عبدالملکی گفت: در سال ۹۸ برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی انجام شده که اگر منابع به طور کامل اختصاص پیدا کند، آن را اجرایی خواهیم کرد

برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰۰ هزارفرصت شغلی درسال۹۸به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) صبح امروز (دهم تیرماه) در نشست خبری خود اظهار کرد: معاونت اشتغال این امداد از سال ۷۴ در جهت فقرزدایی و رفع محرومیت تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۶، یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای معلولان ایجاد شد و ۷۰۰ هزار خانواده به واسطه توانمند شدن، از چرخه حمایت خارج شدند، گفت: افزایش درآمد و پایداری طرح‌ها، از جمله اهداف مهم این برنامه بوده و بر اساس برنامه پنج ساله، قرار است سالانه ۱۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: سال ۹۷ از نظر اقتصادی سال سختی برای کشور بود، همچنین در سال گذشته تعداد زیادی از واحد‌های صنعتی و تولیدی، تعطیل و افرادی بیکار شدند.

وی با بیان اینکه طبق آمار وزارت کار، ۴۶۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد که حدود یک‌سوم آن یعنی ۱۴۸ هزار فرصت شغلی، مربوط به کمیته امداد بود، گفت: کل تسهیلات بانکی در سال ۹۷، ۶۵۲ هزار میلیارد تومان بوده که سهم امداد از این تسهیلات برای اشتغالزایی، تنها۲،۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

عبدالملکی افزود: این رقم به معنی این است که سه‌دهم درصد کل تسهیلات کشور به کمیته امداد اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه تدوین الگوی اشتغال اسلامی ایرانی برای رفع بیکاری مدنظر قرار دادیم، گفت: در این طرح سعی می‌کنیم از کارآفرینان موفق استفاده کنیم چرا که در ۵۰ سال گذشته در اشتغال‌های کشور، از کارآفرینان و ظرفیت‌های آن‌ها استفاده نشده است.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: به این منظور، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ۴۳۰ شهرستان را بررسی و مورد سنجش قرار دادیم و بر اساس آن، می‌توانیم این الگو را در تمامی شهرستان‌ها و استان‌ها اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر کارآفرینان بتوانند هر کدام ۱۰ نفر را مشغول به کار کنند، در مجموع می‌توانیم با استفاده از ۴۰۰ هزار کارآفرین، ۴ میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم، ادامه داد: در چنین شرایطی، خلاء راهبردی در سیستم برنامه‌ریزی کشور رفع خواهد شد.

عبدالملکی در سال ۹۸ نیز برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی انجام شده که اگر منابع به طور کامل اختصاص پیدا کند، آن را اجرایی خواهیم کرد، افزود: منابع ما از سه محل تأمین می‌شود که از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه کشور، ۳،۵۰۰ میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه در اختیار افراد فاقد شغل قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی ۳،۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ما قرار می‌دهد که این اعتبار به بانک‌های عامل ابلاغ شده، اما هنوز به استان‌ها اختصاص پیدا نکرده است، بیان کرد: ۲،۰۰۰ میلیارد تومان نیز از قانون توسعه اشتغال پایدار روستاییان به امداد اختصاص پیدا کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیارد جذب شد و امسال نیز ۲،۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا خواهد کرد که از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تاکنون پرداخت شده و ۱،۷۰۰ میلیارد تومان نیز تا پایان سال جذب خواهد شد.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون سود و کارمزد در اختیار مددجویان برای اشتغالزایی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح اشتغال امداد، به‌روزترین مدل‌های اشتغال را همراه با بومی‌سازی، اجرایی می‌کند که کارشناسان ما سه تا پنج سال همراه مددجویان برای پایدارسازی طرح‌ها هستند که آموزش‌های لازم نیز به آن‌ها ارائه می‌شود.

عبدالملکی تصریح کرد: با میانگین تسهیلات ۳۰ میلیونی برای هر شغل ۲۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هر استان و شهرستان هیات‌های ۵ تا ۷ نفره شناسایی و ارزیابی کارآفرینان تشکیل شده است که قرار است کارآفرینان موفق در این مناطق شناسایی شوند و این اطلاعات را در اختیار کمیته امداد قرار دهند، گفت: در هیچ جای دنیا تنها با پرداخت وام نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد.

معاون اشتغال و خودکفای کمیته امداد ادامه داد: کارشناسان کمیته امداد بین ۳ تا ۵ سال همراه مجریان طرح هستند و بر فرآیند اجرای طرح‌های اشتغال مذکور نظارت می‌کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه تا سال گذشته سقف تسهیلات بانکی برای اشتغال مددجویان ۲۰ میلیون تومان بود، گفت: این موضوع سال گذشته در شورای عالی اشتغال مطرح شد تا سقف تسهیلات از ۲۰ به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد که این موضوع در شورای پول و اعتبار تصویب و سپس به بانک‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه اقساط تمام وام‌های پرداختی از سوی کمیته امداد ۶۰ ماهه است و ضمانت‌های آن‌ها نیز براساس ضوابط بانکی تعیین می‌شود، افزود: رئیس کمیته امداد با بانک مرکزی برای در نظر گرفتن دو ضامن در قبال پرداخت ۵۰ میلیون به مددجویان مکاتبه‌ای انجام داده است.

وی اظهار کرد: اگر چه براساس ضوابط بانکی باید سه ضامن برای پرداخت وام تأمین شود، اما براساس مکاتبات مذکور تلاش کردیم تا این تعداد ضامن برای مددجویان به دو نفر کاهش یابد.

عبدالملکی با تاکید بر این که میزان معوقات بانکی مددجویان نزدیک به صفر است تصریح کرد: این در حالی است که در اغلب بانک‌ها نسبت معوقات بیش از ۶ درصد است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل این موضوع این است که اگر چه مددجویان کمیته امداد به ظاهر مستضعف هستند، اما از نظر مرام اقتصادی و اخلاقی افراد متعهدی هستند که در پرداخت اقساط کوتاهی نمی‌کنند، تصریح کرد: نظارت کمیته امداد بر روی طرح‌ها باعث شده است تا این طرح‌ها راکد نشوند و به درآمد زایی برسند.

عبدالملکی افزود: کارشناسان کمیته امداد قبل از توجیه اقتصادی هیچ طرحی را به بانک‌ها معرفی نمی‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار