سفیر اسبق ایران در چین گفت: اروپا یک سال گذشته را به جای عمل به تعهدات خود با  وعده، خوشبینی و تعارف گذرانده است.

در حال تکمیلبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ خروج آمریکا از برجام، اعمال تحریم و ناتوانی اروپایی‌ها در تأمین منافع اقتصادی ایران در برجام، باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران برای توقف اجرای برخی موارد مندرج در توافق هسته‌ای بر اساس مفاد همین توافق تصمیم‌هایی را اعلام کند.

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به سازوکار مالی اروپا موسوم به «اینستکس» معتقد است که اینستکس در وضعیت فعلی، کافی نیست و این سازوکار بدون پول را به ماشین بسیار زیبای بدون بنزین تشبیه کرده است.

در حقیقت از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، اروپایی‌ها کار ملموسی انجام نداده‌اند، یعنی برجام به درستی کار نمی‌کند، به عبارت دیگر ما نمی‌توانیم به ایفای تعهدات خود در برجام به صورت یکطرفه ادامه دهیم و از منافع آن بهره‌مند نشویم.

جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مجموع اوضاع موجود در روابط ایران و اروپا حاکی از نوعی صبر و انتظار در رابطه با تحولات منطقه خاورمیانه و نقش آمریکا در سطح بین المللی است.

وی افزود: در حقیقت اروپایی‌ها  از آمریکا هراس دارد و بیشتر از هر چیزی در انجام تعهدات خود با ایران خواستار رضایت کاخ سفید هستند، ولی از سوی دیگر هم نمی خواهد تهران تعهداتش در برجام را به صراحت لغو کند، در نتیجه یک سال گذشته را با  وعده، خوشبینی و تعارف گذرانده است.

منصوری ادامه داد: به نظر می‌رسد که اروپا در اجرای برجام جدی نیست، چراکه نمی تواند و نمی خواهد روابط خود با آمریکا را فدای تعامل با ایران کند، با این تفاسیر قرار دادی  که امضا کرده است  را  اجرا یی نکند و باتوجه به امر عادی به حساب می‌آید.

سفیر اسبق ایران در چین تصریح کرد: اولین بار نیست که دولت های اروپایی نسبت به قرارداد‌ها و تعهداتشان بی اعتناعی می کنند، همچنین به نظر می‌رسد که دولت ایران اصرار دارد با اجرایی شدن تعهدات اروپا در اینستکس ، مشکلات داخلی را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای آینده مسائل اینستکس شفاف تر شده، همچنین بی فایده بودن اینستکس و برعهدی اروپا در انجام تعهداتش روشن تر خواهد شد ولی دولت این موضوع را پیگیری می‌کند تا امید، وعده و فرجی برای خروج از بحران خود ساخته خود فراهم کند.

منصوری گفت: اجلاس سران در اوزاکا و اجلاس معاونین در وین، هیچ مطلب و حرکت جدیدی از جانب  اروپا در برنداشت، در حقیقت اینستکس از مدت‌ها پیش قطعی شده بود، و در حال حاضر تنها بخش اجرایی آن عملی شده است.

وی با بیان اینکه به نظر من دولت ایران نباید اینستکس را بپذیرد، توضیح داد: اینستکس به جز اهانت چیز دیگری برای مردم  کشور ما به همراه ندارد، در واقع اروپایی‌ها نه می‌خواهند و نه می‌توانند به تعهداتشان عمل کنند، چراکه در برابر آمریکا قرار می گیرند و این موضوع برایشان خوشایند نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۲:۱۴ ۲۰ تير ۱۳۹۸
اروپا به جای عمل به تعهدات کشتی ما را توقیف کرد
آیا جای تبریک به برجام صفتان نیست؟
آخرین اخبار