رسولی گفت: آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شملچه به بصره تا سه ماه آینده بین ایران، عراق و سوریه کلید می‌خورد.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه به بصره تا سه ماه دیگر/ اتصال بندر امام(ره) به بندر لاذقیه در آینده نزدیک به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رسولی، مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل بین ایران، عراق، سوریه به منظور توسعه حمل و نقل ریلی، افزایش ترانزیت، توسعه صادرات و واردات و همچنین نحوه اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره  با بیان اینکه در این نشست یک سند سه جانبه در حوزه توسعه حمل‌ونقل ریلی بین سه کشور ارائه شده است، تا با اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی بین سه کشور ایران، عراق و سوریه کامل شود.

رسولی توضیح داد: بسیار خوشحالیم که امروز شاهد برگزاری این نشست سه جانبه در تهران هستیم تا با بررسی مسائل حمل‌ونقل موجود بین این سه کشور بتوانیم در توسعه خطوط مختلف حمل‌ونقل به توافق جامع دست یابیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بدون شک راه‌آهن نماد و کلید واژه توسعه هر کشوری است و ایمنی و آسایش برند اصلی راه‌آهن است، به همین دلیل توسعه حمل‌ونقل ریلی همواره مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایران، سوریه و عراق سه کشور همسایه مهم منطقه هستند، گفت: تاکنون همکاری‌های خوبی بین این سه کشور شاهد بودیم و امیدواریم در این نشست سه جانبه  بتوانیم توافق‌نامه‌های خوبی در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی عملیاتی کنیم.

رسولی با بیان اینکه هر سه کشور اراده جدی برای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی دارند، افزود: اتصال ریلی و برقراری کریدور‌های ترانزیتی بین سه کشور خواسته مقامات عالی رتبه و ملت‌های ایران، سوریه و عراق است و این موضوع مسئولیت ما را در حوزه حمل‌ونقل ریلی به  عنوان متولیان حمل و نقلی بسیار سنگین کرده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: مقام معظم رهبری بر توسعه حمل و نقل ریلی تأکید بسیار زیادی داشته‌اند و به همین منظور راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران توسعه کریدور‌های ترانزیتی با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: سه کشور در حوزه مسافری به علت وجود عتبات متبرکه در این کشورها، می‌توانند همکاری‌های خود را بیش از پیش توسعه دهند و همکاری‌های ترانزیتی در این زمینه می‌تواند در توسعه همکاری‌های ریلی در حوزه بار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رسولی تأکید کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون، جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های ظالمانه استعمارگران به ویژه آمریکایی‌ها قرار داشته است؛ اما با وجود تحریم‌های شدید ما مقابله با تحریم‌ها را به خوبی پشت سر گذاشته‌ایم و در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شکست دشمنان در زمینه تحریم‌های ظالمانه باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران که در ماه گذشته برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه ما شاهد پیشرفت‌‌های خوبی در حوزه تولید تجهیزات و صنایع وابسته بودیم و این نوید را می‌دهیم که در این زمینه ایران می‌تواند خدمات فنی و مهندسی خود را به دو کشور عراق و سوریه صادر کند.

رسولی با بیان اینکه توسعه مهارت‌ها، انتقال دانش فنی و حضور در سمینارهای بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند در توسعه همکار‌ی‌های حمل‌ونقل بین سه کشور مورد توجه جدی قرار گیرد، افزود: در صورت نیاز، ایران می‌تواند به دو کشور عراق و سوریه خدمات فنی و مهندسی خود را صادر کند.

وی افزود: در نشست سه جانبه همکاری‌های حمل‌ونقل بین ایران، عراق و سوریه برخی از مسائل می‌تواند به صورت دو جانبه بین ایران و عراق یا ایران و سوریه مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هدف بزرگ ما در این نشست اتصال راه‌آهن بین شلمچه و بصره است این نشان می‌دهد ما در آستان یک تصمیم مهم و بزرگی در این زمینه هستیم و این یک پروژه بزرگ مرزی به شمار می‌آید.

رسولی یادآوری کرد: راه‌آهن شلمچه به بصره توسط بنیاد مستضعفان تکمیل می‌شود و راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار با سابقه ۹۰ ساله خود اجرای این پروژه را تضمین می‌کند.

وی تأکید کرد: این راه‌آهن با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ما آمادگی داریم هر گونه اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه و همچنین در زمینه بنیاد مستضعفان در اختیار طرف عراقی قرار دهیم.

وی اظهار کرد: استان خوزستان به عنوان مرکز تولید فولاد و همچنین مرکز کشاورزی ایران با اتصال خط راه‌آهن به بنادر جنوبی باعث می‌شود که زمینه اتصال بندر امام(ره) به بندر لاذقیه هم فراهم شود.

رسولی تأکید کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دو سال گذشته چهار استان کشور را به خطوط ریلی ایران متصل کرده است و بنیاد مستضعفان هم تا کنون پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور را انجام داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۰ تير ۱۳۹۸
بصره ميخوايم چيكار ما قطار نجف و كربلا و سامرا ميخوايم اونم ٢٠٠ كيلومتر سرعت
آخرین اخبار