یغمائیان گفت: نان فتیر روستای ایج، عزاداری قاتل آو، عزاداری آق علی چال و عزاداری عرب در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس اصفهان در فهرست میراث ناملموس کشور

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مصطفی یغمائیان معاون میراث فرهنگی استان سمنان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس این هفته در اردیبل تشکیل جلسه داد و چهار اثر ناملموس شهرستان سرخه در آن ثبت شد گفت: چهار اثر میراث ناملموس سرخه شامل نان فتیر روستای ایج، عزاداری قاتل آو، عزاداری آق علی چال و عزاداری عرب در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی افزود: شیوه سنتی نان فتیر روستای ایج سرخه در دو رسته شامل «سیریشین فتیر» و «یوزین فتیر» منحصر به فرد بوده و در جای دیگر کشور وجود ندارد و به همین دلیل ثبت آثار ملی شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، گفت: در نوع «سریشین فتیر» نان با استفاده از گیاه دارویی خودرو تحت عنوان «سیریشین» و درنوع «یوزین فتیر» نان با استفاده از گردوی پخته شده تهیه می شود.

وی ابراز داشت: مراسم عزاداری قاتل آو نیز بعد از ظهر روز تاسوعا تا بعد از ظهر روز عاشورا برگزار و کشاورزان و افرادی که دارای حق آبه هستند به مدت ٢٤ ساعت، آب را آزاد کرده و به نشان از تشنگی و بسته شدن آب به روی امام حسین (ع) و یاران گرانقدر آن امام، آب را در جوی‌های شهر سرخه رها و در مسیر آب شروع به عزاداری و حرکت به سمت شهر می‌کنند.

یغمائیان درباره مراسم عزاداری عرب سرخه نیز، گفت: این مراسم در روز عاشورا، در شهر سرخه برگزار می‌شود و مردان با پوشیدن لباس‌های عربی و به سبک دوران صدر اسلام مبادرت به برپایی خیمه و حرکت دسته جمعی به منظور عزاداری می‌کنند.

وی اضهار داشت: عزاداری حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه نیز در ایام ماه محرم و به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار و عزاداران با چرخیدن دور علم در میانه تکیه و سر دادن نوای حیدر حیدر عزاداری می کنند.

معاون میراث فرهنگی سمنان گفت: ۱۸ پرونده میراث ناملموس استان سمنان در انتظار ثبت ملی است و همچنین تا کنون ۱۰۳ اثر ناملموس استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / م

استان سمنان و میراث فرهنگی ناملموس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار