رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار با همتای روس خود در ژاپن اعلام کرد روند تحویل سامانه پدافندی اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه وقفه‌ای ندارد.

اردوغان: روند تحویل اس-۴۰۰ بی‌وقفه ادامه داردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز شنبه اعلام کرد روند تحویل سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه بدون وقفه در حال انجام است.

رئیس جمهور ترکیه گفت توافق دوجانبه در خصوص پدافند موشکی و انتقال فناوری‌های مربوطه برای آنکارا حائز اهمیت است.

او در دیدار خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن گفت: ما همچنان به بررسی تحویل سامانه‌های اس-۴۰۰ با توجه به توافقات صورت گرفته در دوشنبه، ادامه می‌دهیم. همچنین مایلم یادآوری کنم برنامه موشکی مشترک از جمله انتقال فناوری‌های آن از اولویت‌های همکاری ما به حساب می‌آید. تا جایی که اطلاع دارم هیچ وقفه‌ای در روند تحویل (این سامانه) وجود ندارد.

آنکارا در سپتامبر سال ۲۰۰۷ قراردادی با روسیه برای خریداری پدافند موشکی اس ۴۰۰ امضا کرد. بر اساس این قرارداد، هزینه چهار پدافند موشکی اس ۴۰۰، دو و نیم میلیارد دلار می‌شود. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید از تسلیحات ساخت روسیه خریداری کنند. وزارت دفاع آمریکا بر این عقیده است که پدافند موشکی اس ۴۰۰ قابلیت «جاسوسی» از جنگنده‌های اف ۳۵ و انتقال اطلاعات نسل پنجم جنگنده‌های آمریکا را به ارتش روسیه دارد. آمریکا معتقد است چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدیدی برای جنگنده‌های اف-۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشور‌های عضو ناتو این است که رهگیری جت‌های اف-۳۵ در رادار‌های سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد. ترکیه پس از اینکه در خرید سامانه دفاع موشکی از آمریکا ناکام ماند، در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفته است که از روسیه سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند. روسیه اعلام کرده است روند تحویل سامانه دفاع موشکی به ترکیه را از تیرماه آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار