جلسات ستاد نقشه جامع علمی کشور با هدف افزایش میزان اشتغال جوانان بار دیگر امروز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از موضوعاتی که همواره به آن توجه شده و در محور اصلی فرمایشات مقام معظم رهبری هم قرار گرفته بحث اشتغال به کار جوانان و فارغ‌التحصیلان است؛ موضوعی که به رشد کشور در تمام حوزه‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی منجر خواهد شد.

موضوع اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان آنقدر اهمیت دارد که ستاد نقشه جامع علمی کشور در چندین جلسه به آن توجه کرده و چندین دستگاه و وزارتخانه موظف به اجرای برنامه‌ریزی‌های مناسب برای آن شده‌اند.

نرخ بیکاری جوانان در سال ۹۶ نوزده درصد بود

۲۳ آبان سال گذشته منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اشتغال به کار دانش آموخته‌ها گفت: نرخ بیکاری جوانان در سال ۹۶، نوزده درصد بوده، اما به طور قطع این عدد بیشتر است، زیرا این گزارش تنها یک ساعت بیکاری در روز را اندازه گیری کرده و در همین راستا این آمار دقیق است.

جلساتی که می‌خواهند میزان اشتغال فارغ التحصیلان را بالاببرند

سوم بهمن ۹۷ باز هم ستاد نقشه جامع علمی کشور با دستور جلسه میزان اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان تشکیل و در این جلسه گزارشی از سوی مرکز همکاری‌های پیشرفته تحول ریاست جمهوری اعلام شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت کار میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان بالای ۲۰ سال ۴۰ درصد اعلام شد که این میزان از بیکاری برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار بالا بوده است.

میزان اشتغال فارغ التحصیلان در کشور ما تنها ۴۵ درصد است

البته عده‌ای از مسئولان دانشگاهی معتقدند هم راستا نبودن رشته تحصیلی و شغل‌های پیشنهادی دلیل اصلی بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان بوده است.

میزان اشتغال در کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته بیش از ۸۰ درصد اعلام شده در حالی که این میزان در کشور ما تنها ۴۵ درصد است و بر همین اساس باید فکری جدی کرد.

به دنبال برگزاری جلسات متعدد برای پیشرفت جوانان و افزایش میزان اشتغال به کار آن‌ها در تاریخ یکم اسفند ۹۷ باز هم جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور با دستور توجه به میزان اشتغال برگزار شد و در آن جلسه سند پیشنهادی با ۹ ماده مصوب شد و وزارت علوم و وزارت بهداشت موظف به اجرا کردن این مواد شدند؛ وزارت بهداشت و وزارت علوم موظف شدند تا در سه محور به بررسی میزان اشتغال بپردازند.

جلساتی که می‌خواهند میزان اشتغال فارغ التحصیلان را بالاببرند

بازنگری در تعداد ظرفیت‌ها، گرایش‌ها، زیر نظام‌ها و توجه به کار به عنوان محور اول، ارائه سامانه ملی اشتغال و دانشجو بودن فرد در طول یک‌سال به عنوان محور دوم تغییر و هدایت موسسات، شناسایی وضعیت دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان محور سوم شناخته شد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اشتغال دانش آموزان

اما از آنجایی که توجه به میزان اشتغال و اشتغال زایی در جوانان اهمیتی بالا دارد و به کمک جوانان می‌توان رونق تولید را محقق کرد، جلسات ستاد نقشه جامع علمی کشور در سال ۹۸ هم ادامه پیدا کرد، یکم خرداد ماه ۹۸ و در حاشیه جلسه ۱۱۸ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور وزارت آموزش و پرورش هم به میدان آمد و موظف شد تا ظرف چند ماه دوره آموزشی مشخصی را برای مهارت آموزی در دانش آموزان و در نتیجه تبدیل آن‌ها به کارآفرینان در نظر گیرد.

جلساتی که می‌خواهند میزان اشتغال فارغ التحصیلان را بالاببرند

اشتغال به کار جوانان اهمیتی بالا دارد، زیرا آن‌ها باید بتوانند تخصص‌های خود را عملیاتی کرده و در راستای پیشرفت کشور قدم بردارند؛ تا مادامی که فضای کاری مناسب برای جوانان ایجاد نشود و میزان بیکاری آن‌ها کمتر نشود نمی‌توانیم به اهداف والای خود دست یابیم، تنها ۴۵ درصد میزان اشتغال جوانان دانشگاهی عدد کمی است، اما با این حال توانسته‌ایم به کمک همین جوانان به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.

با این وجود امروز بازهم جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور با هدف رسیدگی به میزان اشتغال جوانان و بررسی چگونگی حل معضل بیکاری تشکیل خواهد شد و باز هم مسئولان مربوطه از وزارت بهداشت، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه‌ها دور هم جمع می‌شوند تا فکری به حال چگونگی رفع بیکاری جوانان فراهم کنند و باید دید که تا چه اندازه موفق خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۱ تير ۱۳۹۸
میزان اشتغال دانشگاهیان در ایران 35 درصد است که 70 درصد آنها به شغلهایی نامتناسب با رشته تحصیلی مشغول میشوند
Germany
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۳ تير ۱۳۹۸
اون 30 درصد هم که به مشاغل مرتبط با تحصیلشون مشغول هستن