به منظور کاهش آثار فرسایش بادی، طرح مالچ ریگی اولین بار در کشور با حضور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گرمسار افتتاح شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی ترابی رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح مالچ پاشی ریگی به ابتکار پروفسور کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران و به روش پاشش پرتابی انجام شده است.
وی افزود: طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی، به صورت مشارکتی اجرا شده و ۷۰ درصد هزینه اجرای طرح را منطقه ویژه اقتصادی گرمسار پرداخت کرده است.
به گفته وی، برای هر هکتار اجرای این پروژه برای نخستین بار در کشور هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر هکتار هزینه شده است.
ترابی تصریح کرد: سازگاری با طبیعت، دائمی بودن و داشتن دوام و مقاوم در برابر تابش نور خورشید، بی نیازی از آب، طبیعی و آسان بودن اجرا و امکان اجرا در طول سال، افزایش نیافتن دمای محیط، کاهش میزان تبخیر از سطح خاک، کاهش فرسایش آبی و هزینه کمتر نسبت به استفاده از مالچ‌های نفتی یا شیمیایی از مزایای مالچ ریگی است.
فرسایش بادی سالانه ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های استان مانند کشاورزی، جاده‌ها، پوشش مرتعی، زیست محیط و بهداشت خسارت می‌زند.

این طرح پژوهشی اجرایی، با هدف بیابان زدایی در محدوده استان سمنان، عوارضی اتوبان گرمسار - قم و در وسعت ۵۰ هکتار اجرا شده است.
شهرستان گرمسار با داشتن ۲۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کویری یکی از مناطقی است که هر سال با وزش باد‌های موسمی ۱۲۰ روزه دچار مشکلات فراوانی می‌شود و مالچ پاشی نقش مؤثر در کاهش مشکلات آن دارد.
همچنین با حضور خلیل آقایی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ساخت بند سنگ و ملات چنداب گرمسار با حجم سه هزار و ۳۱۶ متر مکعب آغاز شد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: برای ساخت بند سنگ و ملات، حدود ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برآورد شده است.

انتهای پیام/ح

طرح مالچ ریگی برای اولین بار در کشور افتتاح شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۰۷ ۱۲ تير ۱۳۹۸
چرا در اجرای اینگونه طرحها از درختان و یا درختچه هائی که به آب بسیار کمی نیاز دارند استفاده نمیشود؟