معاون توان‌بخشی بهزیستی لرستان گفت: متأسفانه با توجه به افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی در استان لرستان با حجم وسیعی از بیماران اعصاب و روان روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، لیلا طاهری، معاون توان‌بخشی بهزیستی لرستان گفت: متأسفانه با توجه به افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی در استان لرستان با حجم وسیعی از بیماران اعصاب و روان روبه‌رو هستیم.

طاهری با اشاره به اقدامات مرکز توان‌بخشی و مراقبتی اظهار داشت: در این دفتر ۱۵مرکز شبانه‌روزی برای نگهداری معلولان فعال است، البته سیاست سازمان بهزیستی در دفاتر شبانه‌روزی نیست بلکه در این دفاتر شبانه‌روزی از معلولان فاقد سرپرست، مجهول الهویت و یا دارای پدر و مادر پیر و ازکارافتاده نگهداری می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی بهزیستی نگهداری معلولان در کنار خانواده است چراکه از این طریق خدماتی همچون مستمری را وارد سیستم خانواده‌ها می‌کنیم در همین راستا حدود ۸۰ درصد مددجویان مستمری‌بگیر هستند.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان لرستان بیان کرد: حق نگهداری در منزل، ارائه خدمات ویزیت در منزل، مراقبت در منزل توسط مراقبین رسمی و غیررسمی که از اعضای خانواده هستند از دیگر خدمات دفتر مراکز توان‌بخشی و مراقبتی است.

طاهری بابیان اینکه هدف اصلی سازمان بهزیستی توانمندسازی معلولان است تصریح کرد: ۹۹ درصد معلولان روستایی شناسایی و توسط تسهیل گران نیازسنجی می‌شوند سپس تسهیلاتی به‌صورت بلاعوض جهت اشتغال گروه‌های خودیار و یا فردی در اختیار معلولان روستایی قرار داده می‌شود.

وی عنوان کرد: از دیگر خدمات دفتر توانمندسازی معلولان پرداخت هزینه برای مناسب‌سازی محیط زندگی و خودروی افراد معلول متناسب با نیاز آن‌ها، کمک‌هزینه دانش‌آموزی و دانشجویی و همچنین کمک‌هزینه ایاب و ذهاب است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان لرستان گفت: پرداخت حق پرستاری به بیماران قطع نخاع و بیمارانی که ام اس شدید دارند، پرداخت کمک‌های موردی و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در مراکز شبانه‌روزی از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

طاهری اظهار داشت: علت معلولیت در استان نیازمند پژوهش وسیع است، ولی بیشترین علت‌های معلولیت ازدواج‌های فامیلی، کمبود مراکز مشاوره و آزمایش ژنتیک، عدم دسترسی افراد مناطق دورافتاده به مراکز ژنتیک، تصادفات، عدم آگاهی و همچنین فقر اقتصادی خانم‌های باردار است.

وی بیشترین آمار معلولین را در شهرستان‌های بروجرد، نورآباد و کوهدشت دانست و بیان کرد: متأسفانه با توجه به افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی در استان با حجم وسیعی از بیماران اعصاب و روان ناشی از مواد مخدر صنعتی روبه‌رو هستیم.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان لرستان با تأکید بر پیشگیری از معلولیت‌ها تصریح کرد: با توجه به اینکه متأسفانه در استان لرستان شیوع معلولیت نسبت به نرم کشوری بالا است در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی با افزایش خانه‌های بهداشت روستایی و اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه می‌توانند جهت کاهش حجم معلولان مؤثر باشند.

انتهای پیام/ر

افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی در لرستان

برچسب ها: بهزیستی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.