در کنار همه تلاش‌ها برای باقی ماندن ارزش‌های ۸ سال دفاع مقدس، راه اندازی باغ موزه می‌تواند گامی موثر در انتقال فرهنگ دفاع مقدس داشته باشد که به دلایلی تکمیل و بهره برداری از آن با تاخیر مواجه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یکی از موضوعات مهم شورای هماهنگی دفاع مقدس خوزستان، احداث باغ موزه دفاع مقدس است که در سطح کل استان، موضوعات مرتبط با آن در هر نهاد و سازمانی، چه دولتی، چه مردمی و چه نیرو‌های مسلح، در حال جمع آوری است تا بتوان محتوای غنی و بی‌بدیلی برای این باغ موزه فراهم کرد.

استان خوزستان در طول دوران ۸ سال دفاع مقدس از خاک و ارزش‌های خود و انقلاب اسلامی جانانه دفاع کرده است. این استان با توجه به قابلیت نیروی انسانی و در رابطه با موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با عنوان پایتخت دفاع مقدس جمهوری اسلامی شناخته شده است.

تکمیل یادبود ۸ سال دفاع مقدس خوزستان در گرو تامین بودجه‌/ باغ موزه چه زمانی آماده بازدید علاقمندان می‌شود؟+فیلم

افتتاح پروژه ساخت باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه می‌تواند همچنین گزینه‌ای عالی برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی باشد. باغ‌هایی که تنفس را برای شهروندان راحت‌تر می‌کنند و با رنگ و بویی که در خود دارند روح بازدیدکنندگان خود را تصفیه می‌کنند.

سردار محمد علی پور، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در سال ۱۳۹۳ با همکاری مسئولان استانی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خوزستان، فرماندهان نیروی مسلح و شهردار، پروژه باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد و زمینی به مساحت ۱۰ هزار هکتار به این پروژه اختصاص یافت که مشاورانی برای طراحی و ساخت موزه انتخاب شدند.

وی بیان داشت: کار اجرایی این پروژه در سال ۱۳۹۷ آغاز و تاکنون ۱۵ درصد آن تکمیل شده است.

تکمیل یادبود ۸ سال دفاع مقدس خوزستان در گرو تامین بودجه‌/ باغ موزه چه زمانی آماده بازدید علاقمندان می‌شود؟+فیلم

اهداف ساخت باغ موزه دفاع مقدس  در کلانشهر اهواز

وی درخصوص هدف از ساخت این موزه اظهار کرد: موزه دفاع مقدس تمامی اقشار جامعه را مورد هدف قرار داده است و هم برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح و هم برای پژوهشگران مناسب است.

سردار علی پور افزود: مسئولان مربوطه و کارشناسان باغ موزه دفاع مقدس را در سطح استانی، ملی و فراملی می‌دانند که سال به سال اتفاقات و روایات ۸ سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را برای بازدیدکنندگان بازگو می‌کند چنان که هر فرد با هر نوع دیدگاهی می‎تواند مخاطب این موزه باشد.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان اذعان داشت: بنای اصلی این ساختمان در ۲ طبقه تعریف شده است که طبقه زیرزمین تقریبا رو به اتمام است و طبقه اول که طبقه‌ی اصلی است و محل قرار دادن گالری‌ها و تجهیزات موزه است.

تکمیل یادبود ۸ سال دفاع مقدس خوزستان در گرو تامین بودجه‌/ باغ موزه چه زمانی آماده بازدید علاقمندان می‌شود؟+فیلم

تامین بودجه‌ پروژه باغ موزه

این مقام مسئول تصریح کرد: تورم‌هایی که در سال‌های اخیر بوجود آمده، باعث سختی بیشتر کار پروژه شده است. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که داشتیم در ۲ سال زمان ساخت، بوجه‌ای با مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از شهرداری استان برای ساخت این بنا اختصاص یافت که کافی نبود و طبق نشستی که با استاندار و فرمانده سپاه استان خوزستان داشتیم قرار بر این شد که هرچه سریعتر راهکاری برای تامین بودجه ارائه شود.

باغ موزه دفاع مقدس، یادآور ۸ سال جنگ تحمیلی

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در پایان با توجه به محتوای امکانات موزه دفاع مقدس بیان کرد: در بحث تاریخ شناسی با کمک پژوهشگران در ۵ شهر استان، خاطرات رزمندگان جنگ تحمیلی برای قرار گرفتن در موزه نوشته می‌شوند.

تکمیل یادبود ۸ سال دفاع مقدس خوزستان در گرو تامین بودجه‌/ باغ موزه چه زمانی آماده بازدید علاقمندان می‌شود؟+فیلم

سردار محمد علی پور اظهار داشت: در بحث اسنادی بیشتر از ۵ میلیون سند جمع آوری شده و در حال صحافی هستند، با کمک گرفتن از ۵۰۰ منبع معتبر، دانشنامه استانی را نیز شروع کرده‌ایم و چند نمونه تجهیزات نظامی از سپاه و ارتش استان جمع آوری شده تا برای بازدید مردم قرار بگیرند.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس در ۳ کارگروه جغرافیا، نیروی انسانی و تأثیرات سیاسی ـ اقتصادی جنگ، در خوزستان دنبال می‌شود که تاکنون ۳ هزار مدخل با موضوع دفاع مقدس شناسایی شده است و منابع این مدخل‌ها در حال جمع‌آوری است و در هر کدام از این کارگروه‌ها حدود ۱۷ نفر از متخصصان، رزمندگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه حضور دارند.

علی فرهادی، مسئول پروژه‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: پروژه باغ موزه در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ با حضور محسن رضایی و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری کلنگ زنی شد و بعد از آن کار طراحی سایت باغ موزه آغاز شد.

وی بیان کرد: در این سایت سناریویی تعریف شده که طبق آن بنای این پروژه طراحی شد و در دست ساخت است که طراحی آن مورد قبول استان و سازمان مهندسی کشور قرار گرفت.

ویژگی‌های محیطی باغ موزه دفاع مقدس

فرهادی اظهار داشت: این پروژه از پتانسیل محیطی بسیار خوبی برخوردار است، این پروژه در کنار رود کارون احداث می‌شود که می‌توان عملیات‌های آبی دوران جنگ را شبیه سازی کنیم و در پشت این بنا نخلستانی وجود دارد که می‌توان عملیات‌هایی را که در نخلستان‌ها رخ دادند را به تصویر کشید.

تکمیل یادبود ۸ سال دفاع مقدس خوزستان در گرو تامین بودجه‌/ باغ موزه چه زمانی آماده بازدید علاقمندان می‌شود؟+فیلم

وسعت بنای پروژه باغ موزه دفاع مقدس اهواز

مسئول پروژه‌های دفاع مقدس در ادامه تصریح کرد: زیربنای این باغ موزه ۱۰ هزار هکتار است که همانطور که از اسم این پروژه معلوم است، ۸ هزار هکتار برای باغ این پروژه و ۲ هزار هکتار مختص به محوطه‌ی این پروژه است که شامل ۳ ساختمان است.

این مقام مسئول افزود: ساختمان اصلی که محل قرار گرفتن گالری‌های دفاع مقدس است و محتوا و آثار دفاع مقدس در این ساختمان قرار می‌گیرند، مساحتی به وسعت ۳ هزار متر دارد. در ساختمان‌های جانبی فضا‌هایی مثل آمفی تئاتر، کتابخانه، اتاق‌های پژوهش، سایت‌های کامپیوتری و رستوران را داریم و در انتهای سایت ساختمان‌های خدماتی وجود دارند که شامل؛ گلخانه، بهداری و آتش نشانی می‌شود.

تکمیل یادبود ۸ سال دفاع مقدس خوزستان در گرو تامین بودجه‌/ باغ موزه چه زمانی آماده بازدید علاقمندان می‌شود؟+فیلم

باغ موزه دفاع مقدس کلانشهر اهواز، مرکزی تفریحی و فرهنگی

علی فرهادی اذعان داشت: اگر پروژه‌های دیگری مانند پارک ایران مینیاتور، پارک بانوان و ساختمان نجوم در کنار باغ موزه دفاع مقدس (که تحت نظارت شهرداری کلانشهر اهواز هستند) به سرانجام برسند، پارک شهروند تبدیل به مرکز تفریحی و فرهنگی برای عموم مردم می‌شود.

طبق گفته یک کارشناس ۷۰ درصد جنگ تحمیلی ایران و عراق در استان خوزستان صورت گرفته که تکمیل ساخت این باغ موزه کمک شایانی به حفظ آثار و ارزش‌های ۸ سال دفاع مقدس می‌کند. امیدواریم تامین بودجه زودتر انجام شود تا مردم هرچه زودتر از این موزه استفاده کنند.

گزارش از کوثر لطیفی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.