رئیس مرکز امور بین الملل وزارت کشور گفت: ایران به عنوان بزرگترین میزبان پناهندگان، اقدامات گسترده‌ای را در این راستا انجام داده است.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «رحیم ساکی» رئیس مرکز امور بین الملل وزارت کشور امروز دوشنبه در دیدار با «مهند هادی» مدیر منطقه‌ای خاورمیانه آسیای مرکزی و اروپای شرقی برنامه جهانی غذا با اشاره به سابقه اقدامات برنامه جهانی غذا در حوادثی مانند زلزله بوئین زهرا و بم گفت: جمهوری اسلامی ایران قریب به چهل سال است که به عنوان بزرگترین میزبان پناهندگان، اقدامات گسترده و منحصر به فردی در راستای فرهنگ بشردوستانه و اسلامی خود داشته است.

وی افزود:، اما متأسفانه سال‌ها است که دیگران به تشکر زبانی اکتفا کرده اند و میزان کمک‌ها هیچ گونه تناسبی با شرایط وضعیت موجود نداشته است.

ساکی با بیان اینکه برنامه جهانی غذا با رسالت بشردوستانه خود، همکاری‌هایی با جمهوری اسلامی ایران داشته است، اظهارداشت: با توجه به اهداف تجربیات چهل ساله ایران، دو طرف می‌توانند رویکرد جدیدی در همکاری و ارتقای فعالیت‌ها و اقدامات داشته باشند.

وی اضافه کرد: امنیت غذایی، معیشت و همچنین امکان تحصیل برای همه از رسالت‌های سازمان جهانی است، ایران در این زمینه نه تنها برای شهروندان خود، بلکه برای پناهندگان که مربوط به نقش و رسالت شما است، به نحو احسن انجام وظیفه نموده و شما بایستی ایران را بزرگترین اهداکننده کمک به سازمان خود بدانید.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت کشور با اشاره به میزبانی و کمک مستمر به پناهندگان در طول دهه‌های اخیر گفت: در شرایط کنونی با توجه به تحریم‌های ظالمانه، ایران در شرایطی قرار دارد که با اینکه نمی‌خواهد سیاست‌های خود را در قبال پناهندگان تغییر دهد، اما شرایط موجود، امکان ارائه خدمات همانند سابق را با دشواری‌های فراوان مواجه نموده است.

وی با بیان اینکه ما سال‌ها میزبان خوبی برای مردم شریف افغانستان بوده ایم، ادامه داد: برخی از پناهندگان چند نسل در ایران ساکن بوده اند و ما همواره از آن‌ها حمایت کرده و کمک‌های معیشتی و تحصیلی در اختیارشان قرار داده ایم، اما در شرایط تحریم مشکلاتی وجود دارد و هزینه‌ها بسیار افزایش یافته است و نیاز به کمک‌های جهانی در این راستا بیش از پیش احساس می‌شود.

اولویت اصلی ما بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشورشان است

ساکی با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما کمک به بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشورشان است، اظهار کرد: برنامه جهانی غذا می‌تواند زمینه‌های تأمین معیشت و تحصیل این افراد را در کشورشان فراهم کند و به این ترتیب افراد زیادی تمایل به بازگشت خواهند داشت.

وی افزود: کمک سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های مقصد مهاجرین و پناهندگان، در حقیقت نوعی سرمایه گذاری و کمک به خودشان است، چراکه هر یک دلار هزینه در کشور‌های ترانزیت باعث کاهش چند صدبرابری هزینه میزبانی برای هر پناهنده یا مهاجر خواهد شد.

رئیس مرکز امور بین المل وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بحران سیل اخیر در کشورمان پرداخت و ضمن قدردانی از کمک‌های برنامه جهانی غذا به استان‌های سیل زده گفت: برنامه جهانی غذا بیشتر در زمینه پناهندگان در ایران فعال بوده است، اما می‌تواند بخش جداگانه‌ای نیز برای امدادرسانی به سیل زدگان و جمع آوری کمک‌های بین الملل از کشور‌های کمک کننده فراهم نماید.

۸ استان بیشترین آسیب را دیدند

همچنین «رمضانعلی شجاعی کیاسری» دبیر کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده به نشست‌ها و برنامه‌هایی که با سفرا و سازمان‌های بین المللی در جهت کمک به سیل زدگان کشور برگزار شد، اشاره کرد و گفت: ایران درخواست رسمی برای کمک‌های بین المللی از جامعه جهانی نداشته است، اما از کمک‌های کشور‌های خارجی استقبال می‌کند.

شجاعی کیاسری با اشاره به اینکه ۲۵ استان درگیر سیل شدند که از این میان ۸ استان بیشترین آسیب را دیدند و زیرساخت‌های اساسی ۴ استان نیز تا حدود زیادی از بین رفت، گفت: تنها در خوزستان ۹۰۰ روستا تحت تأثیر بودند که هنوز هم ۲۰ درصد این روستا‌ها با مشکلات سیل دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا: ۳۵ میلیون نفر در خاورمیانه با بحران غذایی روبرو هستند

مهند هادی مدیر منطقه‌ای خاورمیانه آسیای مرکزی و اروپای شرقی برنامه جهانی غذا نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، به مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: با افزایش جنگ و درگیری در کشور‌هایی مانند یمن و سوریه با بحران امنیت غذایی بیشتری مواجه شدیم.

وی افزود: پیش از این بیش از ۹ میلیون نفر در منطقه خاورمیانه با بحران غذایی روبرو بودند که این آمار اکنون به بیش از ۳۵ میلیون نفر رسیده است و باید راه حل‌هایی در منطقه برای این بحران بیابیم.

هادی با اشاره به اینکه خود زاده کشور اردن است، افزود: در زمان کودکی مهمترین موضوع فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی بود، اما اکنون هیچکس درباره فلسطین حرف نمی‌زند چرا که بسیاری از کشور‌های منطقه درگیر جنگ و اختلافات داخلی هستند.

هادی به دو اولویت اصلی برنامه جهانی غذا اشاره کرد و گفت: آموزش و دادن وعده غذایی در مدارس از جمله این برنامه هاست و در این میان بیشتر کودکان در کشور‌های درگیر جنگ مشکل تحصیل و آموزش دارند.

مدیر منطقه‌ای خاورمیانه، آسیای مرکزی و اروپای شرقی برنامه جهانی غذا، ایران را کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی برشمرد و بر افزایش همکاری‌ها و تبادل تجارب و آموزه‌ها در حوزه کمک به پناهندگان و مردم آسیب دیده منطقه تاکید کرد.

هادی به اراده و نیت قلبی برنامه جهانی غذا برای کمک به ایران اشاره کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد سازمان برنامه جهانی غذا را متقاعد کنیم که صرفاً برنامه‌های خود را به پناهندگان اختصاص ندهند و این برنامه‌ها را گسترده‌تر عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر به ۵۰ هزار خانوار کمک ارسال شد، تاکید کرد: یکی از اهداف ما افزایش کمک‌ها و حمایت‌های کشور‌های کمک کننده به ایران است و مایل هستیم در بحث معیشت و بهبود زندگی سیل زده‌ها اقداماتی انجام دهیم.

هادی همچنین خاطرنشان کرد: چالش‌ها می‌تواند زمینه فرصت‌های خوبی را فراهم کند و من معتقدم فرصت‌های زیادی وجود دارد و می‌توانیم کار‌های تخصصی و خوبی در زمینه جمع آوری کمک‌های بین المللی و هم چنین افزایش کمک‌های جامعه جهانی ایجاد کنیم.

برنامه‌ای کاربردی تدوین می‌شود

در این جلسه مقرر شد با کمک برنامه جهانی غذا برنامه‌ای کاربردی و جامع برای افزایش کمک‌های بین المللی هم برای پناهندگان و هم در جهت کمک به سیل زدگان کشور تدوین شود. وزارت کشور در این راستا پتانسیل‌ها و امکانات موجود خود را در جهت پیشبرد برنامه‌ها در اختیار این سازمان بین المللی قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار