پروژه اصلاح نژاد بز مهاباد که از چند سال قبل در این شهرستان شروع شده بود با تغییر این نژاد از تک قلو به چند قلوزا با موفقیت پایان یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مسئول واحد دامپروری جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: یکی از معایب بز نژاد مهاباد تک قلوزایی آن بود که با اصلاح نژادی و ترکیب نژاد سانن این امر برطرف شد و هم اکنون نژاد بز مهاباد علاوه بر شیردهی خوب در مقایسه با سایر گونه‌ها، چندقلوزا هم شده است. 

کورش سعیدی افزود: این طرح از سه سال قبل در میان ۳۵۷ رأس بز در روستا‌های کامم، سلوک، دلپمو و حمزه آباد در بخش خلیفان این شهرستان شروع شد و در سال نخست اسپرم‌های این گونه که چندقلوزایی خوبی داشت تلقیح مصنوعی شد و در سال بعد جنس نر اصلاح شده در گله‌ها رهاسازی شد.

سعیدی گفت: خرداد ماه امسال پس از وزن گیری بزغاله‌های متولد شده و میزان شیر تولیدی از هر رأس، نتایج نشان داد که این طرح با موفقیت پایان یافته و دامداران می‌تواند این گونه اصلاح نژاد شده را هم به صورت سنتی و هم به صورت صنعتی پرورش دهند.

وی تصریح کرد: نژاد بز مهاباد که هم اکنون در مرکز تحقیقات نژاد دامی کشور به ثبت رسیده دارای ویژگی‌های خاصی از جمله تولید شیر بیش از سه لیتر بوده و این مقدار یک لیتر از سایر گونه‌های دیگر بز بیشتر است.

انتهای پیام/ج

سرانجام پروژه اصلاح نژادی چند قلوزایی بز مهاباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.