رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد رفتار این کشور در موضوع قرارداد ترکیه برای خرید اس۴۰۰ از روسیه منصفانه نبوده است.

ترامپ: رفتار ما با ترکیه در موضوع اس-۴۰۰ منصفانه نبوده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ اذعان کرد رفتار آمریکا در برخورد با قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ ترکیه از روسیه منصفانه نبوده است؛ اما در این میان باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را مقصر اصلی ایجاد چنین وضعیتی دانست.

ترامپ امروز (شنبه) در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرد «این یک مشکل است، هیچ تردیدی در آن نیست، اما رئیس‌جمهور ترکیه پیش از آنکه بگوید چیز دیگری خریده است از خرید ممنوع شده بود. به محض آنکه او یک چیز دیگری خرید همه گفتند "بله شما می‌توانید بخرید". نمی‌توان این گونه رفتار کرد. ترکیه دوست ما بوده است و ما کار‌های بزرگی با هم انجام داده‌ایم».

ترامپ در ادامه ضمن انتقاد از اوباما افزود «نمی‌توانید با مردم این گونه رفتار کنید، مانند کاری که دولت اوباما انجام می‌داد».

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن آنکارا را به دلیل خرید سامانه اس۴۰۰ تحریم خواهد کرد، موضوعی که بار‌ها مقامات دولت ترامپ مطرح کرده‌اند، گفت «ما در حال بررسی آن هستیم».

در ادامه گفت‌وگو‌ها، ترامپ افزود «اردوغان می‌خواست سامانه پاتریوت را بخرد؛ اما منصرف شد. با رئیس‌جمهور ترکیه دوست شده‌ام. شما باید با مردم منصفانه رفتار کنید و فکر نمی‌کنم با او (اردوغان) منصفانه رفتار شده باشد».

روسیه و ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷، تقریبا یک سال پیش از راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید، قراردادی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار امضا کردند که به موجب آن مسکو ملزم شد چهار سامانه اس۴۰۰ را به آنکارا تحویل دهد. در دسامبر ۲۰۱۸، واشنگتن پیشنهاد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری را برای فروش سامانه پاتریوت به آنکارا ارائه کرد که مقامات ترکیه در پاسخ گفتند پیشنهاد آمریکا به خوبی توافق روسیه نیست. با این حال، آنکارا گفته است در حال بررسی خرید سامانه‌های آمریکاست؛ اما این سامانه‌ها جایگزین اس۴۰۰ نخواهد شد و طبق قرارداد در ماه ژوئیه روسیه این سامانه‌ها را به ترکیه تحویل می‌دهد.

روابط ترکیه و آمریکا پس از آنکه واشنگتن تهدید کرد تحریم‌هایی را علیه آنکارا به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه اعمال خواهد کرد و قرارداد تحویل جت‌های «لاکهید اف-۳۵» را به ترکیه به حالت تعلیق درخواهد آورد دچار تنش شدیدی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۵ تير ۱۳۹۸
اين ترامپ عجيب از اردوغان خوشش اومده
فكر كنم ميبينه خيلي شبيه خودشه
اونم عين ترامپ اداي آدماي قوي رو درمياره كه ميخواد ابرقدرتي گذشته اش رو زنده كنه ولي دوره زمونه عوض شده و نميتونه و جفتشون عين دن كيشوت تو گذشته غرق شدن
آخرین اخبار