معاون وزیر دادگستری کشور گفت: آذربایجان شرقی، رتبه دوم کشوری را در زمینه کودک همسری دارد.

رتبه دوم کشوری آذربایجان شرقی در زمینه کودک همسریبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، عباسی معاون وزیر دادگستری کشور در سومین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در استانداری تبریز گفت: سه موضوع چالش برانگیز در استان آذربایجان شرقی که در مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد انسداد تحصیلی کودکان، منع کار اجباری کودکان و ازدواج زودهنگام یا کودک همسری است که این استان در زمینه کودک همسری در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

وی به جایگاه استان در همه عرصه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: با نگاه علمی و همت بلند دست اندرکاران حقوق کودک باید گام‌های بلندی در راستای احقاق حقوق کودکان برداریم تا جایگاه استان را در این عرصه نیز ارتقاء دهیم.

وی با بیان اینکه امسال به عنوان سال تحول در حقوق کودک نامگذاری شده است، افزود: باید با یک حرکت جهادی و همفکری و همگرایی دستگاه‌ها، نهاد‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و پای کار آمدن همه فعالان عرصه حقوق کودک، زمینه هماهنگی و تعامل سازنده را به نحو مطلوب بوجود بیاوریم و رسالت بزرگ حقوق کودکان را به دوش بکشیم.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: آذربایجان شرقی در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی از جایگاه بالایی برخوردار است و به لحاظ امنیت نیز از نظر جرایم خشن، امن‌ترین استان در کشور محسوب می‌شود و اگر نگاهی به آمار دستگاه قضایی داشته باشیم آذربایجان شرقی در زمینه معضل کودک آزاری آمار پایینی دارد.

محمدپور به حقوق و تکالیف شهروندی به عنوان مبنای مدنیت یک جامعه اشاره کرد و گفت: به لحاظ آشنایی جامعه با حقوق و تکالیف شهروندی متاسفانه ما شاخص خوبی نداریم و برگزاری چنین جلساتی برای آشنایی آحاد جامعه با حقوق و تکالیف و بویژه حقوق و تکالیف نظام خانواده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: نکته مهم در زمینه آشنایی با حقوق شهروندی و ساخت آینده‌ای بهتر، آغاز این آشنایی از سنین پایین و از کودکی است که نقش خانواده و مدرسه در این بین بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد.

مدیر کل امور بانوان استانداری هم گفت: در سال ۹۴، ایران به عنوان عضو کنوانسیون حقوق کودک اعلام شد و هر ساله با برگزاری جلسات و همایش‌های تخصصی، در این راستا گام‌های موثری برداشته شده است.

صادق زاده راهکار‌های کودک همسری و آسیب‌های این معضل اجتماعی، آموزش ارتقاء روابط بین خانواده، ایجاد فرصت‌های آموزشی، پرورشی، تفریحی در شهر‌ها و روستا‌ها برای کودکان و توسعه ساختار و نظام حقوقی کودک را از دیگر محور‌های این همایش اعلام کرد.

 

انتهای پیام/ش

برگزاری سومین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در استانداری تبریز

برچسب ها: بهزیستی ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.