رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه به گستردگی هجوم ملخ‌های صحرایی به اراضی کشاورزی و مراتع استان ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با این ملخ‌ها مورد نیاز است.

۱۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه با ملخ در سیستان و بلوچستان نیاز استبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  غلامحیدر زورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان  در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از اراضی آلوده به ملخ در جمع مردم و مسئولان نیکشهر اظهار داشت: مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر از اسفند سال گذشته در شهرستان کنارک آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و هجوم دستجات بیشتر ملخ از آنسوی مرز به سمت شهرستان‌های استان بتدریج سطح مبارزه را افزایش داده بگونه‌ای که ۱۴ شهرستان استان درگیر مبارزه با این آفت بین المللی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تا کنون با ۱۵۰ اکیپ دولتی و مردمی، دیده بانی و مبارزه علیه این آفت در گستره‌ای به شعاع بیش از ۲۱۰ هزار هکتار شامل ۱۰۱ هزار هکتار ملخ پوره و ۱۰۹ هزار هکتار ملخ بالدار به انجام رسیده و این مأموریت همچنان با جدیت ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای انجام عملیات مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر در استان از سازمان جهاد کشاورزی استان‌های قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی وهمچنین تعدادی محدود از دستگاه‌های اجرایی استان خودرو‌های کمکی به مناطق آلوده اعزام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: علیرغم وسعت سطح مبارزه با ملخ در استان تاکنون ۳۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی به این امر اختصاص یافته و این در حالیست که از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه علیه ملخ صحرایی مهاجر هزینه شده است.

زورقی افزود: تاکنون با بهره‌گیری از ۱۸۹ دستگاه انواع سمپاش و مشارکت پنج هزار و ۶۵۶ نفر روز پرسنل اداری و هزار و ۹۵۶ نفر روز نیروی مردمی، ۱۰۳ تن سم در مناطق آلوده علیه ملخ صحرایی مهاجر مصرف شده است.

وی خواستار تأمین سم مورد نیاز به میزان ۵۰ تن و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریال برای ادامه مبارزه با ملخ صحرایی شد.

بخشدار لاشار نیز اظهار داشت: ملخ‌های صحرایی خسارت زیادی به اراضی کشاورزی و مراتع وارد کرده‌اند و باید هر چه سریع‌تر اقدامات اصولی برای مبارزه انجام شود.

فرامرز دانش افزود: وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات لازم را در این خصوص اختصاص دهد تا کشاورزان بیش از این متضرر نشوند.

زرآباد کنارک چهار هزار هکتار موزستان دارد

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بخش زرآباد کنارک چهار هزار هکتار موزستان دارد، خاطرنشان کرد: توسعه کشت باغات میوه‌های گرمسیری در اولویت توسعه بخش کشاورزی منطقه قرار دارد.

زورقی افزود: سیستان و بلوچستان شرایط مناسبی برای توسعه و کشت محصولات گرمسیری داراست و هم اینک بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت میوه‌های گرمسیری اختصاص دارد که پنج هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است و سالانه ۱۲۲ هزار تن محصول گرمسیری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت محصولات گرمسیری در استان مختص باغات موز با چهار و ۸۰۰ هکتار موزستان است که ۲۸۰۰ هکتار آن بارور است.

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۹۳ هزار تن موز در استان برداشت می‌شود.

 درسفر وزیر جهاد کشاورزی به سیستان وبلوچستان، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر کل هماهنگی امور استان‌ها، رئیس مرکز روابط‌عمومی واطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، معاون امور اقتصادی استانداری، رئیس سازمان و مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مهندس حجتی را همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار