ارتش سوئد از استقرار یک سامانه جدید دفاع ضد هوایی در دریای بالتیک در پی افزایش تنش‌ها با روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش سوئد روز دوشنبه از استقرار یک سامانه جدید دفاع ضد هوایی در جزیره گات لند (Gotland) در دریای بالتیک خبر داد. تنش با روسیه در این منطقه افزایش یافته است.

ژنرال مایکل بایدن (Micael Bydén) , رییس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای مزایای مهمی برای حفاظت و کنترل رفت و آمد دریایی و نیز کنترل هوایی بر فراز دریای بالتیک است. این جزیره همچنین دارای ظرفیت مناسبی جهت استقرار واحد‌های نظامی و سامانه‌های تسلیحاتی است».

سامانه دفاع ضد هوایی BAMSE SRSAM توسط شرکت سوئدی ساب (Saab) در اواخر دهه ۹۰ میلادی ساخته شده است.

این سامانه با بردی معادل ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر باعث افزایش محسوس برد سامانه‌های ضد هوایی در جزیره گات لند خواهد شد.

به دنبال الحاق کریمه توسط مسکو به خاک روسیه، سوئد تلاش می‌کند سامانه‌های دفاعی خود را که بعد از پایان جنگ سرد تضعیف شده بودند بار دیگر به دلایل زیر تقویت کند:

نزدیک شدن منطقه پرواز هواپیما‌های روسی به حریم هوایی کشور‌های اسکاندیناوی، اختلال بر روی رادار‌های غیر نظامی و مشاهده یک زیر دریایی در آب‌های سوئد در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳-۱۳۹۲ شمسی). سوئد به روسی بودن این زیر دریایی مظنون است هر چند مسکو این موضوع را تکذیب کرده است.

سوئد در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴-۱۳۹۳ سوئد) تصمیم گرفت بار دیگر در جزیره گات لند نیرو مستقر کند. نیرو‌های نظامی سوئد ۱۰ سال پیش جزیره را ترک کرده بودند.

شایان ذکر است دولت سوئد در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷-۱۳۹۶ شمسی) به ارتش اجازه داد از آمریکا سامانه ضد موشکی پاتریوت خریداری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار