مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: به دلیل وجود نقص در قوانین منطقه آزاد اروند، شاهد فعالیت دفاتر حل اختلاف بدون مجوز اداره کار در آبادان و خرمشهر هستیم.

سید نور محمدپور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات جامعه کارگری آبادان گفت: در سطح خوزستان ۸۵ بازرس کار داریم که هر یک از آنان با داشتن حدود ۱۵ کارمند در حیطه وظایف محوله خود فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بیش از ۵۰۰ نفر در ادارات کار شهرهای مختلف استان خوزستان مشغول به کار هستند که فعالیت ۳۰۰ نفر از آنها در حوزه روابط کار است و این نشان از اهمیت این بخش دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه در بحث مصوبات مناطق آزاد، جلساتی را با مسئولان مختلف برگزار کردیم، ادامه داد: در جلساتی که به منظور بررسی اختلافات میان کارگر و کارفرما برگزار می‌شود به طور عمده کارفرماها و کارگران از قوانین کار و قوانین مناطق آزاد اطلاعات کافی ندارند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: متأسفانه به سبب وجود نقص در قوانین منطقه آزاد اروند که متأثر از قوانین مناطق آزاد کشور است، دفاتری تحت عنوان دفاتر حل اختلاف فعالیت بدون مجوز اداره کار خود را در شهرهای آبادان و خرمشهر به انجام می‌رسانند که پیگیری‌های لازم از طریق مراجع ذی صلاح برای بستن این دفاتر انجام شده است.

محمدپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت پیگیرانه ۳ بازرس کار در حوزه نواقص ایمنی و حفاظتی و حقوق کار در آبادان افزود: در طرح طبقه بندی مشاغل آنچه داریم آنکه مزد مبنا می‌تواند در آیتم‌های جداگانه محاسبه شود اما در بحث پایه سنواتی و مزایا، جز مبنای محاسبه می‌شود و اگر در این باره موردی باشد فرد می‌تواند شکایت کند.

وی با تاکید بر اینکه در مناطق آزاد باید حداقل‌های حقوق و مزایا رعایت شود و بیشتر از آن توافقی است، گفت: با توجه به اینکه اجرای بسیاری از قوانین مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند مسکوت مانده است لذا می‌توان بر اساس قانون سرزمین اصلی به منظور راه اندازی تشکل‌های کارگری اقدام کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: در بندر امام تشکل صنفی در زمینه حمل و نقل تشکیل دادیم که مسائل آنها از این طریق قابل پیگیری و حل است و هیچ منافاتی هم با قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ندارد.

محمدپور گفت: در بحث ومشاغل سخت و زیان آور همچون کارگران پالایشگاه، پتروشیمی و یا حتی فعالان حوزه صید وصیادی در آبادان و خرمشهر می‌توانند مشکلات خود را مطرح کنند زیرا امکان طرح، بررسی و پیگیری موضوعات مد نظر انها در تمامی کمیسیون‌های مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان وجود دارد که البته در این رابطه کارهای زیادی نیز انجام شده، مشاغل سخت و زیان آور در خوزستان فراوان هستند.

وی گفت: در مورد قراردادها موضوع کارنوشته کتبی یا شفاهی بدان معنا نیست که اگر در منطقه آزاد چیزی کتبی نشد پس باید از آن گذر کرد و نادیده گرفته شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به پیشنهاد ارائه شد مبنی بر تنظیم قرارداد کار در چهار برگ ادامه داد: قراردادهای تکمیلی قرارداد تکلیفی را پوشش می‌دهند لذا نمی‌توانیم پیمانکار را مکلف به بستن قرارداد تکمیلی کنیم.

انتهای پیام/ د

فعالیت دفاتر حل اختلاف در منطقه آزاد اروند

برچسب ها: تشکل صنفی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.