مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تیم‌های عملیاتی از مدیریت بحران، منابع طبیعی، محیط زیست و هواشناسی به مناطق مستعد بیابانی برای یافتن کانون جدید گرد و غبار اعزام شدند و پس از اقدامات لازم کانون‌های جدید به تهران اعلام شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پدیده ریزگرد‌ها در استان اصفهان اظهار داشت: براساس بررسی‌ها دو مقطع گرد و غبار در یک ماه اخیر در استان گزارش شده است.

وی افزود: یکی از آن‌ها ناشی از ورود یک منطقه پر فشار از شمال کشور و فعال شدن آن در جنوبی‌ترین نقطه استان سمنان در جهت‌های شمال و شمال غرب و دیگری در اثر فعال شدن سامانه کم فشار از جهت شرق و شمال شرق اراضی خارج از محدوده مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه قبلاً ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شناسایی شده است گفت: ابتدا سیلاب‌های بهاره، رسوبات ناشی از فرسایش‌های آبی را تقویت و سپس وزش باد احتمال وجود منشاء رسوبات را بیشتر کرد.

وی تصریح کرد: در این راستا اقداماتی از جمله اعزام تیم‌های ارزیابی به مناطق و اعلام نیاز برای بررسی‌های ویژه به منظور همکاری استان‌های سمنان، قم و یزد به خاطر مرز‌های مشترک با اصفهان برای اولویت بندی پروژه‌های بیابان‌زدایی انجام شد.

شیشه‌فروش تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و تغییرات اقلیمی در راستای طرح جامع مطالعاتی عملیاتی حوزه کویر مرکزی به سازمان مراتع، جنگل‌داری و آبخیزداری کشور پیشنهاد داده شد تا با همکاری استان‌ها و با مشارکت در طرح‌های مداخلاتی در حوزه کویر مرکزی اقداماتی را انجام دهد.

وی با اشاره به نیاز به تصاویر دقیق ماهواره‌ای و مطالعه میدانی اظهار داشت: از تهران خواستیم به خاطر توانمندی در تفسیر تصاویر ماهواره‌ای در مناطق بیابانی منشأ‌های جدید گرد و غبار ناشی از فرسایش آبی را رصد و اعلام کنند.

شیشه فروش افزود: در برنامه ششم توسعه، طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی لحاظ شده و از سازمان جنگل‌های کشور درخواست کردیم از محل اعتبارات مورد نظر به منابع طبیعی اصفهان برای برنامه‌های مبارزه با بیابان‌زایی اعتباراتی را تخصیص بدهند.

وی خاطرنشان کرد: تیم‌های عملیاتی از مدیریت بحران، منابع طبیعی، محیط زیست و هواشناسی به مناطق مستعد بیابانی برای یافتن کانون جدید گرد و غبار اعزام شدند و پس از اقدامات لازم، کانون‌های جدید به تهران اعلام شد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه هر کدام از سازمان‌ها مکلف به انجام کار شدند، گفت: سازمان محیط زیست در طرح منشأیابی اعلام کرد که هواشناسی برای استان‌های مرزی سیستم پایش ایجاد کند تا اطلاعات را از این طریق داشته باشیم و همچنین مسیر، سرعت باد و حرکت شن‌ها اعلام شود.

وی تصریح کرد: هواشناسی وظیفه پیش‌بینی را بر عهده دارد، منابع طبیعی ادامه روند قبلی، محیط زیست هم مسئولیت سنجش آلاینده‌ها و مرکز بهداشت نیز عهده‌دار اطلاع‌رسانی لازم در این بخش مهم به مردم شدند.

انتهای پیام/م

 

شناسایی کانون‌های جدید گرد و غبار در استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار