عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دولت توان اجرای برخی قوانین مصوب شده مجلس به ویژه در حوزه کارگری را ندارد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،عامر کعبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز گذشته  در جلسه بررسی مشکلات جامعه کارگری آبادان که در محل سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، گفت: کارگران آبادانی با توجه به شرایط سخت اقلیمی همچون گرمای بیش از حد هوا، آب شور، قوانین و مقررات و تناقضاتی که میان مناطق آزاد و سرزمین اصلی وجود دارد، همواره پیگیر مطالبات خود هستند و این ارزشمند است.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت توان اجرای برخی قوانین مصوب مجلس را ندارد و این امر موجب شده جامعه کارگری آبادان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنند، کارگرانی که در رونق تولید نقش به سزایی دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: پالایشگاه نفت آبادان بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ نفر شاغل دارد که اینها در کنار یکدیگر نقش عمده‌ای در اقتصاد کشور دارند.

کعبی گفت: در پالایشگاه آبادان میان ۶ تا ۸ میلیارد دلار نفت تبدیل به فرآورده می‌شود که اثر ملی و اقتصادی بسیار بالایی دارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: کمتر از ۳ هزار نفر از کارکنان پالایشگاه در شرایط بسیار خوبی مشغول کار به طور رسمی هستند و از حقوق و مزایای خوبی برخوردارند و بار مشکلات را به دوش همنوعان خود یعنی کارگران در فعال در بخش تولید لاینقطع فرآورده‌های نفتی، نهاده‌اند.

کعبی گفت: در بحث حقوق دریافتی تفاوت‌های فاحشی وجود دارد و مراجعه‌های مکرری که کارگران در این باره به مسئولان و نمایندگان دارند و پیگیری‌های فراوانی که در کمیسیون‌های اجتماعی و انرژی مجلس شد مبین این مسئله است که البته در برخی موارد تأمین شد اما به اندازه اختلاف موجود نیست و باید به سایر موارد نیز آن را تعمیم دهیم.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح قانون و اجرای آن از خواسته‌های کارگران است، افزود: باید در این باره از ظرفیت‌هایی که از قبل مصوبات اعم از معطل مانده و یا آنهایی که اجرا می‌شوند، بهره کافی را ببریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح طبقه بندی مشاغل باید در پالایشگاه اجرا شود ضمن آنکه به منظور هماهنگ سازی حقوق و مزایا که هنوز دولت توان ورود به آن را پیدا نکرده و یا مناطق جنگی که هنوز اجرایی نشده اما قوانین اش در اختیار دولت هست، پیگیری‌های لازم انجام شود.

کعبی افزود: اختلاف در بحث قوانین سرزمین اصلی و مناطق آزاد باید بررسی و حل شود، هر دو قوانین مناطق آزاد و سرزمین اصلی در مجلس تصویب شده و در بحث اجرا دوگانگی وجود دارد که این دو گانگی سبب تکرار مسائل مبتلا به کارگران همچون امنیت شغلی و حقوق و مزایا شده است.

وی گفت: بی انصافی است اگر بگوییم دولت پیگیری نمی‌کند و یا پول دارد اما انجام نمی‌دهد، اما به دلیل فشارها و تبعیض‌هایی که در اینجا هست و اختلاف جایگاه‌ها و درآمدهایی که به شکل روزانه قابل مشاهده است باید مسائل هر چه سریع‌تر بررسی، پیگیری و حل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برای رفع بخشی از مشکلات در لایحه بودجه سال ۹۷ دو کار انجام شد که یکی افزایش پلکانی حقوق و دیگری اخذ پلکانی مالیات بود، اگر نتوانیم بودجه را برای اجرا تأمین کنیم باید قوانینی باشد که بودجه تأمین شود لذا برای افزایش پلکانی اخذ مالیات بخشی را مشمول بخشودگی کردیم و این به شکل گیری موضوع بسیار کمک کرد.

کعبی گفت: مجلس دو کمک به دولت می‌دهد یکی تصویب قانون برای کمک به کارگر و دیگری تصویب قوانینی که بتواند در صورت مواجه با کمبود پول از آنها استفاده و کار کند.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد در جذب سرمایه گذاران از مشوق‌های مختلف استفاده کند، افزود: باید طرح طبقه بندی مشاغل در پالایشگاه آبادان اجرا و مزایای مسکن هم پیگیری شود.

انتهای پیام/ د

دولت توان اجرای برخی مصوبات مجلس را ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.