شهر ممقان در شش فرسنگی جنوب غربی تبریز واقع شده است و به نگینی می‌ماند که تبریز و دریاچه ارومیه آن را از شرق و غرب دربر گرفته‎اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  شهر ممقان با جمعیتی در حدود ۱۵ هزارنفر در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب تبریز و در مسیر جاده تبریز - مراغه و در ۳ کیلومتری جاده اصلی واقع شده است. عمده فعالیت اقتصادی این شهر غیر از زراعت، مربوط به صنعت نخود پزی است. شغل نخود پزی که همان تبدیل نخود سفید خام به نخود آجیل است از ۵۰ سال پیش در ممقان مرسوم بوده و با زندگی و معیشت مردم این شهر عجین شده است. شهر ممقان با ۱۳۰۰ کارگاه نخود پزی بزرگترین مرکز تولید نخود چی و سویا و رتبه اول تولید این محصول در ایران است.

نوایی بخشدار ممقان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: شهر ممقان ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد و تقریبا برای هر ۹ نفر یک واحد نخود پزی در این شهر دایر است.

اشتغال شش هزار نفر از مردم ممقان در صنعت نخود پزی

نوایی افزود: شش هزار نفر از مردم شهر ممقان در این شهر در این صنعت مشغول بکار هستند و بیکاری در این شهر نزدیک به صفر است.

ممقان قطب نخود پزی ایران

یکی از شهروندان ممقانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت:در شهر ممقان مردم روز را با صدای اذان آغاز می‌کنند و تا عصر کار می‌کنند.

 فرهادی گفت: همه جوان‌های این شهر سر کار می‌روند و مشغول به کار هستند.

وی افزود: نخودچی که به سوغات شهر مشهد معروف است در واقع در این شهر کوچک فرآوری می‌شود و به استان‌های کشور ارسال می‎شود.

ممقان قطب نخود پزی ایران

قربان سیاهی رئیس شورای اسلامی شهر ممقان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: مردم شهر ممقان با توجه به خشکسالی‌های اخیر که گریبان گیر اکثر استان‌های کشورمان شده است در شهر ماندند و صنعت نخود پزی را گسترش دادند.

وی افزود: اینجا هر کارگاهی خانه است و هر خانه‌ای کارگاهی برای رونق تولید به شمار می‌رود.

سیاهی افزود: در شهر ممقان بیش از هر شهر دیگری به نیرو‌های بومی و جوان بها داده می‌شود تا تجربیات نسل قدیم موبه‎مو به نسل جدید انتقال داده شود.

ممقان قطب نخود پزی ایران

آقا محمدی مدیر عامل تعاونی تامین نیاز نخود پزان ممقان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: شهر ممقان بزرگترین شهر نخود پزی ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: دستگاه‌هایی که در شهر ممقان برای فرآوری نخود استفاده می‌شود همگی ساخت این شهر است و به دست نیرو‌های بومی صورت گرفته است و هیچگونه وابستگی به خارج از کشور ندارد.

آقا محمدی گفت: حتی برخی از دستگاه‌های تولیدی توسط صنعت کاران این شهر به کشور‌های ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

ممقان قطب نخود پزی ایران

برنو مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: این شهر محل استحصال نخود مزارع ایران از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق است و ۹۵ درصد فرآوری نخود کشور در شهر ممقان صورت می‌پذیرد.

ممقان قطب نخود پزی ایران

سالانه ۱۳۰ هزارتن نخودچی فرآوری شده در این شهر تولید می‎شود

برنو افزود: سالانه ۱۳۰ هزارتن نخودچی فرآوری شده در این شهر تولید می‎شود و همه این کار‌ها توسط خود مردم شهر ممقان انجام می‌شود.

وی گفت:قدمت فرآوری نخودچی در شهر ممقان به یک قرن باز می‌گردد واین محصول همچون مرواریدی غلطان با ارزش و قیمتی است.

برنو افزود: بیش از ۱۰ استان در کشور به امید استحصال و فرآوری نخودشان در ممقان این محصول را می‌کارند.

ممقان قطب نخود پزی ایران

قاسم زاده استاد رشته کشاورزی دانشگاه تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: کمیت و کیفیت نخود ممقان اتفاقی نیست بلکه امتزاج کار و تلاش و دانش است که چنین محصول باکیفیتی را پدید می‌آورد.

وی گفت:در دانشگاه در تلاش هستیم تا این تجربیات را تئوریزه کرده و تبدیل به یک فرآیند مکانیزه کنیم تا شاهد افزایش سطح تولید در شهر ممقان باشیم.

جبرائیلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ممقان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: زحمات مردمان این دیار نقل بازار‌های داخلی و خارجی شده است به گونه‌ای که صادرات بیش از ۶۰ درصد نخودچی به ۸۰ کشور دنیا از شهر ممقان صورت می‌گیرد.

سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری حاصل صادرات نخود چی شهر ممقان است

جبرائیلی افزود: سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری حاصل صادرات این مقدار نخود چی از شهر ممقان است.

ممقان قطب نخود پزی ایران

روزی حلال نشانگر معاش و معاد اهالی این منطقه است مردمانی که آستین بالا زده اند تا به نوبه خود قله‌های اقتصاد را فتح کنند و شهر ممقان را در سال رونق تولید به الگویی برای سایر شهر‌های کشور تبدیل کنند. همه این موفقیت‌ها در سایه سار تلاش و کار است که یک شهر کوچک، ولی با همت بزرگ، گردونه صنعت نخود چی ایران را می‌گرداند.

صنعت نخودپزی كه در ممقان قدمتی ۶۰ ساله دارد، به بركت ذهن خلاق و مبتكر و دستان توانمند مردمانش و از كارگاه های كوچك خانگی پا گرفته و امروز در بازارهای جهانی وصف بی مثالی برای خود دست و پا كرده است كه اگر با حمایت های دولتی همراه باشد و از این صنعت بسیار سودآور پشتیبانی های تسهیلاتی و معنوی لازم انجام شود، بدون تردید به یكی از مهمترین بخش های ارزآور كشور تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
درود بر همتون من بچه ممقانم
Iran (Islamic Republic of)
رضازاده
۱۵:۴۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
میخواستم نخود ولپه خریداری کنم از کجا بخرم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۵۵ ۲۶ تير ۱۳۹۸
چه جالب . واقعا درود بر غیرتشون
آخرین اخبار