یکی از مراسم‌هایی که کشاورزان در طول سال انجام می‌دهندمراسم قبل از برداشت محصول است.

بازی‌های بومی ومحلی روستای دیبکلو شهرستان هریسبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،امسال این مراسم برای دومین سال متمادی با حمایت بخشداری خواجه و همت اهالی روستای دیبکلو دوباره احیا شد.

در این مراسم علاوه بر احیا آیین‌های سنتی از قبیل قربانی گردن گوسفند وپخت آش سنتی واجرای مراسمات عروسی وعاشقلار، جهت بالا بردن نشاط اجتماعی و خود باوری بیشتر دربین روستاییان، مراسمات مختلف منطقه نیز به صورت نمادین اجرا شد که مورد استقبال بی نظیر حاضرین که ازشهر‌های مختلف استان وکشور از جمله شهر ماکو، زنجان، تبریز، آمل دراین مراسم حضورداشتند قرار گرفت.

از جمله برنامه‌ها خرمن گولشی است (کشتی خرمن) بود. این کشتی که جزو مراسمات عروسی روستا‌های ارسباران (قره داغ) می‌باشد در مقابل داماد انجام می‌گیرد و، چون در محل محوطه خرمنکوبی انجام می‌گیرد به کشتی خرمن و یا خرمن گولشی معروف است، از ویژکی‌های این کشتی این است این کشتی برد و باخت ندارد و قبل از کشتی رجز خوانی انجام می‌گیرد و اشعاری از شجاعت‌های حضرت ابوالفضل و دلاوری‌های شاه مردان حضرت علی خوانده می‌شود.

از بخش‌های دیگر این مراسم تاتر با موضوع موسیقی عاشقی و ایکه این موسیقی مخصوص عروسی‌ها نیست و می‌شود گفت این موسیقی عاشقی بیشتر معنوی است و بخش قابل توجهی از این موسیقی به نام معراج نامه معروف است که کلا در مدح ائمه خوانده می‌شود.

از سایر بخش‌های این مراسم نمایش لباس‌های سنتی، غذا‌های سنتی مانند انواع آش، فتیر، ختاب که از گیاهان کوهستان‌های منطقه تهیه می‌شود، انواع نوشیدنی‌های گیاهان کوهی که اکثریت دارای خواص طبی بوده و به سلامتی بیشتر انسان‌ها بدون هیچ گونه عوارض جانبی کمک می‌کندودر ضمن بخشی هم به انجام مسابقاتی از جمله طناب کشی، قیش قاچدماغ بود که نشاط بسیار زیادی در این مراسم برای بازدیدگنندگان بوجود آورد.

 

انتهای پیام/

احیا آیین‌های سنتی درهریس

برچسب ها: کشاورزان ، محصولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.