین تشکر می کنم در کرمان بنیاد نفیس راه اندازی کردند و البته در کشور خیران حضوری فعال دارند.

وزیر بهداشت حرکت‌هایی مثل بسیج ملی کنترل فشار خون را بسیار ارزنده دانست و گفت: علت اینکه پروژه را شروع کردیم این بود که متاسفانه در سال ۹۶ که آخرین آمار مرگ و میر‌ها را داریم، ۳۸۰ هزار مرگی که داشتیم ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر و ۹۷ هزار به‌دلیل ارتباط مستقیم با فشار خون و ۱۶۱ هزار مورد به دلیل فشار خون و موارد مرتبط با بیماری‌های فشار خون مثل سکته‌های مغزی و قلبی و بیماران کلیوی و ... بود.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۴۰ درصد مبتلایان به بیماری پرفشاری خون اطلاعی از بیماری خود ندارند، اظهار کرد: حرکت بزرگ ملی در سنجش فشار خون که به خوبی در استان کرمان اجرا شده است مدال افتخار جدیدی بر سینه نظام سلامت است.

نمکی با اشاره به اینکه ما بعد از  دیابت مشکل سلامت روان را داریم که افسردگی ودلمردگی در جامعه زیاد شده است افزود: باید به این موضوع بپردازیم و البته حوادث جاده ای  که باعث ۱۶ هزار مرگ در جاده ها است که خیلی از آن‌ها در انتقالات فوت می‌شوند و باید بخش تروما ارتقا پیدا کند خودرو ساز‌ها باید خودرو درست بسازند نه ارابه مرگ.

وی یادآور شد:۲۹  سال پیش با وام بانک جهانی اولین خانه بهداشت به همت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی کلنگ زنی شد و هم اکنون در دولت روحانی در بخش سلامت کارهای زیادی انجام شده از جمله رسیدگی به بیماران صعب العلاج و آنچه امروز ما در بخش سلامت اجرا می کنیم پیشگیری قبل از درمان و درمان سرپایی است.

نمکی اظهار کرد : امسال با توجه به مشکلات پیش آمده اقتصادی وضعیت مطلوبی نداریم اما تلاش می کنیم تا از مناطق پر بهره به مناطق کم بهره تر کمک کنیم و مناطق محروم را سرکشی خواهیم کرد و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه ما را یاری کند.

حمیدرضارشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیمارستان باهنر اولین بیمارستان کرمان بود که با نام بیمارستان مادر در همین مکان و بعد از انقلاب با اضافه کردن تخت به بیمارستان باهنر تغییر نام داد از سال ۸۸ به دلیل کهنه بودن ساختمان جدیدکلنگ زنی آن آغاز شد به دلیل تغییر پیمانکار ۲ سال وقفه داشت و خوشبختانه بعد از آن کار به سرعت شروع شد امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

وی افزود: ساخت این بیمارستان به دلیل اینکه در مرکز شهر بود سخت بود اما انجام شد و از همکارانم در واحدهای درمان می خواهم با جدیت به بیماران رسیدگی کنند.

حجت الاسلام عارفی نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم گفت: با بهره برداری این بیمارستان باعث خدمات بهتر به بیماران ‌کرمانی خواهد شد ،در بحث بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی  ما هم در کرمان در بخش سلامت و آموزش در حال تلاش هستیم تا با حرکت جهادی برای پیش برد این طرح گام برداریم.

محسن جلال پور خیر و مشاور استاندار در بخش سلامت گفت: در بنیاد نفیس که به همت اتاق بازرگانی راه اندازی شد توانستیم بخش پیوند اعضا که حرکتی عظیم بود را راه اندازی کنیم بخشی که با کمک خیران از جمله خانواده نفیسی ناظم الطبا کرمانی که ۶۰۰ پزشک را تحویل جامعه دادند ایجاد شد.

وی تصریح کرد :مرکز پیوند اعضا با ۵ هزار متر با بهترین ساختمان و امکانات راه اندازی شد بنیاد نفیس کارهای بزرگی در این راه انجام دادند و خیرین و بازاریان کمک  بزرگی در این زمینه بودند.

فدایی استاندار کرمان هم گفت: جناب دکتر نمکی در ۷ شهرستان کرمان حضور پیدا کردند و امروز به کرمان آمدند و خوشبختانه تصمیمات خوب و دستورات خوب در حوزه سلامت دادند.

وی افزود: دغدغه سلامت در همه کشور‌ها مورد توجه است و کرمان در بخش سلامت پایینتر از متوسط کشور قرار دارد و باید با تدبیر توازن در بخش سلامت استان کرمان انجام شود و کمبود‌های بخش دولتی در جنوب وشرق استان رفع شود.

فدایی گفت: ما از بخش خصوصی در بحث سلامت استقبال می‌کنیم و با همکاری این بخش امیدواریم بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/ی

افزایش بیماری های غیر واگیر و لزوم پیشگیری از آن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار