به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک اظهار داشت: اساسا المپیک هدف اصلی اش در تمام برهه‌های زمانی همبستگی ملت‌ها در ۵ قاره بوده است. فلسفه المپیک مدال گرفتن نیست، مسائلی مانند همبستگی، توجه به ورزش زنان، اخلاق و پرهیز از خشونت هدف اصلی منشور بین المللی المپیک است و با ارزش‌های ایرانی اسلامی باید رعایت شود.

در مدیریت ورزشی چالشی  نداریم

صالحی امیری در مورد تعامل روسای ورزشی گفت: ما هیچگونه چالشی در مدیریت ورزشی نداریم. وزارت ورزش و جوانان در راس مدیریت است و کمیته ملی المپیک در کنار آن حضور دارد. ما باید از تصمیم گیری فردی دوری کنیم چرا که منسوخ شده است.

وی ادامه داد: در مورد بحث صدور روادید ورزشکاران، رایزنی‌های مختلف با افراد کمیته بین المللی داشتیم و این مسئله نیز از قول آن‌ها حل شده است.

کرانچار به دلیل عملکرد ضعیف از تیم ملی فوتبال امید کنار گذاشته شد

او در خصوص تیم ملی فوتبال امید کشورمان بیان کرد: مسئله فوتبال داستانی خاص است. به جز تیم ملی امید مداخله دیگری در انتخاب کادر فنی نداریم. از یک سال پیش بحث‌هایی در مورد انتخاب سرمربی داشته ایم که در نهایت منجر به انتخاب استیلی و کرانچار شد. با کرانچار به مسالمت آمیز خدافطی کردیم. ارزیابی فنی ضعیف کرانچار باعث جدایی وی از تیم ملی امید شد.

مجیدی سرمربی دائمی تیم ملی امید است

صالحی امیری در مورد شائبه حضور فرهاد مجیدی به صورت موقت در تیم ملی امید گفت: ۱۰ نفر کاندید داخلی داشتیم که مهدوی کیا، دایی گل محمدی و ... جز کاندید‌های ما بودند. تنها گله‌ای که داشتم عدم هماهنگی بود وگرنه انتخاب مجیدی مشکلی نداشت. باید مجیدی را حمایت کنیم و او مربی قطعی تیم ملی امید است. مجیدی سرمربی دائمی تیم ملی است و موقت نیست. امید داریم با مجیدی تیم ملی را به المپیک ۲۰۲۰ صعود کنیم. امیدوارم از طرف باشگاه‌های فوتبال نیز باید همکاری صورت بگیرد و بازیکنان در خدمت مجیدی قرار گیرند.

رابطه خوبی با تاج دارم

وی اظهار کرد: شخصا رابطه خوبی با مهدی تاج داشته و با هیچ فدراسیونی مشکلی ندارم. رویکرد ما حمایتی است. ما به عنوان نهاد حمایتی حتی حمایت مالی هم داشتیم. مجلس و دولت حداکثر تلاش را برای تامین بودجه کمیته ملی المپیک انجام داده اند. ما نیاز بیش از حد احتیاج از دولت در این اوضاع اقتصادی نباید داشته باشیم. از همه نیز درخواست کردیم اردو تا جایی که می‌شود داخلی باشد کمتر سفر خارجی صورت گیرد.

از جانب کُشتی تهدیدی نداریم

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد تهدیدات روسای فدراسیون کُشتی و جودو گفت: از جانب کشتی توسط فدراسیون جهانی کشتی تهدیدی نداریم. گاهی مشکلات از داخل به خارج داده می‌شود. در مورد کشتی مشکلی نداریم. اما اینکه در جودو نخواهیم جلوی نماینده صهیونیستی بازی کنیم به این دلیل است که ارزش‌های اسلام زیر پا گذاشته می‌شود. ما در چارچوب سیاست‌های نظام کار می‌کنیم و سیاست‌های فدراسیون جهانی جودو قابل دفاع نیست.

بهروز نعمتی رئیس فدراسیون کشتی نخواهد شد

او در مورد حضور بهروز نعمتی یه عنوان رئیس فدراسیون کشتی عنوان کرد: بهروز نعمتی عضو کمیته بین المللی کشتی و سابقه بالایی در این رشته دارد، ولی قطعا به دلیل دو شغله بودن نمی‌تواند رئیس فدراسیون کشتی شود. هیئت‌های مجمع و عضو فدراسیون صلاحیت بالایی برای حضور در راس فدراسیون دارند. دخالت ما باعث ایجاد شکاف می‌شود. در دیدار با لالیویچ در مورد نعمتی صحبت کردیم و مشکلات مالی و داخلی مطرح شد و مشخص شد تا انتخابات حضور دارد و بعد به مجمع بر می‌گردد.

وی افزود: بعنوان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان هیچ مداخله‌ای در انتخاب فدراسیون‌ها نباید داشته باشیم. کشتی امید ما برای گرفتن مدال است.

در ورزش از متن فاصله گرفته ایم و به حاشیه می‌پردازیم

او بیان کرد: اگر از من مشکل ورزش ایران را بخواهید بپرسید می‌گویم از متن فاصله گرفتیم و به حاشیه رفته ایم. ما باور داریم باید در ورزش انسجام و وفاق شکل بگیرد که با شعار رخ نمی‌دهد. در وزارت ورزش توافق شد که تمام تصمیمات توسط وزارت ورزش گرفته شود.

وی افزود: در ستاد عالی و رئیس ستاد عالی، وزارت ورزش پارالمپیک المپیک فدراسیون ۵۰ گانه رسانه‌های مکتوب مجازی و صدا و سیما باید با هم همکاری داشته باشند و در این راستا انسجام داشته باشند. مدیریت ورزش ایران با وزارت ورزش است و باید به فدراسیون‌ها در همه زمینه‌ها کمک شود.

۴۰ میلیارد تومان به فدراسیون‌های مختلف کمک کردیم

او در مورد کمک‌های کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌ها بیان کرد: در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان به فدراسیون کمک کردیم. ۲۳ میلیارد به فدراسیون‌های ورزشی، شکاف بین منابع و بودجه هست، اما نباید الان به دولت فشار بیاوریم.

هیچ مداخله‌ای در انتخاب کادر فنی فدراسیون‌ها نداریم

صالحی امیری بیان کرد: ما در هیچ فدراسیونی مداخله برای انتخاب کادر فنی نداشتیم. مداخله ما از مشکلی حل نمی‌کند و بلکه به مشکل می‌افزاید. باید فدراسیون برنامه داشته باشند تا ضمن ارائه در در ستاد عالی برنامه‌ها بررسی و تصویب شود. از کسانی که در عرصه فوتبال دست داشتند ممنونم. جامعه فوتبال جامعه سختکوشی است، ولی همه تلاش می‌کنند. با این حال مشکلات و حاشیه‌ای رخ می‌دهد که از متن دور هستند و ناچیز هستند. موفقیت‌های تیم ملی فوتبال در عرصه‌های جهانی، چون جام جهانی و اسیا نادیده گرفته شود.

صالحی امیری گفت: پیشکسوت به ورزش ایران هویت می‌دهد و مثل ریشه‌های یک درخت تنومند است. ما از روزی که سمت گرفتیم ۴ بار جلسه با پیشکسوتان داشتیم. در موزه کاپ‌ها و مدال‌های پیشکسوتان را به نمایش گذاشتیم و همیشه در تلاش بودیم تا به صورت همیشگی با آن‌ها در تماس باشیم. کمیته ملی المپیک نیز با حضور پیشکسوتان موزه ورزشی را افتتاح کرد.

او افزود: به زودی نیز موزه ملی ورزش به ساختمان جدیدی انتقال داده می‌شود و به طوری است که قابلیت اسکان کارمندان را داشته باشد، طی روز‌های آتی تیزر رسمی برای حضور مردم فراخوان می‌دهیم تا مردم به صورت رایگان بازدید کنند.

رئیس کمیته بین المللی المپیک با فساد مبارزه می‌کند

وی گفت: توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک به دنبال مبارزه با فساد و بهتر کردن شرایط این کمیته است. به خاطر می‌آورم، رئیس کمیته آسیایی المپیک به دلیل مخالفت دولت کویت با نامزدی ایشان در یک کنگره، با مخالفت مجدد توماس رو به رو شد. او در کارش بسیار جدی است.

باید از فضای قهرمانی به پهلوانی برسیم

صالحی امیری ادامه داد: ورزش یعنی عرصه‌ای که بتوان کدورت را کنار بگذاریم به فضیلت برسیم. متاسفانه از این امر فاصله گرفته ایم. چرا که ورزش ریلی است برای وحدت ملی و همگرایی، چیزی که با مدال‌گرایی دچار تغییر شده است. ما الان به تبدیل فضای قهرمانی به پهلوانی برسیم. جایگاه ما در دریافت مدال و قهرمانی در دنیا خود است. اما چرا نام تختی در میان ملت مانده است؟ زیرا او در بحث پهلوانی زبان‌زد خاص و عام بوده است.

برای ارتقای فرهنگ با وزارت ورزش و جوانان همکاری داشتیم

او گفت: با همکاری با وزارت ورزش و مجلس شورای اسلامی همکاری‌هایی برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه داشته ایم. باید دانست این اتفاق با شعار دادن و حرف زدن حاصل نمی‌شود. فرهنگ در ورزش باید نگاه بلند مدت داشته باشد از مدارس شروع شود بعد به تیم نوجوانان برود و سپس جوانان و همینطور رشد پیدا کند.

صالحی امیری در مورد حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی گفت: یکی از مسائلی که برای رشد نشاط در ورزش مهم است، حضور خانواده‌ها در استادیوم‌ها است. وقتی شخصا در استادیوم آزادی حضور پیدا کردم و بانوان پس از آقایان وارد ورزشگاه آزادی شدند، آقایان از سر دادن شعار دست برداشتند.

وی افزود: اگرچه همچنان تفکیک جایگاه در بخش بانوان و آقایان در استادیوم‌ها هست، اما مردم ما ملت عفیفی هستند و وقتی خانم‌ها در کنارشان حضور پیدا می‌کنند رفتار خود را کنترل می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

افتتاح ساختمان جدید کمیته بین المللی المپیک با حضور صالحی امیری

موزه ملی ورزش با حضور صالحی‌امیری و جهانگیری افتتاح شد

فاز دوم تکمیل موزه ملی ورزش، المپیک، پارالمپیک آغاز شد


انتهای پیام/

اظهارات صالحی امیری در خصوص مسائل مختلف ورزش کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار