ایرانی خواه عنوان کرد: در ارزیابی‌های اولیه به دست آمده از طرح بسیج ملی کنترل فشار خون متوجه شدیم ۵۰ درصد از جامعه هدف طرح از پرفشاری خون رنج می‌برند، ولی از آن بی اطلاع هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه کشور ایران از نظر شاخص‌های بهداشتی و درمانی در رده کشور‌های پیشروی اروپایی است،گفت: امروز در ایران شاخص‌های بهداشتی و عفونی که طول عمر و امید به زندگی را کم می‌کرد، پشت سر گذاشتیم و امید به زندگی چند سال افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی-عروقی، مغزی و عمده‌ی سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، عنوان کرد: اساس این بیماری ها، پرفشاری خون است؛ پیش از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تصور این بود که ۳۰ درصد از جامعه‌ی بالای ۳۰ سال دارای پرفشاری خون هستند؛ اما از آن بی خبرند.

وی ادامه داد: امروز در ایران همچون دیگر کشور‌های پیشرفته با بیماری‌های نو پدید که شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، مغزی و سرطان‌ها هستند رو به رو هستیم که از عمده‌ی این‌ها یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌توان با اقدامات پیشگیرانه و بازنگری در شیوه‌های زندگی از جمله تغذیه، فعالیت روزانه و ... جلوگیری کرد.

پرفشاری خون هیچ علامتی ندارد

وی با بیان اینکه پرفشاری خون با اقدامات پیشگیرانه قابل کنترل است،عنوان کرد: در ارزیابی‌های اولیه به دست آمده از طرح بسیج ملی کنترل فشار خون متوجه شدیم ۵۰ درصد از جامعه هدف طرح از پرفشاری خون رنج می‌برند، ولی از آن بی اطلاع هستند؛ چراکه پرفشاری خون هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد.

ایرانی خواه با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در پیشگیری، خود مراقبتی است،تصریح کرد: نقش نهاد‌های اجتماعی در آگاهی بخشی به مردم در حوزه‌های بهداشتی و درمانی بسیار قابل توجه و مهم است؛ باتوجه به اینکه آموزه‌های بهداشتی در دین ما مورد توجه بوده است، جا دارد نهاد‌های اجتماعی و مذهبی از جمله ائمه جماعات در گسترش این آموزه‌ها در جامعه تلاش کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه شاخص‌های بهداشتی ما قابل مقایسه با کشور‌های پیشرفته اروپایی است،بیان کرد: سال گذشته در کشور‌های اروپایی مرگ و میر ناشی از بیماری سرخک گزارش شده است؛ در حالی که در ایران مرگ و میر ناشی از این بیماری به صفر نزدیک شده است و با جرات می‌توانیم بگوییم که در این مورد از بسیاری از کشور‌های اروپایی پیشرفته پیشروتر هستیم.

انتهای پیام/ح

۵۰ درصد شهروندان بالای ۳۰ سال قم از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار