مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: اسناد تاریخی مجموعه جهانی شیخ صفی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی ثبت شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: اسناد تاریخی مجموعه جهانی شیخ صفی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی ثبت شد.

وی گفت: مجموعه اسناد تاریخی میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله معتبرترین، قدیمی‌ترین و پرتعدادترین اسناد ایران محسوب می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان داشت: این اسناد به لحاظ نقش آن‌ها در بررسی تاریخ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شمال غرب ایران مخصوصا شهر اردبیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

فلاحی ادامه داد: هرچند بخشی از این اسناد در ناملایمات طبیعی و عوامل انسانی به غارت رفته است، ولی بخش باقیمانده آن در تکمیل مطالعات تاریخی اعتبار ویژه‌ای دارند.

وی اضافه کرد: این اسناد که بخش اعظم آن جهت حفاظت بهینه در دوره پهلوی به موزه ملی ایران باستان منتقل گردید در طی دهه‌های اخیر مرمت و کار‌های حفاظتی اساسی روی آن انجام و متون آن بعد از بازخوانی و در معرض عموم قرار گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: ارزش و اهمیت این اسناد سبب شده که کار‌های لازم جهت معرفی و حفاظت آن در سطح ملی با ثبت آن در حافظه جهانی انجام و اقدامات موثر برای ثبت آن در میراث جهانی در آینده به انجام برسد.

انتهای پیام/ح

ثبت ملی اسناد تاریخی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.