به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزشوپرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزشوپرورش استانهای کشور، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه و تقدیر و قدردانی از زحمات سید محمد بطحایی اظهار کرد: باید به جامعه تکریم بزرگان و صاحبنظران را آموزش دهیم و در نفی یکدیگر سخن نگوییم و عمل نکنیم، مهم استفاده از تجارب مدیران گذشته است از این رو بهصورت عملی این مدیریت دانش باید شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه باید فاصله مدیران در همه سطوح با ذینفعان کاهش یابد، تاکید کرد: باید اعضای شورای معاونین، مدیران کل ستادی و استانی، مدیران مناطق و نواحی بهطور روزانه و مدت ۱۰ دقیقه با مدیران مدارس، معلمان، دانش آموزان و اولیا بهصورت تلفنی تماس بگیرند و در جریان مشکلات و مسائل قرار بگیرند و بدین ترتیب فاصله تمام سطوح مدیریتی با مدارس کاهش پیدا میکند.
حسینی افزود: در این دوره ۲ کار را باید اولویت قرار دهیم؛ اول از کار مشترک، مستمر و مداوم دست برنداریم و دوم انسجام و فرهنگسازمانی را حفظ کنیم.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش افزود: همواره سازمانهای بزرگ همچون آموزشوپرورش در معرض تعارض بهجای توافق و تعادل و واگرایی بهجای همگرایی هستند و باید نقطه مقابل تعارضات را نشانه بگیریم.
حسینی با بیان اینکه باید فرهنگ ادراکات ذهنیمان را مشترک کنیم، گفت: لازم است به فهم مشترک برسیم و شفافیت سازمانی داشته باشیم، در علم مدیریت سازمانها سه مدل کلبهای، قارهای و شیشهای تعریف میشوند که در شکل قارهای فقط نزدیکان مدیر سازمان از سیاستها باخبرهستند، درشکل کلبهای معاونان و مدیران، مطلعین سازمان هستند، اما در سازمان شیشهای همه ذینفعان، مطلعین سیاستهای سازمان هستند.
حسینی با بیان اینکه برای فرهنگسازمانی به ارتباط موثر و سالم با شرکای آموزش و پرورش نیاز داریم، گفت: باید ارتباط با جامعه را از طریق شرکا برقرار کنیم و خانواده، دولت، معلمان، تشکلهای فعال و شناسنامهدار، هنرمندان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران، نخبگان و خیرین را با خود همراه کنیم.
وی در ادامه اضافه کرد: در فصل تابستان به تغییر و تحول نیروی انسانی نیندیشیم، چرا که در بسیاری از مناطق با همین نیروی انسانی تحولات انجام میگیرد و مدیران کل استان و مدیران نواحی باید به طور مرتب جلسات شورای معاونان را برای هماهنگیهای بیشتر برگزار کنند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش اصلیترین اولویت کاری در آموزش و پرورش را اجرای متوازن سند تحول بنیادین است، گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین پاسخ به چند سؤال لازم است. چرا تحول بنیادین میگویند؟ زیرا نهاد تحولی در جامعه آموزش و پرورش است. تحول را با چه سازمانی اجرایی میکنند؟ پاسخ مدرسه است و در حال حاضر بهدرستی بر روی رویکرد مدرسه محوری تمرکز شده است. در نهاد تحولی آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه است و کارگزار تحول معلمان هستند لذا معلم کارمند نیست، عنصر فعال تربیتی، علمی و اثرگذار است
وی در ادامه اضافه کرد: در نهاد تحولی آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه است، باید یادآوری کرد که کارگزار تحول معلمان هستند لذا معلم کارمند نیست، عنصر فعال تربیتی، علمی و اثرگذار است و اگر شان و منزلت معلم را افزایش ندهیم، سطح جامعه ارتقا نمییابد لذا اگر افزایش انگیزش و صلاحیتها در معلم صورت نگیرد در آموزش و پرورش تحول نخواهیم داشت.
حسینی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین چند جوهره اساسی دارد که عارضههای تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت امروز از آموزش زدگی، کنکور، کلاس زدگی و امتحان زدگی رنج میبرد و برخی از این وضعیت به مدرسه میرا نام میبرند لذا باید به سمت مدرسه مانا و زنده حرکت کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهم است، گفت: در ساحت اخلاقی و اعتقادی تلاش بیشتری کنیم چراکه تربیت بر تعلیم مقدم است و ما متولی انسان تمام ساحتی هستیم.
وی در ادامه افزود: دومین جوهره سندتحول بنیادین چرخشهای تحولآفرین است که در آن تعلیم و تربیت بهنظام آموزشی فرهنگی و اجتماعی تبدیل میشود و باید بهطور مرتب خلق موقعیتهای یادگیری داشته باشیم.
حسینی جوهره سوم را تعادل بخشیهای هویتی دانست و افزود: در قبل از انقلاب بر هویت ملی تأکید میکردند و بعد از انقلاب فقط بر هویت دینی تمرکز کردیم و کمکم به این جمعبندی رسیدیم که هویت ایرانی، اسلامی و محلی مهم است همانطور که در سند تحول بنیادین هم بر تربیت چند ساحتی تأکید شده است.
حسینی تصریح کرد: برای تحقق سه جوهره؛ ١٣١راهکار در سند تحول بنیادین و شش خرده نظام دیده شده است که خوشبختانه با تلاش همه همکاران کارهای خوبی صورت گرفته است و برنامهها به سطح مناطق هم رفته است.
انتهای پیام/