آمریکا در بحث تامین انرژی شروع به خوردن از جیب کرده است و افسانه‌ای که اذعان می‌داشت ایالات متحده چاه‌های نفت خود را بسته تا بعدا که نفت جهان تمام شد آن را به قیمت طلا بفروشد، دیگر واقعیت ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ به تازگی طی اظهارنظری با اشاره به تنش‌های به وجود آمده در دریای عمان و تنگه هرمز، ضمن کم‌اهمیت توصیف کردن این آبراه حساس برای ایالات متحده به لحاظ نقش آن در تامین انرژی این کشور، توپ را به زمین چین و ژاپن انداخته و از آن‌ها خواست برای تامین امنیت آن دست بجنبانند! ابتدا بیایید ببینیم ادعای رئیس‌جمهوری آمریکا تا چه میزان درست است. ترامپ می‌گوید برای تامین نفت کشورش به تنگه‌ها نیازی ندارد! آیا درست می‌گوید؟ بله، یعنی فعلا حق با اوست.

قیمت نفت و اهمیت تنگه‌ها


بیشتربخوانید: اعتراف امارات: پهپاد آمریکایی که ایران آن را سرنگون کرد، از خاک ما برخاسته بود


میزان تولید نفت در آمریکا در بهار امسال به بالاترین میزان خود طی سال‌های گذشته رسید و به تناسب آن میزان واردات نفت این کشور نیز پایین‌ترین حد خود را تجربه کرد. این بدان معناست که آمریکا در بحث تامین انرژی شروع به خوردن از جیب کرده است و افسانه‌ای که اذعان می‌داشت ایالات متحده چاه‌های نفت خود را بسته تا بعدا که نفت جهان تمام شد آن را به قیمت طلا بفروشد، دیگر واقعیت ندارد!

بی‌نیاز از واردات، اما تا کِی؟!

ایالات متحده آمریکا ١٠‌سال پیش با واردات روزانه ١٤‌میلیون بشکه، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان به شمار می‌رفت. اما رفته‌رفته با تغییر سیاست‌های مربوط به تامین انرژی، همچنین توسعه تکنولوژی استخراج نفت شِیل (نفت سنگ) و توسعه میدان‌های نفتی این کشور که بی‌ارتباط با افزایش سرسام‌آور قیمت نفت خام در اوایل دهه دوم قرن ٢١ نبود، از میزان واردات این کشور کاسته شده و تکیه بر منابع انرژی داخلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. درواقع تا وقتی قیمت جهانی نفت خام بالاست، برای آمریکایی‌ها می‌صرفد نفت خود را استخراج کرده و به مصرف برسانند. پس این‌که واردات نفت آمریکا در بهار امسال به رقم ناچیز ٥/١‌میلیون بشکه در روز رسیده است، نباید چندان تعجب‌آور باشد و درست همین جاست که منظور ترامپ از بی‌اهمیت بودن تنگه‌ها برای این کشور قابلیت فهم پیدا می‌کند. اما آیا قرار است اوضاع بر همین منوال بماند؟ پاسخ بی‌شک منفی است!

شوک به متحدان نفت فروش

هزینه تولید یک بشکه نفت برای تولیدکننده آمریکایی گران‌تر از قیمت تمام‌شده همان بشکه نفت برای صادرکننده‌های عمده در خاورمیانه است. به زبان ساده‌تر اگر قیمت جهانی یک بشکه نفت خام به زیر ٤٠ یا ٥٠ دلار برسد، دیگر برای آمریکایی‌ها خرید از تولیدکننده داخلی چندان مقرون به صرفه نیست و درست همین جاست که تنگه‌ها دوباره برای آمریکا حایز اهمیت می‌شوند! اما یادمان باشد موضوع فقط نفت نیست. درواقع ترامپ با گفتن این جمله قصد دارد هژمونی ایران در خلیج‌فارس را بی‌اهمیت جلوه داده و بگوید بله ایران قدرتمند است و می‌تواند تنگه هرمز را ببندد، اما این مشکل ما نیست، بلکه مشکل چین و ژاپن است. به آقای ترامپ می‌توان این‌گونه جواب داد که اوکی، حق با تو است، اما موضوع فقط خرید نفت نیست و حفظ منافع فروشندگان عمده یا به عبارت بهتر متحدان منطقه‌ای آمریکا همچون عربستان، امارات و حتی کویت نیز مطرح است. آیا معنی توییت ترامپ این است که آمریکا قصد دارد متحدان خود را تنها بگذارد؟

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.