ده‌ها قطعه اردک سرسفید از گونه‌های در حال انقراض در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان جوجه آوری کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، معاون اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به بهبود شرایط زیستی برای پرندگان این تالاب در ماه‌های اخیر گفت: کارشناسان این اداره در بازدید‌های خود از این تالاب بین المللی چندین قطعه اردک سرسفید را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده مشاهده کردند که حضور این تعداد پرنده از گونه‌های نادر و جوجه آوری آن‌ها در این تالاب در چند سال اخیر بی سابقه بوده است. 

رزاق حسن پور اضافه کرد: با توجه به اینکه اردک سرسفید یکی از گونه‌های حساس به سرماست، در فصل زمستان به مناطق جنوبی و گرم کشور مهاجرت می‌کند و با شروع فصل بهار برای لانه سازی و تخم گذاری دوباره وارد تالاب‌های استان می‌شود.

معاون اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با بیان به اینکه در آخرین سرشماری پرندگان در این تالاب ۸۰ قطعه اردک سرسفید شمارش شد، افزود: این پرندگان مهاجر پس از جوجه آوری و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی هم تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

حسن پورتصریح کرد: با توجه به جوجه آوری گونه‌های نادر و شمار زیاد پرندگان مهاجر و بومی، نظارت و گشت‌های کنترلی محیط بانان این اداره در این تالاب شدت بیشتری دارد و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست، جمعیت اردک سرسفید در کشور بین چهار تا پنج هزار قطعه برآورد شده است.

طبق آخرین بررسی‌ها، تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب‌های دائمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.

انتهای پیام/ج

جوجه آوری پرندگان در تالاب مهاباد

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.