الگو فعالیت یک سامانه ستاره دوتایی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته تغییراتی اساسی پیدا کرده و این موضوع کارشناسان را به کشف علت این اتفاق درگیر کرده است.

فعالیت نامتعارف یک ستاره دوتایی در کهکشان راه شیریبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یک سامانه ستاره‌ای یا منظورمه ستاره‌ای در کهکشان راه شیری وجود دارد که به تازگی فعالیت‌های عجیبی از آن‌ها ثبت شده است، سامانه ستاره‌ای به یک زوج یا تعداد کمی از ستاره‌ها گفته می‌شود که گرد یکدیگر می‌چرخند، فعالیت آن‌ها مانند منظومه شمسی است اما در حالی که به جای کره‌ها ستاره قرار داشته باشد، سامانه ستاره‌ای مورد نظر با نام AG Draconis از یک ستاره سرد بزرگ و یک ستاره کوتوله سفید (ستاره‌ای که بر اثر نابودی یک ستاره دیگر به صورت کوچک و بسیار متراکم ایجاد می‌شود) تشکیل شده است که به دور هم می‌گردند.

این سامانه ستاره‌ای 16 هزار سال نوری با زمین فاصله دارد، یعنی نور و امواجی که در حال حاضر از این سامانه به دست ما می‌رسد، مربوط به 16 هزار سال نوری پیش است و امکان دارد این سامانه در زمان حال به طور کامل از بین رفته باشد. این فاصله امکان شناسایی بهتر و دریافت جزئیات را سخت می‌کند اما در طی سال‌ها رصد این سامانه ستاره‌ای اطلاعاتی در دست پژوهشگران وجود دارد که در نوع خود جالب است.

فعالیت نامتعارف یک ستاره دوتایی در کهکشان راه شیری

در اطلاعاتی از دهه 1890 تا کنون ثبت شده نشان می‌دهد که این سامانه ستاره‌ای هر 9 تا 15 سال فعال شده و انرژی آزاد می‌کند، طبق بررسی‌ها این فعالیت مربوط به تعامل دو ستاره بوده به گونه‌ای که موارد سرد از سطح ستاره بزرگ برروی سطح داغ ستاره کوچک ریخته می‌شود، به این ترتیب هر چند سال یک بار با افزایش طول موج آن‌ها، این سامانه روشن‌تر از گذشته شده و برای تلسکوپ‌های زمینی قابل شناسایی می‌شوند.

فعالیت نامتعارف یک ستاره دوتایی در کهکشان راه شیری

فعالیت نامتعارف یک ستاره دوتایی در کهکشان راه شیری

در حال حاضر این دوستاره در دوره فعال خود به سر می‌برند، انرژی زیاد آزاد شده از این سامانه ستاره‌ای در تاریخ‌های آوریل 2016، می 2017 و آوریل 2018 به ثبت رسیده، دانشمندان در ماه آوریل یا می سال جاری انتظار دریافت مجدد انرژی را داشتند اما در حال حاضر صحبت کردن در مورد این اتفاق بسیار زود است. اما موضوع عجیب آن است که به گفته محققان، فعالیت سامانه ستاره‌ای AG Draconis در گذشته الگویی ساده داشت، چند انفجار اولیه انرژی سرد داشت و دمای ستاره کوتوله سفید نیز کاهش پیدا می‌کرد اما در ادامه انفجارها داغ می‌شدند و دما کوتوله سفید نیز افزایش پیدا می‌کرد، نور ساطع شده از انفجار سرد بیشتر از انفجار گرم است و از همین طریق روند ذکر شده توسط کارشناسان به ثبت رسیده است. اما این الگو در حال حاضر مانند گذشته نیست، پس از انفجارهای سال 2007، تا کنون تمامی انفجارهای ثبت شده از نوع گرم بوده و الگوی گذشته تکرار نشده است. تا کنون اطلاعاتی از دلایل این اتفاق اعلام نشده و کارشناسان تنها به غیر عادی بودن این موضوع اذعان داشتند.


بیشتر بخوانید: تویوتا همه را بهت زده کرد + تصاویر


انتهای پیام/

فعالیت نامتعارف یک ستاره

برچسب ها: فناوری ، فضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار