در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته که اغلب حول تغییرات در وزارت بهداشت بود، می‌پردازیم.

از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۷۵ میلیون ایرانی تا جایگزین شدن واکس به جای کاکائوبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۷۵ میلیون ایرانی

سعید نمکی وزیر بهداشت تصریح کرد: استقرار پرونده الکترونیک سلامت، اقدام بسیار عظیمی است که می‌تواند به عنوان انقلابی در نظام ارائه خدمت تلقی شود و خوشبختانه این طرح در مدت کوتاه و با تلاش شبانه روزی همکاران ما به نتیجه رسید، به طوری که حداقل ۷۵ میلیون ایرانی با کد ملی قابلیت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دارند.

نمکی بیان کرد: پروسه ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در وزارت بهداشت بسیار پیچیده بود، اما از این پس برای هر فرد بدون پرونده الکترونیک سلامت در زمان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، این پرونده تشکیل و سابقه مراجعات و بیماری‌های وی نیز به آن منتقل می‌شود.

وقتی واکس کفش را به جای کاکائو به خورد مردم می‌دهند

غلامی معاون دفتر سلامت محیط کار وزارت بهداشت درباره خبر تولید ۹۰ درصد از دونات‎های عرضه شده در مغازه‌ها و سوپر مارکت‎ها در واحد‌های صنفی زیرزمینی و غیرمجاز، اظهار کرد: بازرسان سلامت محیط کار وزارت بهداشت به طور دوره‌ای و منظم از اماکن عرضه کننده مواد غذایی و تهیه شیرینی بازرسی می‌کنند تا سلامت مردم به هیچ عنوان به خطر نیفتد.

معاون دفتر سلامت محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: تا به این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از واکس کفش به جای شکلات برای تهیه دونات به ما گزارش نشده است و من معتقدم اگر فردی به جای شکلات از مواد تقلبی مانند واکس کفش استفاده کند مقبولیتش در بین مردم بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وضعیت بازار دارویی عامل ایجاد قاچاق معکوس در کشور

علیرضا قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  اظهار کرد: قیمت دارو در ایران نسبت به دیگر کشورها ارزان‌ است، در برخی از مواقع شرایط مذکور باعث قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف دارو باید بر اساس تجویز پزشک و متناسب با بیماری مراجعه کنندگان باشد، امروزه به دلیل شرایط اقتصادی مردم خودسرانه و بدون مراجعه به پزشک اقدام به خرید دارو از داروخانه‌های سراسر کشور می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به منابع پایدار حوزه سلامت افزود: ما باید منابع پایدار را در حوزه سلامت در چارچوب مشخص و قانونی تهیه کنیم و امروزه این منابع در بودجه سنواتی کشور آورده شده است، نکته قابل توجه این است که باید این منابع در اختیار حوزه بهداشت و درمان قرار بگیرد تا به شکل پایدار درآید و سازمان‌های بیمه‌گر بتواند بدهی خود را به شرکت‌های تجهیزاتی، دارویی و حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی بپردازند.

وارفارین در لیست واردات فوریتی سازمان غذا و دارو/ دارو‌های کمیاب را از کجا تهیه کنیم؟

شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره کمبود وارفارین در بازار دارویی کشور اظهار کرد: وارفارین در لیست کمبود‌های دارویی سازمان غذا و دارو قرار دارد.

وی افزود: ما پیش از این نیز کمبود وارفارین داشتیم اما کمبود آن برطرف شده بود ولی مجددا دچار کبود شدیم و این دارو در لیست واردات فوریتی قرار گرفت.

تذکر تا محرومیت دائم از طبابت؛ حکم جعل مهر پزشکان

حسین قشلاقی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: اگر فردی با استفاده از مهر جعلی اقدام به فعالیت پزشکی کند و در تخصصی غیر از رشته تحصیلی‌ مشغول به طبابت شود از نظر قانون مجرم است زیرا این کار جرم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر حتی بیماران و مراجعه‌کنندگان به مطب پزشکان متخلف از فرد مورد نظر شکایتی نداشته یا به دلیل اقدامات وی دچار آسیبی نشده باشند، اقدام این فرد انتظامی است و سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی با پزشک متخلف به طور جدی برخورد می‌کند.

اجرای کامل طرح بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی تا پایان سال در کشور

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره بحث دفع زباله های بیمارستانی و در مواردی مشاهده آنها در محل های دفع زباله در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: گفت: بر اساس قانون سازمان مدیریت پسماند، ساماندهی پسماندهای عفونی بر عهده خود تولید کننده قرار دارد و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بخش‌های خصوصی، دولتی، نظامی، تأمین اجتماعی، خیرین غیر دولتی خود موظف هستند پسماندهای را در مبدا (بیمارستان یا مراکز درمانی ) بی‌خطر سازی کنند.

رئیسی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد بیمارستان‌ها بحث امحا و بی خطر سازی را بر اساس تفاهم نامه معاونت بهداشت و معاونت درمان وزارت بهداشت و شهرداری انجام می دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار