مدیر هنری گالری هما در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هنر‌های تجسمی برای مدیران دولتی ناشناخته است/بیت المال برای خرید اثر هنری نیست

نظری گفت: بیت المال برای خرید اثر هنری نیست، دولت با بیت المال باید نیاز‌های اصلی مردم را حل کند نه اینکه اثر بخرد.

شهروز نظری مدیر هنری گالری هما در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه‌های این گالری در سال جاری با بیان اینکه برخی برنامه های روتین و سالانه گالری را داریم که برگزار می‌شود،گفت: در آرت فر تیر تهران هم با نمایش آثار ارسیا مقدم شرکت کرده ایم و یازدهمین نمایشگاه نسل نو هم برگزار خواهد شد.

وی در تشریح رویکرد گالری هما توضیح داد: ما با هنرمندان جوان‌تر که هنوز شهرت عمومی ندارند کار می‌کنیم تا اینکه به شهرت برسند، معروفیت گالری هما به این است که هنرمندان شناخته نشده را کشف می‌کند و با حمایت‌های به جا باعث شناخته شدن آن‌ها در کشور و حداقل منطقه می‌شود.

مدیر هنری گالری هما درباره تاثیر شرایط اقتصادی فعلی بر بازار هنر گفت: شرایط نابسامان اقتصادی مشمول خریداران هنری نمی‌شود، چون آن‌ها جزء اقشار متوسط رو به بالا هستند، حتی ممکن است خرید و فروش اثر هنری در وضعیت فعلی اقتصادشان را بهتر هم کند.

وی در ادامه درباره تاثیر آرت فر در چرخه اقتصاد هنر اظهار کرد: به نظرم آرت فر تیر تهران بیشتر از صرفه اقتصادی، صرفه روانی در جامعه دارد. یعنی این رویداد این امید را می دهد که کشور ما هنوز روی نقشه جغرافیایی جهان است چرا که در حوزه سیاسی از نقشه جهانی حذف شدیم؛ بنابراین این نمایشگاه نشان از وجود قلب تپنده‌ای در حوزه هنر در ایران است.

نظری در پاسخ به اینکه آیا سرمایه گذاری بر روی آثار هنرمندان شناخته نشده برای اقتصاد گالری شما خطرناک است یا خیر گفت: طبق روالی که در بیست سال فعالیت داشته ایم به این نتیجه رسیده ایم که اگر انتخاب درستی از هنرمندان جوان داشته باشیم و حمایت درست و لازم از آثارشان شکل بگیرد، بازار خود را پیدا می‌کنند و سود سی درصدی سالانه را برای گالری خواهند داشت.

وی در ادامه در خصوص حواشی که سال گذشته به دلیل نمایش آثار نیمه برهنه در گالری هما پیش آمده بود، بیان کرد: خبری که سال گذشته از گالری هما منتشر شد یک سوء تفاهم بود که در نهایت حل شد، ما در خصوص آن آثار با مسئولان ارشاد صحبت کردیم و آن‌ها هم آمدند و آثار را دیدند. در واقع وقتی ما برای تاسیس گالری مجوز می‌گیریم هیچکس بیشتر از خودمان نگران رونق آن نیست. ما قوانین و ضوابط کشور را می‌دانیم پس چرا باید خلاف آن عمل کنیم؟

مدیر هنری گالری هما افزود: گالری ما حاشیه دارد، اما خارج از ضوابط عمل نمی‌کند. در سینما هم اینطور است، در کل وقتی فعالیت شکل می‌گیرد حاشیه را هم به دنبال دارد، به قول معروف دیکته نانوشته که غلط ندارد. خیلی از این سوء تفاهم‌ها محتوایی و بصری است وگرنه چرا باید کاری کنیم که در گالری بسته شود؟ یا سعی در مشوش کردن جامعه داشته باشیم؟ این آشفتگی علاوه بر خطر روانی در جامعه، برای ما خطر اقتصادی هم دارد.

وی با بیان اینکه گالری‌ها به خاطر عرف جامعه خیلی خود را محدود کرده اند، گفت:در حال حاضر مسائلی در سینمای ایران می‌بینم که تجسمی حتی جرات نزدیک شدن به آن‌ها را ندارد، این حواشی بیشتر نوعی تلقی اشتباه از یک ایده است، به نظرم فرهنگ گفتمان را باید در کشور تقویت کنیم.

نظری در ادامه در خصوص حمایت سازمان‌های دولتی از آرت فر‌های خصوصی اظهار کرد: این فضا‌ها برای یک ساعت هم که شده مردم را از فضای روانی و آشفتگی‌های جامعه دور می‌کند به همین دلیل معتقدم شهرداری باید این آرت فر‌ها را به عنوان رویداد فرهنگی درشهر در نظر بگیرد. آرت فر تیر در حال حاضر از نظر سطح استاندارد بصری و کیفیت ظاهری در حد ایونت‌های بین المللی است پس شهرداری باید آن را حمایت کند، ارشاد هم حمایت مضاعف از آن داشته باشد و همه ارگان‌های دیگر به رونق این رویداد‌ها کمک کنند.

وی افزود: منظور از حمایت دولت این نیست که به ما هزینه بدهد، وقتی برای یک رویداد خیلی سطح پایین‌تر خیابان را می‌بندند، امکانات شهری می‌دهند و... چرا برای این ایونت یک بیلبورد اختصاص نمی‌دهند؟ با تبلیغات کمتر بخش اعظم جامعه از این نمایشگاه‌ها بی خبر می‌مانند. چقدر سالن‌های بلااستفاده داریم؟ پس چرا از آن‌ها استفاده نمی‌شود و ما باید مبالغ زیادی را برای برپایی نمایشگاه بپردازیم.

این مدیر هنری با بیان اینکه یک نمایشگاه بزرگ مانند نمایشگاه کتاب در حوزه تجسمی باید برگزار شود، گفت: جالب این است که نمایشگاه کتاب ما حتی در حد نمایشگاه‌های کتاب منطقه هم نیست، اما این آرت فر در حد نمایشگاه‌های منطقه است. من فکر می کنم هنر‌های تجسمی برای مدیران دولتی ناشناخته است، مسائل ناشناخته هم همیشه حواشی و خطر به همراه دارد.البته ناگفته نماند در دو ماه گذشته شورای شهر خیلی به انجمن صنفی گالری داران کمک کرده است، به نظرم با تصحیح قوانین گذشته اتفاق‌های خوبی در عرصه تجسمی خواهد افتاد.

نظری در ادامه در پاسخ به اینکه آیا دولت هم باید در خرید آثار هنری نقش داشته باشد یا خیر، بیان کرد: اگر دولت هم بخواهد از من هنرمند کار بخرد من نمیفروشم، زیرا بیت المال برای خرید اثر هنری نیست، دولت با بیت المال باید نیاز‌های اصلی مردم را حل کند نه اینکه اثر بخرد. ما از دولت فقط حمایت معنوی می‌خواهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار