رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تاکید بر ضرورت تعامل مراکز تحقیقات کشاورزی با ترویج،گفت: توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی موجب تحول در تولیدات کشاورزی می‌شود.

توسعه فعالیت های تحقیقاتی موجب تحول در تولیدات کشاورزی می شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، خالد جعفری شامگاه دوشنبه در بازدید از ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم روستای قاملو شهرستان قروه اظهار داشت: توانمندی کشاورزان، استفاده از شیوه‌های آبیاری نوین و افزایش ضریب مکانیزاسیون می‌تواند نقش مهمی در افزایش درآمد کشاورزان کردستان، ایجاد شغل و پایداری تولید داشته باشد.

وی افزود: با توجه به تغییر شیوه کار کشاورزی در کردستان و پیشرو بودن استان در بحث مکانیزاسیون می‌توان با بکارگیری توانایی مردم علاوه بر پایداری تولید به پایداری درآمد هم رسید و بر این اساس آموزش تضمین موفقیت در انجام اقدامات کشاورزی بوده و کارشناسان و بهره برداران باید از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: ایستگاه تحقیقات کشاورزی قاملو در ۱۳۵ هکتار رتبه یک کشوری را کسب کرده و در حال حاضر در غلات (گندم و جو) فعالیت می‌کند و این ایستگاه در دو فاز ابعاد تحقیقاتی دیم و تولید بذور پرورشی و هسته‌های بذر در راستای تولید بذر‌های اولیه و بذر‌های گواهی شده فعالیت می‌کند.

جعفری یادآور شد: این ایستگاه در زمینه تحقیقات دیم در کشور روی محصولاتی نظیر گندم، جو و دانه‌های روغنی متمرکز شده است و بر این اساس در ارتباط با گندم و جو دو فعالیت بهزراعی و بهنژادی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات دیم کشور ضعف تنوع ژنتیکی است که برای حل این موضوع ارقام مقاوم به سرما و سازگار با اقلیم باید تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تاکید بر اینکه قبلاً فقط رقم سرداری در گندم تولید می‌شد، گفت: با همت و تلاش همکاران سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در راستای اجرای پروژه ارتقاء امنیت غذایی کردستان ۱۳ رقم جدید گندم معرفی شده که در چهار ماه اخیر سال جاری یک رقم جو، چهار رقم گندم و یک رقم ماشک علوفه‌ای معرفی شده است.

جعفری اظهار داشت: سالانه ۸۵ تن بذر گواهی شده برای زراعت استان نیاز است که با هدف گذاری‌های انجام شده برای اجرای این طرح ۱۷ هزار تن بذر گواهی شده تولید شده است و هدف ما ابتدا تامین بذر استان و سپس کشور است و استان کردستان جزء چهار استان تعیین شده برای تولید بذر مصرفی کشور خواهد بود.

وی همچنین با یادآوری اینکه اجرای پروژه ارتقاء امنیت غذایی کردستان طی پنج سال در سطح ۳۵۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت، افزود: اگر اکنون نیز از روش‌های سنتی گذشته استفاده می‌کردیم باید همچنان نگران افزایش و پایداری تولید می‌بودیم، اما با استفاده از ارقام جدید دیم و آبی می‌توان به آینده کشاورزی استان امیدوار بود.

انتهای پیام/ز

تولیدات کشاورزی در کردستان رو به افزایش است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.